راه باز شدن چشم بصیرت!
آثار ذكر در سازندگى روحى و اخلاقى - قسمت دوم
اشاره
ذكر و یاد خدا آثار سازنده روحى و اخلاقى فراوانى دارد كه یاد متقابل خدا از بنده، روشنى دل، آرامش قلب، ترس از(نافرمانى) خدا، بصیرت و شناخت شیطان، بخشش گناهان، و علم و حكمت از جمله آنهاست.
یكى از زیباترین جلوه هاى ارتباط عاشقانه با خدا و اساسىترین راههاى سیر و سلوك، ذكر است؛ یعنى مترنم بودن زبان و قلب انسان به اسمإ حسناى الهى و شاداب نگه داشتن گل روح در زیر باران یاد حق.
ذكر خدا ارتباط معنوى عبد سالك با رب مالك است و این انسان است كه نباید خود را وقف زندگى مادى كند و مقصد را در خود و دنیاى خود محدود سازد، بلكه باید خود را براى سفر پر فراز و نشیب ابدیت آماده و مهیا كند.
ذكر خداوند آثار و ثمرات اعجابآور و با شكوهى دارد كه هریك از آنها در سازندگى روحى و اخلاقى انسان تإثیر به سزایى دارد. عمدهترین این آثار و ثمرات به شرح زیر است:
آنچه گذشت:
4. خشیت و ترس از خدا
از جمله آثار یاد خدا براى مومنان، خداترسى و خشیت مىباشد. قرآن در این زمینه مىفرماید: «انما المومنون الذین اذا ذكر الله و جلت قلوبهم.... [1] تنها مومنان هستند كه هرگاه یادخدا به میان آید، دلهایشان ترسان شود». كه این ترس از درك عظمت و علم ایشان سرچشمه مىگیرد؛ لذا خداوند در قرآن تنها عالمان را متصف به خشیت مىداند و در سایه خشیت از خداوند است كه انسان از ارتكاب معاصى اجتناب مىورزد.
ذكر باعث فروزان شدن قوه ادراك انسان و جوشش فكر و اندیشه مىشود
5. بصیرت یافتن و شناخت شیطان
یكى از عوامل اصلى سقوط انسان و سیهروزى او، افتادن به دامهاى ناپیداى شیطان است و ذكر حق به انسان بصیرتى مىدهد كه وسوسههاى پنهان و دامهاى ناپیداى شیطان را به سهولت بشناسد و در دام او نیفتد: «ان الذین اتقوا اذا مسهم طائف من الشیطان تذكروا فاذا هم مبصرون. [2] اهل تقوا آن هنگام كه دچار وسوسه گروهى از شیاطین شوند به یاد خدا مىافتند و در آن وقت است كه بینا مىگردند».
6. بخشش گناهان
از آثار و ثمرات اخروى یاد خداوند، مغفرت الهى مىباشد كه شامل حال یادكنندگان خدا مىگردد و اضافه بر آن، خداوند وعده اجر و پاداش بزرگ نیز به ایشان داده است. قرآن مجید در این باره مىفرماید: «... و الذاكرین الله كثیرا و الذاكرات اعد الله لهم مغفره و اجرا عظیما. [3] مردان و زنانى كه بسیار یاد خدا كنند، خداى متعال براى آنان آمرزش و پاداش بزرگ آماده نموده است».
انسان مومن بر اثر لغزش هایى كه در مدت عمر داشته است، در اندوه و نگرانى به سر مى برد و دائم به دنبال انجام كارهایى است كه باعث آمرزش گناهان وى گردد، از طرفى خداى غفار، باب توبه و آمرزش خود را بر روى بندگان خود گشوده و فرموده است: «قل یا عبادى الذین اسرفوا على انفسهم لا تقنطوا من رحمه الله ان الله یغفر الذنوب جمیعا...[4] بگو اى بندگان من كه با ارتكاب گناهان بر خود زیاده روى نمودید از رحمت خداوند نومید نباشید؛ زیرا خداوند متعال جمیع گناهان را مىآمرزد».
از طرف دیگر؛ خداوند كارها و راههاى متعددى را براى آمرزش بندگان قرار داده است و هركس با وسیله اى مىتواند براى خود آمرزش طلب كند و از آن جمله است ذكر بسیار خداى متعال.
تنها مومنان هستند كه هرگاه یادخدا به میان آید، دلهایشان ترسان شود
7. حكمت و علم
یكى دیگر از ثمرات ذكر، پختگى عقل و كمال و حكمت است. ذكر باعث فروزان شدن قوه ادراك انسان و جوشش فكر و اندیشه مىشود. جان فرد شایستگى این را پیدا مىكند كه منعكس كننده حقایق غیبى در خود گردد و خداوند به اندیشه و عقل این افراد مدد رساند. این حقیقت را امیرالمومنین علیه السلام صریحا بیان نموده و بزرگانى هم آن را تجربه كردهاند. شیخ الرئیس ابن سینا و صدرالمتإلهین تصریح دارند كه گاه در یك مسإله علمى و فلسفى به بنبست رسیده و قادر به حل آن نبودهاند و به ذكر و نماز پرداخته اند و مطلب برایشان آشكار شده است.
حضرت على علیه السلام مىفرماید: «...و ما برح لله - عزت آلاوه- فى البرهه بعد البرهه و فى ازمان الفترات عباد ناجاهم فى فكرهم و كلمهم فى ذات عقولهم فاستصبحوا بنور یقظه فى الابصار و الاسماع و الافئده...». [5] و همواره براى خداى تعالى -كه نعمتهایش بزرگ است - در هر برههاى بعد از برهه دیگر و در دورانهاى نبودن پیامبران و سستى دین، بندگانى بودهاند كه خداوند در اندیشههایشان با آنان راز گفته و در عقلهایشان با آنان سخن مى گفته است. اینان چراغ هدایت را به روشنایى بیدارى در دیده ها و گوشها و دلها افروختند...».
آنچه در شمارههای آتی خواهید خواند:
قسمت سوم- آثار ذكر در سازندگى روحى و اخلاقى: 8. باطن بینى - 9. افزایش هدایت - 10. عدم از خودبیگانگى - 11. مقبولیت وپذیرش
قسمت چهارم- آثار ذكر در سازندگى روحى و اخلاقى: 12. كنترل قواى فكرى - 13. زدودن غم و اندوه - 14. نجات از غفلت
1. انفال، 2. - 2. اعراف، 201. - 3. احزاب، 35. - 4. زمر، 53. - 5. نهجالبلاغه: خطبه 222 / 3 و 4.