تبیان، دستیار زندگی
محققان دپارتمان بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه استانفورد در کالیفرنیا می‌گویند: گرچه آروغ زدن اغلب به عنوان علامتی از...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا آروغ می‌زنید؟

آروغ زدن

محققان دپارتمان بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه استانفورد در کالیفرنیا می‌گویند: گرچه آروغ زدن اغلب به عنوان علامتی از سوء‌هاضمه ی معمولی در نظر گرفته می‌شود، اما ممکن است علامت بیماری جدی و مهمی ‌نظیر برگشت اسید معده به مری باشد. این موضوع به این علت است که وقتی دریچه پایینی مری کارآیی خود را از دست می‌دهد، باعث برگشت محتویات معده به سمت مری می‌شود.

بر اساس نتایج تحقیقات دانشمندان دانشگاه اوزاکای ژاپن، فاصله زمانی کم بین خوردن غذا و زمان خوابیدن، خطر ابتلا به بیماری بازگشت محتویات معده به مری (بیماری ریفلاکس) را افزایش می‌دهد.

نتایج تحقیقات این دانشمندان نشان داد کسانی که در عرض سه ساعت پس از خوردن غذا می‌خوابند، 7 برابر بیشتر از کسانی که فاصله زمانی بین خواب و غذا خوردن آنها بیش از 4 ساعت است، در خطر ابتلا به بیماری ریفلاکس قرار دارند.

ریفلاکس معده

دکتر یاسوهیرو فوجی وارا، استاد دانشگاه اوزاکا و سرپرست این تحقیق گفت: «به‌طور کلی پیش از این به بیماران مبتلا به ریفلاکس توصیه می‌شد که تا سه ساعت پس از صرف غذا نخوابند، ولی نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که خوابیدن تا ۴ ساعت پس از غذا خوردن هم باعث افزایش احتمال ابتلا به ریفلاکس می‌شود.»

طبق یک مطالعه، افراد مبتلا به ریفلاکس مزمن اسید معده ممکن است با خطر شدید ابتلا به سرطان حنجره یا جعبه صدا روبه‌رو باشند.

به گزارش سرویس بهداشتی رویترز، از آنجا که بیماری برگشت غذا از معده به مری در میان افراد مبتلا به سرطان حنجره شایع است، ریفلاکس معده تا حد زیادی به‌عنوان یک عامل احتمالی خطرساز برای ابتلا به سرطان حنجره در نظر گرفته شده است.

برگشت اسید معده به دهان ممکن است باعث خرابی دندان‌ها و تغییر صدای افراد شود و اکثر این بیماران در آندوسکوپی هیچ علامتی‌ ندارند.

یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین بیماری‌های گوارشی، برگشت اسید معده به مری یا ترش کردن غذا است که 30 تا 40 درصد افراد جامعه در طول عمر خود، آن را تجربه می‌کنند.

هفته نامه سلامت

*مطالب مرتبط:

تغذیه در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

روشی جدید برای درمان تنبلی معده

راه‏های کاهش نفخ معده

مشکلات ناشی از عدم هضم غذا و درمان آن

کاهش ناراحتی های معده و گوارشی

سوزش سر دل یا ترش کردن غذا

آیا معده تان ترش می کند؟

درمان سوزش معده

توصیه هایی برای مبتلایان به سوزش سر...

راههای درمان ترش کردن غذا

مصرف زیاد غذاهای چرب و ادویه‌دار منجر به ورم معده می‌شود

مصرف قهوه و چای پر رنگ در بروز زخم معده نقش دارند

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.