تبیان، دستیار زندگی
و اكنون شما - اى فقهاى شوراى خبرگان و اى برگزیدگان ملّت ستم‏دیده در طول تاریخ شاهنشاهى! - مسئولیتى را قبول فرمودید كه در رأس همه مسئولیت‏هاست و آغاز به كارى كردید كه سرنوشت اسلام و ملّت رنج كشیده و شهید داده و داغ دیده، گرو آن است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پيام بنيان‏گذار جمهورى اسلامى،امام خمينى‏(ره)خطاب به خبرگان منتخب ملّت
پیام بنیان‏گذار جمهورى اسلامى،امام خمینى ره خطاب به خبرگان منتخب ملّت

شما برگزيدگان مستضعفان، مى‏دانيد كه با كوتاه شدن دست ابرقدرت‏هاى چپاول‏گر از كشور اسلامى شما، آنان و وابستگان به آنها، ماهيّت اسلام و قدرت الهى آن را لمس نمودند و چون افعى زخم خورده در كمين نشسته‏اند كه از هر راهى بتوانند خود يا به وسيله پيروان از خدا بى خبر خود، اين نظام الهى را از مسير خود منحرف نمايند

فصل اول

بسم الله الرحمن الرحيم‏

با تأييد خداوند متعال - جلّ و على‏ - و پشتيبانى حضرت ولى اللَّه اعظم بقية اللَّه - أرواحنا لمَقْدمه الفداء - بر حسب اصل يك‏صد و هفتم قانون اساسى جمهورى اسلامى، مجلس مبارك خبرگان - كه به وسيله آراى ملّت عظيم الشأن ايران، شمارى از علماى اَعلام و حجج اسلام، ادام‏اللَّه بقائهم،براى تعيين رهبر يا شوراى رهبرى، انتخاب شده‏اند - مفتوح گرديد.

مجلسى كه براى ادامه نظام جمهورى اسلامى و شرعيّت بخشيدن به آن، نقش اساسى را دارد؛ مجلسى كه علاقه‏مندان به اسلام و جمهورى اسلامى، دل بدان بسته و مخالفان و دشمنان آن، چشم به آن دوخته‏اند. آنان، دل بسته‏اند كه منتخبين آنها - كه از علماى متعهد و آگاه به مصالح و مفاسدند - با رأى مبارك خود، شايسته‏ترين و آگاه‏ترين و متعهدترين فقيه يا فقها را براى اين مقام - كه صيانت نظام جمهورى اسلامى و هدايت آن به‏طور شايسته و موافق با شريعت مطهره، بستگى به آن دارد - با اعتقاد به حضور خداوند متعال - جلّ و على‏ - و نظارت او بر آرا و اعمال و احوال آنان، تعيين نمايند و رضاى او را بر رضاى خود و ديگران مقدّم دارند. و اينان چشم طمع دوخته‏اند كه شايد به وسيله ايادى خود بتوانند لغزشى، خداى نخواسته، ايجاد كنند كه در آتيه‏اى ولو دراز مدت، نظام اسلامى را به انحراف كشانند.

و اكنون شما - اى فقهاى شوراى خبرگان و اى برگزيدگان ملّت ستم‏ديده در طول تاريخ شاهنشاهى! - مسئوليتى را قبول فرموديد كه در رأس همه مسئوليت‏هاست و آغاز به كارى كرديد كه سرنوشت اسلام و ملّت رنج كشيده و شهيد داده و داغ ديده، گرو آن است.

ما مى‏دانيم كه ابرقدرت‏ها و حكومت‏هاى وابسته به آنان، با اسلامِ شاهنشاهى و مَلِكى مخالف نيستند، بلكه بى‏شك آن را تأييد نيز مى‏كنند، اسلامى كه به وسيله ايادى ابليسى خود و جُهّالِ به صورت عالِم، عرضه شود كه علماى اسلام و مسلمانان نبايد در امور سياسى و اجتماعى مسلمين دخالت كنند و نبايد در امور مسلمانان اهتمام نمايند و حكم واضح عقل موافق با قرآن را ناديده گرفته و حديث «مجارى الأمور بيد العلماء بالله» را ضعيف و سخن شريف «و أمّا الحوادث الواقعة فارجعوا فيها إلى رواة أحاديثنا» و ديگر احاديث از اين قبيل را، بى مبنا يا به تأويل كشانند، صددرصد مورد تأييد آنان است. چه بهتر كه دست علماى متعهد و مسلمانان بيدار را، اين درباريان روحانى نما و بازى خوردگانِ غافل از سياست بازىِ شياطين، ببندند و راه را براى چپاول و سلطه قدرت‏ها باز كنند! آنان، از اسلامى كه مؤيد آنها است چه باك دارند؟ از اسلام على ابن ابى طالب - عليه صلوات الله و سلامه - مى‏ترسند. اگر آن شهيد دل‏باخته اسلام و اسلام شناس حقيقى، مثل اينان فكر مى‏كرد و به گوشه عُزلت، به عبادت خدا مشغول مى‏شد و راهى جز بين مسجد ومنزل نمى‏پيمود، نه جنگ صفين و نهروان پيش مى‏آمد و نه جنگ جمل و نه مسلمانان، فوج فوج به قتل مى‏رسيدند و شهيد مى‏شدند و اگر سيدالشهداء (ع) مثل اينان فكر مى‏كرد و در كنار قبر جدش به ذكر و دعا مى‏پرداخت، فاجعه بزرگ كربلا پيش نمى‏آمد و دوستان ارجمند خداوند، قطعه قطعه نمى‏شدند و آل‏الله به اسارت نمى‏رفتند و از آنها بالاتر، اگر رسول اكرم (ص) مانند اينان فكر مى‏كرد و به نصيحت و بيان احكام عبادات مى‏پرداخت، آن همه رنج و مصيبت نمى‏ديد و آن همه مسلمانان به شهادت نمى‏رسيدند و در علماى معاصر، اگر مرحوم آية اللهِ عظيم الشأن، آقا ميرزا محمد تقى شيرازى، با آن مقام بزرگ در علم و ورع و تقوا، همانند اينان فكر مى‏كرد، در عراق جنگ بين مسلمانان و انگليس‏هاى متجاوزِ غاصب، پيش نمى‏آمد و آن همه مسلمانان شهيد نمى‏شدند و استقلال عراق تأمين نمى‏شد.

حكومت‏هايى كه در عصر حاضر، با دل و جان و اسم اسلام در خدمت ابرقدرت‏ها، به ويژه آمريكا هستند و عامل تأمين منافع آنان در جهان مى‏باشند و آخوندهاى دربارىِ از خدا بى خبر كه مؤيّد آنان و مخالف با رژيم اسلامى هستند و كوشش در هدم اسلام پرخاش‏گرِ بر ستم‏گران به سيره رسول‏الله (ص) و عَلَم كردن اسلام شاهنشاهى و مُلوكى هستند كه مسلمانان متعهد را به جرم شكايت از ظلم آمريكا و اسرائيل، مى‏خواهند از فريضه حج محروم كنند، بايد مورد تأييد شوروى و آمريكا و اسرائيل باشند.

پیام بنیان‏گذار جمهورى اسلامى،امام خمینى ره خطاب به خبرگان منتخب ملّت

و اكنون شما - اى فقهاى شوراى خبرگان و اى برگزيدگان ملّت ستم‏ديده در طول تاريخ شاهنشاهى! - مسئوليتى را قبول فرموديد كه در رأس همه مسئوليت‏هاست و آغاز به كارى كرديد كه سرنوشت اسلام و ملّت رنج كشيده و شهيد داده و داغ ديده، گرو آن است. تاريخ و نسل‏هاى آينده، در باره شما قضاوت خواهند كرد و اولياى بزرگ خدا، ناظر آرا و اَعمال شما مى‏باشند، (و الله من ورائهم محيط و رقيب). كوچك‏ترين سهل انگارى و مسامحه و كوچك‏ترين اِعمال نظرهاى شخصى و خداى نخواسته تبعيت از هواهاى نفسانى - كه ممكن است اين عمل شريف الهى را به انحراف كشاند - بزرگ‏ترين فاجعه تاريخ را به وجود خواهد آورد.

اگر اسلام عزيز و جمهورى اسلامى نوپا، به انحراف كشيده شود و سيلى بخورد و به شكست منتهى شود، خداى نخواسته، اسلام، براى قرن‏ها، به طاق نسيان سپرده مى‏شود و به جاى آن، اسلام شاهنشاهى و مُلوكى جاى‏گزين آن خواهد شد.

اللَّه اللَّه در انتخاب اصحاب خود!

اللَّه اللَّه در تعجيلِ تصميم‏گيرى، خصوصاً در امور مهمّه!

شما برگزيدگان مستضعفان، مى‏دانيد كه با كوتاه شدن دست ابرقدرت‏هاى چپاول‏گر از كشور اسلامى شما، آنان و وابستگان به آنها، ماهيّت اسلام و قدرت الهى آن را لمس نمودند و چون افعى زخم خورده در كمين نشسته‏اند كه از هر راهى بتوانند خود يا به وسيله پيروان از خدا بى خبر خود، اين نظام الهى را از مسير خود منحرف نمايند. و بالاترين انحراف - كه منجر به انحراف تمام اركان‏ها مى‏شود - انحراف رهبرى است كه امروز شما نقش اوّل آن را داريد.

شما ديديد و شنيديد كه با اصل پنجم قانون اساسى چه مخالفت‏ها شد و چه جار و جنجال‏ها به پا كردند و بحمدالله تعالى موفق نشدند مأموريت خود را انجام دهند و اخيراً با همين تعيين خبرگان نيز مخالفت كردند و سم‏پاشى نمودند و بحمدالله با شكست مواجه شدند. و امروز هم شما نبايد از كيد ساحران و وسوسه خنّاسان، غافل باشيد! راه خود را با قدرت الهى و تعهّد به اسلامِ بزرگ و قوّت ايمانى و روحى ادامه دهيد و به هيچ چيز الاّ مصالح اسلام و مسلمين فكر نكنيد! و در اين صورت، خداوند متعال، پشت و پناه شماست.

لازم است به رهبر محترم آتيه يا شوراى رهبرى، تذكّرى برادرانه و مخلصانه بدهم. رهبر و رهبرى، در اديان آسمانى و اسلام بزرگ، چيزى نيست كه خود به خود ارزش داشته باشد و انسان را خداى نخواسته به غرور و بزرگ انديشى خود وادارد. آن، همان است كه مولاى ما على ابن ابى طالب (ع) در باره آن گوش‏زد فرموده است.

اساساً، انبياى خدا - صلوات اللَّه و سلامه عليهم - مبعوث شدند براى خدمت به بندگان خدا، خدمت‏هاى معنوى و ارشادى و اخراج بشر از ظلمات به نور و خدمت به مظلومان و ستم‏ديدگان و اقامه عدل فردى و اجتماعى. شما كه خود را پيروان اصحاب وحى و اولياى عظيم الشأن مى‏دانيد و بحمد اللَّه هستيد، خود را جز، خدمت‏گزار به ملت‏هاى ستم‏ديده، ندانيد! و بايد بدانيد كه تبه‏كاران و جنايت پيشگان، بيش از هر كس، چشم طمع به شما دوخته‏اند و با اشخاص منحرف نفوذى در بيوت شما، با چهره‏هاى صد در صد اسلامى و انقلابى، ممكن است خداى نخواسته، فاجعه به بار آورند و با يك عمل انحرافى، نظام را به انحراف كشانند و با دست شما، به اسلام و جمهورى اسلامى سيلى زنند.

اللَّه اللَّه در انتخاب اصحاب خود!

اللَّه اللَّه در تعجيلِ تصميم‏گيرى، خصوصاً در امور مهمّه!

بايد بدانيد و مى‏دانيد كه انسان، از اشتباه و خطا مأمون نيست. به مجرد احراز اشتباه و خطا، از آن برگرديد و اقرار به خطا كنيد كه آن، كمال انسانى است و توجيه و پافشارى در امر خطا، نقص و از شيطان است.

در امور مهمّه، با كارشناسان مشورت كنيد و جانب احتياط را مراعات نماييد!

پیام بنیان‏گذار جمهورى اسلامى،امام خمینى ره خطاب به خبرگان منتخب ملّت

اين جانب، مطالبى را در سى صفحه به عنوان وصيت نوشته‏ام و يك نسخه آن را در مجلس مبارك خبرگان، امانت مى‏گذارم كه پس از مرگ اين جانب منتشر خواهد شد.

از خداوند متعال، عاجزانه مسئلت مى‏نمايم كه اسلام بزرگ را عظمت بيشتر بخشد! و توفيق وحدت را براى حفظ كيان اسلام و كشورهاى اسلامى، نصيب ملت‏هاى اسلامى فرمايد! و جمهورى اسلامى را هر چه بيشتر تقويت نمايد! و ما را مورد عنايت حضرت بقية اللَّه - عجّل اللَّه فرجه الشريف و روحى لمقدمه الفداء - قرار دهد!

والسلام على عباد اللَّه الصالحين.

23 تيرماه 1362 /3 شوال المكرم 1403

روح الله الموسوى الخمينى


سایت مجلس خبرگان رهبری