تبیان، دستیار زندگی
ماست در گروه لبنیات قرار دارد و گاهی مصرف آن نسبت به شیر بیشتر توصیه می ‌شود، زیرا سیستم گوارشی بعضی ‌افراد نسبت به قند لاکتوز موجود در شیر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا ماست میوه‌ای خوب است؟

ماست میوه ای

ماست در گروه لبنیات قرار دارد و گاهی مصرف آن نسبت به شیر بیشتر توصیه می ‌شود، زیرا سیستم گوارشی بعضی ‌افراد نسبت به قند لاکتوز موجود در شیر حساسیت دارد، ولی این لاکتوز در ماست تبدیل به اسید لاکتیک می‌ شود و دیگر حساسیت به وجود نمی ‌آورد.

از طرف دیگر، کلسیم ماست راحت ‌تر از شیر جذب بدن می‌ شود، چون PH ماست پایین ‌تر است و کلسیم در آن به صورت محلول درمی ‌آید.

ماست باکتری ‌هایی دارد که سبب افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن می‌ شود. این باکتری‌ ها همچنین کلسترول خون را پایین می ‌آورند و فشار خون را تنظیم می‌ کنند، بنابراین ماست برای کسانی که چربی و فشار خون بالا دارند، بهترین انتخاب است.

همان طور که می دانید، ماست میوه‌ای ترکیبی از ماست و میوه‌ است و در واقع خواص تغذیه ‌ای هر دو گروه را دارد.

میوه‌ها تاثیر مثبتی روی مغز انسان می‌ گذارند. برای مثال، تاثیر مثبت میوه بر تقویت حافظه و یادگیری سریع مطالب به اثبات رسیده است.

علاوه بر این، میوه‌ها دارای فیبر فراوان هستند و فیبرها از بروز چاقی، فشار خون بالا و بیماری ‌های قلبی عروقی جلوگیری می‌ کنند.

تولید ماست میوه‌ای در دنیا بسیار رایج و پرطرفدار است.

شیر مورد استفاده هر چه تازه‌ تر و از لحاظ میكروبی در وضعیت مطلوب ‌تری باشد، ماست تولید شده، از بافت و انسجام بهتری برخوردار بوده و ظاهری

قابل قبول را ارایه می ‌كند.

میوه هم هر چه مرغوب ‌تر و سالم‌ تر باشد، در محصول نهایی از نظر عطر و طعم و رنگ، نتیجه بهتری به دست می ‌آید.

تولید ماست میوه ای

برای تولید این محصول از روش ‌های مختلفی استفاده می ‌شود:

* گاهی با استفاده از اسانس و رنگ خوراکی، رنگ و طعم میوه مورد نظر را همراه با مواد پایدار کننده به ماست افزوده و بسته ‌بندی می‌ کنند.

معمولا در این فرآیند از اسانس‌ های مصنوعی(شیمیایی) استفاده می ‌شود که مصرف آن در بعضی کشورها با محدودیت همراه است و تاثیری در بالا بردن میزان ارزش غذایی ماست ندارد.

* در روش تولید ماست میوه‌ای با مربا یا مارمالاد، ماست را با مربا یا قطعات میوه و مواد پایدار کننده مخلوط کرده و بسته ‌بندی می ‌کنند.

ماست میوه ای

* در بعضی موارد، ماست و میوه را به صورت جداگانه بسته ‌بندی کرده و به صورت بسته‌ های دو قلو به فروش می ‌رسانند و مصرف کننده هنگام مصرف آن ها را باهم مخلوط می ‌کند.

با توجه به فرآیند تولید ماست‌ های میوه‌ای در صورتی که از میوه در ماست استفاده شده باشد، ارزش غذایی محصول به طور قابل ملاحظه‌ ای بالا می ‌رود و از نظر دانش تغذیه‌ این محصول مورد تایید قرار می‌ گیرد، زیرا علاوه بر خواص ماست، خواص میوه هم به آن ها اضافه می ‌شود.

البته خودتان هم می ‌توانید با اضافه کردن قطعات کوچک انواع میوه مانند آناناس، توت فرنگی، کیوی، پرتقال، سیب و... به ماست، یک ماست میوه‌ای خانگی، مغذی و بهداشتی تهیه کنید.

دکتر مهین آذر- متخصص غذا و تغذیه

*مطالب مرتبط:

خواص ماست

انواع ماست و مواد مغذی آنها

تاثیر ماست بر سلامت روده

اثر شگفت انگیز ماست در لاغری

تهیه و تولید ماست

خاصیت آب ماست یا آب پنیر

سوخت چربی‌ها با لبنیات

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.