تبیان، دستیار زندگی
بهترین بازیکن فوتبال سال۲۰۰۴ جهان در پایان سالى که عنوان قهرمانى فوتبال اروپا به تیمى گمنام تعلق گرفت و تیم ملى فوتبال برزیل بدون بازیکنان سرشناس خود به قهرمانى در جام کوپا آمریکا دست یافت ، انتخاب به...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"رونالدینهو" نامزد کسب عنوان بهترین بازیکن فوتبال سال۲۰۰۴ جهان


در پایان سالى که عنوان قهرمانى فوتبال اروپا به تیمى گمنام تعلق گرفت و تیم ملى فوتبال برزیل بدون بازیکنان سرشناس خود به قهرمانى در جام کوپا آمریکا دست یافت ، انتخاب بهترین بازیکن سال جهان کارى بس دشواراست .

اما یک نکته قطعى است و آن اینکه براى نخستین بار از سال۱۹۹۶ تاکنون ،نام زین الدین زیدان و رونالدو در میان مدعیان کسب جایزه بهترین بازیکن سال جهان در سال۲۰۰۴ وجود ندارد.

باشگاه متبوع آنان یعنى رئال مادرید سال کم بارى را پشت سر گذاشته ، عملکرد زیدان در تیم ملى فوتبال فرانسه نامطلوب بوده و رونالدو نیز فرصت حضور در قهرمانى تیم برزیل در کوپا آمریکا را نداشته است .

از سوى دیگر تیم یونان علیرغم شانس ۱ به ۸۰ که براى آن قایل بودند موفق شد تیم فرانسه را در جام ملتهاى اروپا به میزبانى پرتغال مغلوب کند.

اندکى پیش از یورو۲۰۰۴ تیم پورتوى پرتغال نیز در کمال شگفتى به قهرمانى در جام باشگاههاى اروپا دست یافت .

بنابراین غیرمنصفانه نیست اگر هیچ بازیکنى از تیم یونان یا پورتو در لیست سه نفره جایزه فیفا که روز دوشنبه اعلام می شود وجود نداشته باشد.

تنها اسامى یک بازیکن یونانى یعنى تئودوروس زاگوراکیس و یک بازیکن ازپورتو به نام دکو که اکنون عضو بارسلوناست ، در فهرست ۳۵ نفره نامزدها وجود داشت .

اما بارسلونا بازیکن دیگرى را کاندیدا کرده است که مدعى کسب هر دو جایزه فاخر فوتبال یعنى بهترین بازیکن سال جهان و اروپاست .

"رونالدینهو" بازیکنى است که علاوه بر حضور در جام جهانى۲۰۰۲از هنگام حضورش در باشگاه بارسلوناوضعیت این تیم رامتحول کرده است .

تیم بارسلونا این فصل با هفت امتیاز فاصله نسبت به رقبا در صدر جدول،زیباترین بازىهاى باشگاهى فوتبال را در اروپا به نمایش مىگذارد درحالیکه تاثیر نبوغ و تکنیک رونالدینهو در این موفقیت انکارناپذیر است .

شاید مهم تر از عملکرد وى که فصل گذشته از پارى سن ژرمن به نیوکمپ منتقل شد، لبخند همیشگى و معروف او باشد که روح زندگى را به شریان هاى تیم بارسلونا باز گردانده است .

درصورتى که این عنوان به رونالدینهو تعلق گیرد، چهارمین بازیکن برزیلى بعد از روماریو، ریوالدو و رونالدو است که طى۱۴ سال سابقه اهداى جایزه بهترین بازیکن سال جهان ، این افتخار را بدست خواهد آورد.

رونالدینهو نیز همانند هم تیمى هایش رونالدو و روبرتو کارلوس فرصت حضور در مسابقات کوپا آمریکا را از دست داد اما آدریانو توانست با هفت گل بهترین گلزن رقابت هاى مذکور نام گیرد.

اما جایزه بهترین بازیکن سال اروپا که ۴۸ سال است تحت عنوان

Balon DOrتوسط مجله فرنس فوتبال اهدا مىشود،از نظر بسیارى منتقدان و کارشناسان ارزش و اهمیت بیشترى نسبت به جایزه فیفا دارد.

بعد از مایکل اوون در سال۲۰۰۱ و پاول ندود که سال۲۰۰۳ این جایزه را بدست آوردند،آندره شوچنکو به خاطر گلزنىهاى مداومش براى تیم میلان جدىترین کاندیداى دریافت عنوان بهترین بازیکن سال اروپاست .

ناکامى تیم اوکراین در جام ملتهاى اروپا نیز تاثیر منفى درکارنامه این مهاجم اوکراینى نخواهدداشت چراکه آمار گلهاى وى در پنج فصل بهترین شاهد عملکردش است .

کمتر اتفاق مىافتد در ورزش فوتبال مدافعان و دروازه بانان جایزه بهترین بازیکن سال رابدست آورنداماماتیاس سامر(۱۹۹۶) ولوتار ماتئوس (۱۹۹۱)از جمله مواردنادرى بودندکه توانستند به این مهم دست یابند.

علاوه بر شوچنکو، دکو نیز از مدعیان جدى کسب این عنوان به دلیل همراهى تیم پرتغال در جام ملتهاى اروپا و تیم پورتو در جام قهرمانى باشگاههاى اروپاست .

شایداگر امر انتخاب براى دست اندرکاران دشوار شود، جایزه اى را به خاطر یک عمر تلاش در عرصه فوتبال به "پائولو مالدینى" بازیکن همیشه مطرح باشگاه آث میلان اهدا کنند.