تبیان، دستیار زندگی
افراد زیادی وجود دارند که خوردن مال مردم و حرامخواری را برای خود نوعی زرنگی و عرضه می‏دانند! این گونه افراد که دچار همان تفکر غلط «کسب ثروت زیاد برای دستیابی به راحتی و آرامش» هستند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حرام خوری خوشمزست!

روش‏های کاذب کسب آرامش و راحتی 3

آتش

اشاره:

از آنجا که کسب آرامش و راحتی برای بشر، هدفی بسیار مهم و جدی به شمار می‏رود، لذا در طی قرن اخیر آدمی تلاش‏های فراوانی کرده و روش‏های گوناگونی را برای مقابله با بیماریهای روحی و روانی و ناآرامیها و نگرانیهای خود به کار برده است. اما تعمق در آنها مشاهده واقعیتهای بیرونی و موجود در عرصه زندگی فردی و اجتماعی، به‏ خوبی نشان می‏دهد که بشر موفق نبوده است.

امروزه بسیاری از مردم جهان، غالباً از روشهایی برای کسب آرامش و راحتی در زندگی استفاده می‏کنند که ناکار آمده بوده و آنها را به مقصود نمی‏رساند. این روشهای نادرست که ما از آنها به عنوان روشهای کاذب نام می‌بریم، بسیار فراوان و متنوع هستند.

ابتدا در این مجموعه 12 روش کاذب و سپس در مجموعه ای مستقل 100 عامل حقیقی آرامش برای شما بیان خواهد شد.

آنچه گذشت: کسب ثروت زیاد ؛ تکنولوژی‏ و اختراعات بشر

حرام خوری

قسمت سوم - حرامخواری

افراد زیادی وجود دارند که خوردن مال مردم و حرامخواری را برای خود نوعی زرنگی و عرضه می‏دانند! این گونه افراد که دچار همان تفکر غلط «کسب ثروت زیاد برای دستیابی به راحتی و آرامش» هستند، تصور می‏کنند از هر راهی که شده باید پول و ثروت به دست بیاورند، هر چند این اموال متعلق به دیگران باشد. سرقت، ربا، کلاهبرداری، خیانت در امانت، رشوه‏خواری و زورگیری از جمله روش‏های بارز حرامخواران جهت کسب ثروت و مال می‏باشد. اینها تصور می‏کنند برای به دست آوردن زندگی لذتبخش توأم با آرامش و راحتی باید زرنگ بود و از هر راهی که می‏توان- هر چند نامشروع و حرام- به پول و ثروت دست یافت.

سرقت، ربا، کلاهبرداری، خیانت در امانت، رشوه‏خواری و زورگیری از جمله روش‏های بارز حرامخواران جهت کسب ثروت و مال می‏باشد.

اما واقعیت‏های موجود- که البته نیازمند تعمق و دقت می‏باشد- خلاف این را نشان می‏دهد. زیرا این گونه افراد به علت تضیع حقوق دیگران دچار عذاب وجدان و ناراحتی‏های درونی می‏شوند، و لذا از آرامش و راحتی لازم درونی برخوردار نیستند. البته بسیاری از اینها متوجه نیستند که ریشه و علت ناراحتی‏ها و مشکلاتشان چیست و به اصطلاح عامیانه نمی‏دانند از کجا ضربه خورده‏اند و معمولاَ علت ناکامی‏ها و تلخی‏های زندگی خود را به گردن دیگران، یا بدشانسی می‏اندازند. ولی ریشه اصلی را باید در همان اعمال خلاف و تعدی به حقوق دیگران جستجو کرد.

چنان‏که اشاره شد، اصولاً به دلیل اینکه کسب راحتی و آرامش به عوامل متعددی بستگی دارد، اگر شخص حرامخوار بر مشکلات مذکور هم غلبه کند، با صرف مالی که به دست آورده است، نمی‏تواند راحتی و آرامش را برای خود فراهم کند.

آنچه در شماره آینده خواهید خواند: شرابخواری

تنظیم و تکمیل برای تبیان: گروه دین و اندیشه - حسین عسگری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.