تبیان، دستیار زندگی
بعضی اوقات وقتی به خانه‌ای وارد می‌شویم احساس بدی به ما دست می‌دهد و حس می‌كنیم چقدر آن خانه سرد و بی‌روح است. دلیل آن چیدمان بد آنجاست؛
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به آسانی شاد شوید

شادی

اگر می‌خواهید خانه‌ای شاد داشته باشی باید خانه‌ تمیز و مرتب باشد. اگر در خانه‌ای آرام و مرتب و با نظم زندگی كنید، قاعدتا وقتی به درون آن قدم می‌گذارید احساس خوبی خواهید داشت و می‌توانید بهتر مسائل و مشكلات خود را حل كنید. بعضی اوقات وقتی به خانه‌ای وارد می‌شویم احساس بدی به ما دست می‌دهد و حس می‌كنیم چقدر آن خانه سرد و بی‌روح است. دلیل آن چیدمان بد آنجاست؛ برعكس در بعضی خانه‌ها احساس خوبی به ما دست می‌دهد و ناخودآگاه در آنها احساس شادی می‌كنیم، حال با خود می‌پرسید، خب چه طور به این فرآیند برسیم، بنابر این نكات زیر را بخوانید:

خانه را مرتب كنید تا پر از شادی شود.

از یك اتاق شروع كنید و هر چه لوازم غیرضروری دارید مثل سی‌دی‌های اضافی، كتاب، لباس و وسایلی كه استفاده نمی‌كنید، جمع كنید، بفروشید، هدیه بدهید یا .... ماهی یك بار و در یك روز معین این كار را انجام بدهید.

به سراغ كمد لباس‌هایتان بروید و لباس‌هایی را كه قابل استفاده نیست (غیر از لباس‌های مخصوص مراسم و مناسبت‌های خاص) جدا كنید، همه را به افراد نیازمند ببخشید. به این ترتیب جا برای لباس‌های نو باز می‌شود. شش ماه یك بار این كار را انجام بدهید. به اسباب و اثاثیه شخصی و اموال خود خیلی دل نبندید و نسبت به آنها احساس مالكیت نداشته باشید. خوب می‌دانید كه ما انسان‌ها نمی‌توانیم چیزی را با خودمان به آن دنیا ببریم، پس عادت كنید به دارایی‌های‌تان وابسته نباشید و زودتر از آنها دل بكنید. اسباب و اثاثیه‌هایی را كه به ندرت از آنها استفاده می‌كنید و بی‌دلیل جمع كرده‌اید یا بفروشید یا ببخشید.

مغز خلاق خود را پرورش بدهید تا بتوانید كارهای مهم و بزرگ انجام دهید. به جای تماشای زیاد تلویزیون، فقط برنامه‌هایی را ببینید كه دوست دارید و از آن لذت می‌برید. سعی كنید بیشتر كارهای مفید و سودمند انجام دهید.

این قانونی طلایی است.

دیوارها، پنجره‌ها و درها را از گرد و غبار و تار عنكبوت پاك كنید. در صورت امكان دیوارها را رنگ كنید و سپس تغییر دكوراسیون بدهید. مبلمان، تابلوها و دیگر وسایل را گاهی جابجا كنید این كار باعث پراكندن شادی در خانه می‌شود.

طوری وسایل خانه را بچینید كه فضا بزرگ‌تر و روشن‌تر به نظر برسد. مبلمان را طوری بچینید كه جلوی نور را نگیرد. وسایل را در كمدها و كابینت‌ها بگذارید تا محیط به هم ریخته نباشد و چند چراغ تزیینی زیبا روی كابینت بگذارید.

چند گل و گلدان طبیعی و زیبا در سالن بگذارید. اگر باغچه دارید، در آن گل و درخت بكارید.

شادی

یك حركت موثر و خلاق

به جای این‌كه پای تلویزیون بنشینید، كاری موثر و خلاق انجام دهید. یعنی چه؟

امروزه تماشای تلویزیون نوعی اعتیاد شده است. كاری كه هیچ سودی ندارد و آدم را تنبل و چاق می‌كند. اگر فرزندانمان را از كودكی عادت بدهیم كه زیاد پای تلویزیون ننشینند و به جای آن كتاب بخوانند، نقاشی كنند، شعر بسازنند یا هر كار خلاق دیگری انجام دهند، به آنها یاد داده‌ایم كه از بخش خلاق مغز (نیمكره راست) استفاده كنند. از آنجایی كه خلاقیت محدویت ندارد هر چه كودكان بیشتر از آن استفاده كنند خلاق‌تر می‌شوند و وقتی خلاقیت به خرج دهند احساس شادمانی می‌كنند. بنابراین باید مغز خلاق خود را پرورش بدهید تا بتوانید كارهای مهم و بزرگ انجام دهید. به جای تماشای زیاد تلویزیون، فقط برنامه‌هایی را ببینید كه دوست دارید و از آن لذت می‌برید. سعی كنید بیشتر كارهای مفید و سودمند انجام دهید.

آبی كه تخم‌مرغ‌ها را در آن پخته‌اید دور نریزید، زیرا این آب سرشار از املاح معدنی است و محلول گوارایی برای گیاهان به شمار می‌رود

مراقبت از گیاهان خانگی

برگ گیاهان خانگی را با یك گردگیر كه از جنس پر ساخته شده، گردگیری كنید.

برای تمیز كردن برگ‌ها از گلیسیرین استفاده كنید، چرا كه برای درخشندگی و شفافیت برگ‌ها، هیچ ماده‌ای بهتر از گلیسیرین وجود ندارد. چند قطره گلیسیرین را روی پارچه‌ای بریزید و به آرامی روی برگ‌ها بمالید. گلیسیرین به مراتب از روغن زیتون بهتر است چرا كه خاك را به خود نمی‌گیرد. همچنین مخلوط آب و شیر به مقدار مساوی هم یك ماده عالی برای برق انداختن گیاهان خانگی است.اگر می‌خواهید گل‌های شما تا آمدن مهمان‌ها تر و تازه و شاداب بماند، انتهای ساقه آن دستمال مرطوبی بسته و درون یخچال بگذارید، با این كار مدت بیشتری تازه خواهند ماند. آبی كه به گلدان‌ها می‌دهید، بهتر است از لحاظ درجه حرارت، با دمای اتاق تطبیق داشته باشد. برای این كار، آب را در ظرفی ریخته و بگذارید چند ساعت در اتاق بماند، تا هم حرارت آن متعادل شود و هم این‌كه «كلر» موجود در آن ته‌نشین شود، برخی تصور می‌كنند كه آب، هر چه سردتر باشد، بهتر است، در حالی كه این تصور درست نیست و آب سرد امكان دارد به گیاه آسیب برساند.

برای تمیز كردن برگ‌ها از گلیسیرین استفاده كنید، چرا كه برای درخشندگی و شفافیت برگ‌ها، هیچ ماده‌ای بهتر از گلیسیرین وجود ندارد.

آبی كه تخم‌مرغ‌ها را در آن پخته‌اید دور نریزید، زیرا این آب سرشار از املاح معدنی است و محلول گوارایی برای گیاهان به شمار می‌رود. آب تصفیه شده (یعنی آب لوله‌كشی) دارای مقداری «كلر» است كه به عنوان ضدعفونی به كار می‌رود، و این آب، برای گل‌ها چندان مفید نیست. بنابراین آب لوله‌كشی را درون ظرفی ریخته، بگذارید یك روز بماند تا كلر آن ته‌نشین شود، سپس گلدان‌ها را آب بدهید، این كار از قهوه‌ای شدن نوك برگ‌ها جلوگیری خواهد كرد.

خانواده

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

تنوع در دکوراسیون خانه

 زمانی که استرس ها خنثی می شود

گریه نمی کنم نه اینکه شادم

رنگ‌های شفا دهنده

اعجاز خنده

نقشی بزن به روح خلاقیت

تغییر روحیه با نورپردازی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.