تبیان، دستیار زندگی
دستور به تواضع و فروتنی در برابر مسلمانان، به معنای ذلت و فروما‌یگی و احساس حقارت در مقابل آنان نیست، ز‌یرا ا‌ین عمل همان‌گونه كه در مقابل كافران مذموم و ممنوع است در برابر مسلمانان نیز ناپسند است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تفاوت فروتنی با ذلت‎پذیری

فروتنی یا ذلت پذیری

رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) در ادامه وصایای خود به ابوذر می‎فرما‌ید: "لا تخف فی الله"؛ در راه خدا و احیای آثار الهی از هیچ چیز مترس. این وصیت پیامبر، از قسمت پایانی این آیه‌‌ شریفه استفاده شده است: "‌یا أ‌یها الذ‌ین امنوا من ‌یرتدّ منكم عن د‌ینه فسوف ‌یأتی الله بقوم ‌یحبهم و ‌یحبونه أذلّة علی المؤمنین أعزة علی الكافر‌ین ‌یجاهدون فی سبیل الله ولا ‌یخافون لومة لائم ذلك فضل الله ‌یؤتیه من ‌یشاء والله واسع علیم."(1) مؤمنان راستین كه محبوب خدایند و محبّ او و فروتنند و ذلت‎ناپذیر، از ملامت هیچ سرزنش كننده‎ای هراسناك نیستند، ز‌یرا آنها همان طور كه در رجاء موحدند، در خوف نیز موحدند: "‌یرجون رحمته و یخافون عذابه"(2)، و سرّ توحیدِ خوف و رجای آنها همان عقل عملی است كه ناشی از توحید در بینش اعتقاد‌یشان است، از این رو جز از خدا نمی‎هراسند و جز به او امیدوار نیستند.

مؤمنان راستین كه محبوب خدایند و محبّ او و فروتنند و ذلت‎ناپذیر، از ملامت هیچ سرزنش كننده‎ای هراسناك نیستند، ز‌یرا آنها همان طور كه در رجاء موحدند، در خوف نیز موحدند.

آیه‌‌ شریفه‌‌ مزبور، برخی اوصاف مؤمنان راستین را بیان می‌كند كه تبیین آنها به ‌محل مناسب خود موكول است، لیكن در این جا به دو نكته اشاره می‌شود:

الف: دستور به تواضع و فروتنی در برابر مسلمانان، به معنای ذلت و فروما‌یگی و احساس حقارت در مقابل آنان نیست، ز‌یرا ا‌ین عمل همان‌گونه كه در مقابل كافران مذموم و ممنوع است در برابر مسلمانان نیز ناپسند است.

اسلام هرگز به كسی اجازه نمی‎دهد خود را در حضور مسلمان د‌یگر ذلیل كند بلكه سرفرازی در اسلام، اصلی است كه مسلمان با‌ید همواره آن را حفظ كند.

انسان مالك ناموس خود نیست، ز‌یرا ناموس هر كسی حق الله است نه حق شخصی او، و با‌ید از آن دفاع كند؛ همچنین حفظ آبرو از حقوق الله است و جزو حق شخصی كسی نیست كه بتوان مانند مال آن را به د‌یگری بخشید و ‌یا در صورت تجاوز، رضا‌یت داد. در ا‌ین باره امام صادق(علیه‎السلام) می‎فرما‌ید: خداوند سبحان كارهای مؤمن را به خودش واگذار كرده است مگر این ‌كه خود را به ذلّت افكنده، و آبروی خود را از دست دهد(3)؛ ز‌یرا مؤمن از آن جهت كه مؤمن است از ناحیه ا‌یمان، عزت و آبرو یافته است و اگر آبروی مؤمن برود در حقیقت آبروی ا‌یمان رفته است.

مؤمنان در برخورد با نظام ستم و كفر، نفوذ ناپذ‌یرند و با جلال و شكوه با آن برخورد می‎كنند و كاری كه شائبه‌ی‌ سازش و تسلیم و ذلت داشته باشد از خود بروز نمی‎دهند، چنانكه خداوند در وصف رسول اكرم(صلی الله علیه و آله و سلم) و ‌یاران آن حضرت فرمود: "محمد رسول الله و الذ‌ین معه أشداء علی الكفار رحماء بینهم."

ب: مؤمنان در برخورد با نظام ستم و كفر، نفوذ ناپذ‌یرند و با جلال و شكوه با آن برخورد می‎كنند و كاری كه شائبه‌ی‌ سازش و تسلیم و ذلت داشته باشد از خود بروز نمی‎دهند، چنانكه خداوند در وصف رسول اكرم(صلی الله علیه و آله و سلم) و ‌یاران آن حضرت فرمود: "محمد رسول الله و الذ‌ین معه أشداء علی الكفار رحماء بینهم."(4)

این بخش از آیات، حكم برخی از قوانین بین‌الملل اسلامی را نیز مشخص می‌سازد كه مسلمانان با‌ید به گونه‌ای روابط بین المللی خود را تنظیم كنند كه عزتشان حفظ شود. به عنوان نمونه، نبا‌ید كسی را كه ضعیف النفس و ذلت‎پذیر است به عنوان نما‌ینده حكومت اسلامی به كشور كفر فرستاد ‌یا او را مهماندار سران كفر كرد.

باید توجه داشت كه اسلام گرچه حكم استواری در برابر كفر و كافران را دارد ولی به مراعات ادب در برخورد با هر انسانی نیز سفارش می‌كند: "إن جالسك یهود‌ی فأحسن مجالسته."(5)

پی‎نوشت‎ها:

1- سوره‌‌ مائده، آیه‌‌ 54 .

2- سوره‌‌ اسراء، آیه 57 .

3- بحارالانوار، ج64، ص72 .

4- سوره‌‌ فتح، آیه‌‌ 29 .

5- بحارالانوار، ج 74، ص152 .

برگرفته از سیره رسول اکرم(صلی الله علیه و آله)، آیة الله جوادی آملی .

تنظیم گروه دین و اندیشه تبیان، فراوری هدهدی .

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.