تبیان، دستیار زندگی
تورنت چیست و چگونه از آن استفاده کنیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از شیر مرغ تا جون آدمیزاد را دانلود کنید !

BitTorrent چیست؟

Torrent در لغت به معنی سیلاب و جریان شدید آب است، دلیل انتخاب این لغت آن است که بوسیله بیت تورنت می‌توانید کامپیوتر خود را در معرض سیلی از اطلاعات قرار دهید!

از شیر مرغ تا جون آدمیزاد را دانلود کنید!

BitTorrent چگونه کار می کند؟

عاملی که بیت تورنت را منحصر به فرد می‌سازد این است که فایلها را میان همه کاربرانی که فایل را دانلود کرده‌اند یا در حال دانلود کردن هستند به اشتراک می‌گذارد. از آنجا که بیت تورنت فایلها را به صدها بسته‌ی کوچک تقسیم می‌کند برای به اشتراک گذاشتن یک فایل لازم نیست قبلا کل آن را دانلود کرده باشید. به محض اینکه بسته‌ی کوچکی از فایل را دانلود کردید می‌توانید آنرا میان همه کاربران به اشتراک بگذارید. این عاملی است که باعث سرعت شگفت انگیز دانلود کردن با بیت تورنت میشود. برای دانلود کردن فایلی نظیر یک ویدیوی آموزشی، لازم است که شما ابتدا فایل تورنت آن را که دارای پسوند (torrent.) را یافته و دانلود نمایید و سپس آنرا با کلاینت بیت تورنت خود باز کنید.فایل تورنت حاوی فایلهایی که میخواهید دانلود کنید نیست، بلکه این فایل به کلاینت بیت تورنت شما می‌گوید که فایل مورد نظرتان روی کامپیوتر چه کاربرانی وجود دارد و چه کاربرانی در حال دانلود کردن آن هستند تا دانلود شما شروع گردد.

چگونه بوسیله بیت تورنت یک فایل را یافته و دانلود کنیم؟

اکنون که تا حدودی با اصطلاحات و نحوه عملکرد بیت تورنت آشنا شدیم به چگونگی استفاده کردن از آن می پردازیم.در مرحله اول شما باید یک کلاینت بیت تورنت را دانلود کنید.( برنامه ای که دانلودهای شما را مدیریت نماید):

• uTorrent برای سیستم عامل ویندوز.

• Azureus یا KTorrent برای لینوکس.(Azureus پلت فورمی است که بر روی ویندوز و Mac هم قابل نصب است ولی برای لینوکس بهینه است)

• Transmissionبرای Mac

حالا باید دنبال تورنتهای خوب بگردید.سایتهای زیاد خوبی برای جستجوی تورنتها وجود دارند.

• Mininova

• isoHunt

• TorrentSpy

Torrentz

در واقع این سایت ها موتور جستجویی مخصوص فایل های تورنت هستند. اسم فیلم، آلبوم موسیقی، نرم افزار، بازی و... مورد نظر خود را در این سایت ها جستجو کنید. احتمالآ چندین نتیجه‌ی مختلف خواهید یافت اما آن یکی را انتخاب کنید که دارای رده بندی (Seeder) بالاتری است. این رده بندی در ستونی که با حرف S مشخص شده قرار دارد. این عدد معرف تعداد کاربرانی است که این فایل را دانلود کرده یا در حال دانلود کردن آن هستند. هر چقدر این عدد بالاتر باشد سرعت دانلود شما هم بیشتر خواهد بود.  بعضی از سایتها میزان سلامت یک فایل را هم نشان می‌دهند که معیاریست که نسبت Seeder ها به دانلودکنندگان فعال را مشخص می‌کند. در واقع شما باید تورنتی پیدا کنید که seed آن بالا باشد و Leecher  آن پایین.

اکنون باید فایل تورنت را دانلود کنید. هنگامی که یک تورنت خوب و سالم پیدا کردید، آن را ذخیره کنید. سپس فایل را با بیت تورنت باز کنید. به این ترتیب که بیت تورنت را باز می کنید و از گزینه open که در نوار ابزار است فایل تورنتی که ذخیره کرده بودید را باز می کنید. کار تمام است! فایلها شروع به دانلود شدن می‌کنند. اگر در ابتدا دیدید سرعت دانلود کم است یکی دو دقیقه تحمل داشته باشید تا دانلود به سرعت نهائیش برسد.

بیت تورنت را از اینجا دانلود کنید.

منبع :  http://www.daneshju.ir

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی