تبیان، دستیار زندگی
امروزه بسیاری از مردم جهان، غالباً از روشهایی برای کسب آرامش و راحتی در زندگی استفاده می‏کنند که ناکار آمده بوده و آنها را به مقصود نمی‏رساند. این روشهای نادرست که ما از آنها به عنوان روشهای کاذب نام می‌بریم، بسیار فراوان و متنوع هستند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روش‏های کاذب کسب آرامش و راحتی 1

آرامش در ساحل دریا

اشاره:

از آنجا که کسب آرامش و راحتی برای بشر، هدفی بسیار مهم و جدی به شمار می‏رود، لذا در طی قرن اخیر آدمی تلاشهای فراوانی کرده و روشهای گوناگونی را برای مقابله با بیماریهای روحی و روانی و ناآرامیها و نگرانیهای خود به کار برده است. اما تعمق در آنها مشاهده واقعیتهای بیرونی و موجود در عرصه زندگی فردی و اجتماعی، به‏ خوبی نشان می‏دهد که بشر موفق نبوده است.

امروزه بسیاری از مردم جهان، غالباً از روشهایی برای کسب آرامش و راحتی در زندگی استفاده می‏کنند که ناکار آمده بوده و آنها را به مقصود نمی‏رساند. این روشهای نادرست که ما از آنها به عنوان روشهای کاذب نام می‌بریم، بسیار فراوان و متنوع هستند.

ابتدا در این مجموعه 12 روش کاذب و سپس در مجموعه ای مستقل 100 عامل حقیقی آرامش برای شما بیان خواهد شد.

آرامش ، در بدترین شرایط

قسمت اول - تکنولوژی‏ و اختراعات بشر

بشر برای کسب راحتی و آرامش بیشتر و استفاده بهینه از زمان و ابزار و وسایل، دست به تلاش گسترده‏ای در قرن اخیر زده است. حاصل این تلاش، اکتشافات و اختراعات گوناگونی بوده است از جمله برق، گاز، تلفن ثابت و همراه، تلویزیون، رایانه، هواپیما، اتومبیل، قطار، ماشین لباسشویی، جاروبرقی، تحولات و پیشرفتهای شگرف پزشکی، مهندسی، صنایع و...

پیشرفتها و اختراعات مشکلات و تلخیهای فراوانی را نیز به دنبال داشته‏‏‏اند

که موجب سلب آرامش و راحتی و شور و نشاط زندگی بشر گردیده است

اگر چه بدون تردید این اختراعات و پیشرفتها منافع فراوانی برای زندگی بشر داشته و تا حدودی موجب آرامش و راحتی او گردیده است، و ما به هیچ وجه در مقام رد و یا انکار آن نیستیم و اینها را نه تنها برای بشریت مفید، بلکه ضروری نیز می‏دانیم، لیکن نباید این واقعیت تلخ و انکارناپذیر را نیز نادیده گرفت که این پیشرفتها و تحولات نه تنها آرامش و راحتی لازم و مورد توقع را به بشریت ارزانی نداشته بلکه خود مشکلات و تلخ‏کامیهای فراوانی را به دنبال داشته است.

اگر هواپیما اختراع شده و موجب سرعت و راحتی در مسافرت گردیده، از جانبی سقوط و مرگهای دلخراشی را هم به دنبال داشته و خانواده‏های زیادی را دچار اندوه و مشکلات ساخته است. اگر اتومبیل اختراع شده و موجب راحتی مسافرت و استفاده بهینه از زمان گردیده است، اما تصادفات مرگبار، نقص عضوها، جراحات دلخراش، ترافیک، آلودگی‏ هوا، انواع بیماریهای روحی و روانی و دعوا و درگیریهای فراوانی را به همراه خود داشته است.

آدمی برای کسب راحتی و آرامش نباید صرفاً به این پیشرفت و اختراعات تکیه کند، بلکه باید تلاش کند خطرات و مشکلات ناشی از این اختراعات و پیشرفتها

را کاهش داده و از آنها استفاده بهینه و در حد نیاز نماید

اگر برق، روشنایی و انرژی را برای بشر به ارمغان آورده است، ولی در کنار خود، مرگها و معلولیتهای ناشی از برق‏گرفتگی، زندگی شهری و وابستگی شدید به برق را در ابعاد مختلف زندگی به وجود آورده است، به گونه‏ای که اگر برای مدتی قابل توجه، برق شهر یا منطقه‏ای قطع شود، عملاً زندگی مردم در حوزه‏های مختلف شخصی، اقتصادی، اداری، حمل و نقل و... فلج خواهد شد. همین مشکل در مورد گازی شهری نیز صادق می‏باشد.

آری اگر تلفنهای ثابت و همراه، امکان تماس مردم را در اقصی نقاط جهان با یکدیگر تسهیل کرده و موجب صرفه‏جویی‏های فراوان مالی و زمانی گردیده است، اما در کنار خود مزاحمتهای تلفنی، اضطرابهای ناشی از زنگ تلفن، زنگهای نیمه شب تلفنها، کم شدن ارتباطات و مراودات انسانی- بویژه خانوادگی- و نیز سلب آرامش و راحتی و حتی بیماریهای جسمی را به دنبال داشته است.

آری اگر رادیو و تلویزیون اختراع شده و منافع فراوانی را به بشر ارزانی داشته است، از سوی دیگر موجب تنبلی چشم، تلف کردن وقت و عمر انسانها که تنهاترین و بازگشت پذیرترین سرمایه آنهاست، کاهش فرهنگ مطالعه، کاهش فرهنگ اندیشه و تعقل‏، راحت طلبی، مشغول کردن کودکان به خود و دور کردن آنها از درس و مدرسه و از همه تلخ‏تر، متلاشی کردن فرهنگ خانوادگی و صمیمیت و گفتگوی اعضای خانواده گردیده و خانواده را از حالت دایره به خط مستقیم تبدیل کرده است! یعنی به جای اینکه اعضاء خانواده در کنار هم حلقه زده و دور هم جمع شوند؛ به صورت یک خط مستقیم رو به تلویزیون می‏نشینند و محور خانواده تلویزیون شده است!.

معضلات و مشکلات فوق، در مورد همه پیشرفتها و اختراعات بشر صادق می‌باشد و ما برای خودداری از اطاله کلام از بررسی بیشتر موارد خودداری می‏کنیم.

امروزه بسیاری از مردم جهان، غالباً از روشهایی برای کسب آرامش و راحتی

در زندگی استفاده می‏کنند که ناکار آمده بوده و آنها را به مقصود نمی‏رساند

باز هم در پایان این بحث تاکید می‏کنیم که ما در مقام رد این تحولات و پیشرفت بشر نبوده و علی‏رغم تبعات منفی آنها، وجود آنها را برای زندگی بشر لازم می‏دانیم. لیکن قصد ما تاکید بر دو مطلب است:

اول اینکه این پیشرفتها و اختراعات مشکلات و تلخیهای فراوانی را نیز به دنبال داشته‏‏‏اند که هر یک به نوبه خود موجب سلب آرامش و راحتی و شور و نشاط زندگی بشر گردیده است.

دوم اینکه آدمی برای کسب راحتی و آرامش نباید صرفاً به این پیشرفت و اختراعات تکیه کند، بلکه اولا تلاش کند خطرات و مشکلات ناشی از این اختراعات و پیشرفتها را کاهش داده و از آنها استفاده بهینه و در حد نیاز نماید. ثانیاً به روشهای موثر و مفید دیگری که برای کسب آرامش و راحتی روحی وجود دارد،   توجه کافی نموده و از آنها بهره‏برداری کند.1

در شماره آینده خواهید خواند: کسب ثروت زیاد

تنظیم برای تبیان: گروه دین و اندیشه - حسین عسگری


1- روانشناسی آرامش و راحتی، موسسه قدر ولایت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.