تبیان، دستیار زندگی
طنز معروفی ست که می گوید: «خانه ی ملا نصرالدین آتش گرفت. به او گفتند: خانه ات آتش گرفته، گفت: کارها را تقسیم کرده ایم و کار خانه مربوط به زنم می باشد!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی مشترک ، برای من و تو

راهکارهایی برای زندگی شیرین(4)
زندگی مشترک

در مقالات قبل 15 راهکار برای شیرین تر شدن زندگی زناشوی تان را بیان کردیم و در این مقاله 5 راهکار دیگر را ارائه می دهیم .

برای مطالعه ی مقاله ی قبل اینجا کلیک کنید.

1.در زندگی مشترک، کارها و تصمیمات مشترک است.

زندگی بین دو نفر مشترک است، یعنی دو نفر با هم سکان زندگی را عهده دار هستند. هیچ گاه شانه از زیر بار مسئولیت خالی نکنید و نگویید این کار به من ربطی ندارد! طنز معروفی ست که می گوید: «خانه ی ملا نصرالدین آتش گرفت. به او گفتند: خانه ات آتش گرفته، گفت: کارها را تقسیم کرده ایم و کار خانه مربوط به زنم می باشد! آری! زندگی، مشترک است و هر آنچه را می خواهید انجام دهید، حتماً از نظر و ایده ی همدیگر استفاده کنید!

با هم مشورت داشته باشید،  چرا که پیامبر صلی الله علیه واله و سلم  می فرماید: «هیچ کاری از مشورت بهتر نیست.» در این میان، نه تنها مشورت باعث بهتر شدن تصمیم شما می شود ، بلکه هر دو مسئول ایجاد آن هستید و به آن علاقه دارید و فرزند شما نیز متوجه می شود که پدر و مادرش همدیگر را درک می کنند و با هم صمیمی هستند. از همه مهم تر اینکه، کسی در این میان ناراحت نیست. ولی اگر شما بدون مشورت بهترین چیزها را انتخاب کنید و بخرید، شاید برای همسرتان خوشایند نباشد و با بی تفاوتی به شما بگوید که از این کارتان راضی نیست.

زندگی مشترک بین دو نفر مشترک است و کارها و تصمیمات هم باید توسط دو نفر ایجاد گردد.

2. اصل «تقویت مثبت» را همواره رعایت کنید.

به هر طریقی که می توانید ، از صفات خوب همسرتان تمجید و تعریف کنید! شاید عبارت «تقویت مثبت» را در روان شناسی شنیده باشید. به این معنا که اگر کار خوبی را تقویت کنید ، تکرار می گردد و اگر تقویت نکنید ، فراموش می شود. اگر به عنوان یک مرد وارد خانه می شوید ، در حالی که همسر شما از صبح تا ظهر غذا درست کرده، لباس شسته و تمام کارهای منزل را انجام داده، ولی برحسب اتفاق پاک کردن تلویزیون را فراموش کرده است؛ وقتی می خواهید اخبار گوش کنید و انگشت خود را بر صفحه ی تلویزیون می کشید که پر از گرد و خاک است، چند رفتار می توانید از خود بروز دهید:

1. بی تفاوت باشید.

2. هشدار دهید.

3. آن را پاک کنید.

4. اعتراض نکنید که این چه وضعی ست.

در حالت اول، خود همسرتان متوجه می شود و مشکلی هم پیش نمی آید. در حالت سوم کمک او کرده اید. ولی اگر اعتراض کنید ، در ذهن او این تصور پیش می آید که چرا شوهر من کارهای خوب مرا نمی بیند و واقعاً ناراحت می شود. لطف کنید اگر از زحمات او تشکر نمی کنید، لااقل نقطه ضعف هم نگیرید؛ به قول معروف: «اگر مرهم نمی گذاری، نمک هم مپاش!»

خانم ها هم همینطور .اگر همسرتان از صبح برای آسایش شما تلاش کرده است و شب که به خانه می آید مثلا خرید چیزی را فراموش می کند ، بسیار ناسپاسی است اگر بخاطر فراموش کردن با او با ناراحتی صحبت کرده و تلاش هایش را ندیده بگیرید.

3. به جیب خودتان نگاه کنید ، نه جیب دیگران!

خداوند می فرماید: «اگر انسانی را خیلی دوست داشته باشم، نعمت قناعت را به او می دهم.» آیا می دانید چند درصد از خانواده های ما، خود را اسیر تجملات کرده اند و به دنبال آن می دوند؟ امسال یک وسیله می خرند و سال دیگر از مُد می افتد، دوباره سال دیگر... و هر سال همین طور، چه بسا خانواده یی با زجر و بدبختی و با حقوق ماهیانه ی اندک، خودش را ملزم می کند که فلان چیز را بخرد ، چون خواهرش خریده است! مگر مجبور هستید که همسرتان را آن قدر زجر دهید که دیگران بگویند: «فلانی مبل هایش جدید است!»  حالا اگر همه تعریف کردند و بی خود شما را بالا بالا بردند ، چه تأثیری برایتان دارد؟ مگر آنکه واقعاً کمبود داشته باشید و بخواهید با مبل، ماشین و غیره، آن کمبودهای خود را برطرف نمایید و گرنه متناسب با درآمد خود خرج کنید. البته اگر درآمد بالاست، اشکال ندارد. ولی منظور این است که برخی خانواده ها با قسط و قرض و وام، می خواهند خود نمایی کنند. مثل دامادی که عروسی مجلل راه انداخته و تا پنج سال بدهی آن را پس می دهد! مطمئن باشید هرکاری بکنید، مردم برایتان حرف دارند! پس به دهان مردم نگاه نکنید، ببینید جیب شوهرتان چه می گوید و بعد تصمیم بگیرید.

زندگی مشترک

4. هدیه دادن در مناسبت های خاص را فراموش نکنید.

در زندگی، موقعیت هایی وجود دارد که بهترین بهانه برای ابراز دوستی وثابت کردن عواطف است. مناسبت های خاص، مثل: سالگرد ازدواج، سالگرد تولد، روز زن و مسافرت های مهم را حتماً به یاد داشته باشید و در این مناسبت های غافلگیرانه، هدیه یی در خورِ همسرتان تهیه کنید تا به عنوان یک پل ارتباط عاطفی بین شما باشد و خاطرات شیرین زندگی تان را زنده کرده و باعث برانگیختن حس احترام گردد. گل خریدن و هدیه دادن، بهانه یی ست برای بیان این حقیقت که تو را دوست دارم و برای من ارزش داری! به طوری که پیامبر بزرگوار می فرمایند:

«به یکدیگر هدیه دهید تا محبت میانتان افزون گردد و کینه هاتان از میان برود.»

همچنین می فرمایند:

«هدیه رزقی ست که خدا می فرستد.»

هدیه یی که می خرید، اولاً در شأن و منزلت همسرتان بوده، مورد علاقه او باشد، و همچنین باعث ولخرجی نشود. در اندازه یی باشد که سال های بعد نیز تکرار گردد و هیچ وقت بعد از تقدیم آن بازگو نشود.

5. مقایسه با دیگران ممنوع!

هر فردی برای خود شخصیت و رفتار منحصر به فرد خودش را دارد و این شخصیت محصول وراثت و محیط می باشد. شما نمی توانید به دلیل اینکه از این شخصیتت خوشتان نمی آید ، آن را مورد تحقیر و سرزنش قرار دهید و یا بدون اینکه به عواقب رفتار خود آگاه باشید، به مقایسه و تبعیض روی آورید.  خداوند هر انسانی را با ویژگی های خاص خودش، زیبا خلق کرده است. همچنان که برای یک مرد بسیار ناخوشایند است که همسرش او را با دیگران مقایسه نماید. مثلاً فلانی خانه و ماشین دارد و تو نداری. اینها در شخصیت مرد تأثیر منفی و شکست مردانگی را ایجاد می کند. مگر اینکه شما بخواهید، باعث رشد همسرتان شوید و به این منظور علت موفقیت دیگران را بررسی کنید. این اشکال ندارد ولی تصور کنید یک خانم ناآگاه در مقابل فرزند یا اقوامش دایم می گوید: «مرد من، مدیریت ندارد، عقل ندارد، سواد ندارد و ...!» این حرف ها مرد را در اکثر مواقع درونی می کند و در این صورت، یا از درون منفجر می شود یا اینکه آن قدر می گوید که دست به انتقام می زند و یا اصلاً بی خیال شده و می گوید: «بگو بگو تا خسته شوی!» در هر حال شما که قصد آباد کردن داشتید، از ریشه ویران کرده اید! پس هیچ وقت در مقابل بچه ها، همسرتان را با دیگران مقایسه نکنید و باعث تحقیر همدیگر نشوید.

منبع : بر گرفته از کتاب زندگی شیرین می شود اگر...

نویسنده :دکتر حسنعلی میرزا بیگی

مقالات مرتبط :

زندگی مشترک یا جهنم ساختگی

همدل و همراه ،تا ته دنیا

رابطه زناشویی تان را حفظ کنید

قلب او در دست تو

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.