تبیان، دستیار زندگی
ایمان یکی از پرکاربردترین مفاهیم قرانی است.اما مصادیق ایمان و معیار های آن چیست؟یکی از معیارهای اصیل و اصلی ایمانولایت پذیریاس
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ولایت پذیری نشانه ایمان

امام علی (ع)

ایمان یکی از پرکاربردترین مفاهیم قرانی است.اما مصادیق ایمان و معیار های آن چیست؟یکی از معیارهای اصیل و اصلی ایمان"ولایت پذیری"است،در این نوشتار به شرح آن می پردازیم.

"زبیر بن عوام" كه از مهاجران بود با یكى از انصار (مسلمانان مدینه) بر سر آبیارى نخلستانهاى خود كه در كنار هم قرار داشتند، اختلافى پیدا كرده بودند. هر دو براى حل اختلاف خدمت پیامبر (صلی الله علیه و آله) رسیدند. از آنجا كه باغستان زبیر در قسمت بالاى نهر و باغستان انصارى در قسمت پائین نهر قرار داشت، پیامبر (صلی الله علیه و آله) به زبیر دستور داد كه اول او باغهایش را آبیارى كند و بعد مسلمان انصارى.  این مطابق همان سنتى بود كه در باغهاى مجاور هم جریان داشت اما مرد انصارى به ظاهر مسلمان، از داورى عادلانه پیامبر (صلی الله علیه و آله) ناراحت شد و گفت: آیا این قضاوت به خاطر آن بود كه زبیر، عمه‏زاده تو است؟! پیامبر (صلی الله علیه و آله) از این سخن بسیار ناراحت شد به حدى كه رنگ رخسار او دگرگون گردید، در این هنگام این آیه نازل شد و به مسلمانان هشدار داد:

فَلاَ وَرَبِّكَ لاَ یُؤْمِنُونَ حَتَّىَ یُحَكِّمُوكَ فِیمَا شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لاَ یَجِدُواْ فِی أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِّمَّا قَضَیْتَ وَیُسَلِّمُواْ تَسْلِیمًا

ترجمه:نه، به پروردگارت سوگند كه ایمان ندارند تا تو را در آنچه میانشان گفت‏وگو و اختلاف است داور كنند و آنگاه در جانهاى خویش از آنچه داورى كرده‏ اى هیچ دلتنگى نیابند و براستى بر آن گردن نهند.

پیام این آیه بسیار روشن و جاودانه برای تمامی مسلمانان است. برادران !مومنان!در اختلافات یگانه کشتی نجات ولایت و پذیرش فرمان اوست .تاآنجا که خداوندبزرگ  ولایت پذیری را نشانه ایمان برمی شمارد.حال در سختی ها و ابتلائات نیز مرد مومن باید به دنبال حفظ ایمان خود باشد.

تهیه و تنظیم برای تبیان: سلطانی

گروه دین و اندیشه