تبیان، دستیار زندگی
هر سال به ویژه در فصل گرما افراد زیادی دچار اختلال در تنظیم حرارت بدن می‌ شوند که اصطلاحا به آن گرمازدگی می‌ گویند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراقب گرمازدگی باشید

گرما

هر سال به ویژه در فصل گرما افراد زیادی دچار اختلال در تنظیم حرارت بدن می‌ شوند که اصطلاحا به آن "گرمازدگی" می‌ گویند.

دكتر علیپور، رئیس انجمن فوریت‌ های پزشكی ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، گرمازدگی را پاسخ عمومی بدن به گرما عنوان كرد که چنان چه فرد برای مدت زیادی در معرض گرما به ویژه همراه با رطوبت بالا قرار گیرد، ایجاد می‌ شود.

همچنین گرمازدگی در صورت عدم کنترل، می ‌تواند خیلی سریع به سمت درجات وخیم‌ تر گرمازدگی به صورت افزایش درجه حرارت بدن تا حدود 41 درجه سانتیگراد پیشرفت کند.

وی تصریح كرد: در حالت طبیعی دامنه تغییرات دمای بدن انسان محدود است. همواره در بدن فعل و انفعالات شیمیایی در حال وقوع است و این امر منجر به تولید حرارت می ‌شود. بدن در صورت افزایش گرمای درونی، از طریق به کارگیری مکانیزم‌ های جبرانی مانند تعریق و یا گشاد کردن عروق سطحی، سعی به دفع آن می ‌کند.

به گفته وی، افرادی که به آب و هوای گرم عادت ندارند، افراد سالخورده، مبتلایان به بیماری ‌های مزمن مانند دیابت یا اختلالات گردش خون و افرادی که داروهای خاص مانند آرام بخش‌های قوی مصرف می کنند، از جمله افرادی هستند که بیشتر در معرض خطر گرمازدگی قرار دارند.

دكتر علیپور، سردرد، گیجی، خستگی و بی اشتهایی، تهوع، استفراغ و تشنگی را از جمله تظاهرات گرمازدگی، عنوان كرد و ادامه داد: تعریق(به این صورت كه پوست در ابتدا سرد و مرطوب بوده، سپس با تشدید گرمازدگی گرم و خشک می ‌شود)، گرفتگی ‌های عضلانی و هذیان، تشنج و کما(بسته به شدت بیماری) از دیگر تظاهرات گرمازدگی است. این در حالی است كه ممکن است همه این علایم در یک فرد دیده نشود.

وی با اشاره به انجام اقدامات لازم برای بهبود حال فرد مبتلا به گرمازدگی، ادامه داد: چنان چه فرد هوشیار نباشد یا دچار هذیان و تشنج باشد، باید سریع با اورژانس 115 تماس گرفته و یا بیمار را به بیمارستان منتقل كرد.

گرمازدگی

اما در صورتی كه فرد از هوشیاری لازم برخوردار باشد ابتدا باید وی را از مکان گرم خارج کرد و سپس در حالت درازكش، پاهایش را بالاتر از سر او قرار داد.

حتی الامکان لباس ‌های بیمار را خارج كرد و از حوله خیس یا کیسه ی یخ بر روی گردن، کشاله ران و نواحی زیر بغل او استفاده كرد.

رئیس انجمن فوریت ‌های پزشكی ایران، در این باره ادامه داد: همچنین از قرار دادن بیمار مبتلا به گرمازدگی در آب سرد باید پرهیز کرد، زیرا این امر می ‌تواند سبب بدتر شدن وضعیت بیمار شود.

از خنک کردن بیمار در حدی که باعث لرز او شود نیز باید خودداری کرد. چنان چه بیمار هوشیار بوده و قادر به مصرف مایعات است، مصرف محلول "او آر اس" و یا محلول آب و نمک و شکر(1 قاشق چایخوری نمک با 8 قاشق چایخوری شکر در یك لیتر آب) می‌ تواند موثر باشد.

چنان چه بیمار با این اقدامات بهبود نیافت و یا علایم او وخیم ‌تر شد، لازم است كه هر چه سریع ‌تر او را به مراكز درمانی رساند.

*مطالب مرتبط:

گرمازدگی و راه های درمان آن

شدت گرمازدگی

گرمازدگی در تابستان

چطور گرمازده نشویم؟

راه های پیشگیری از گرمازدگی

علائم گرمازدگی و درمان آن

گرما برای قلب مضر است

برای فرار از گرمای تابستان چه باید کرد؟

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.