تبیان، دستیار زندگی
فشار خون پایین‏ یا کم فشاری خون به پایین آمدن فشار خون زیر حد طبیعی گفته می‏ شود. محدوده‏ی طبیعی فشار خون از یک فرد به فرد دیگر متفاوت است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درمان فشار خون پایین

افت فشار خون

فشار خون پایین‏ یا کم فشاری خون به پایین آمدن فشار خون زیر حد طبیعی گفته می‏ شود. محدوده‏ی طبیعی فشار خون از یک فرد به فرد دیگر متفاوت است.

فشار خون پایین همانند فشار خون بالا، برای بدن عوارضی را ایجاد می کند که می توان به ضعیف شدن قلب، بی ‏حالی، ضعف، سرگیجه، خستگی و غش اشاره کرد.

علل فشار خون پایین

درمان فشارخون پایین وابسته به این است که بدانیم علت اصلی این کاهش چه بوده است؟ به همین دلیل روش‏ های درمانی از یک نفر به نفر دیگر متفاوت است. پزشک داروهای مناسب با شرایط فرد را برایش تجویز می‏ کند.

در اینجا برخی از دلایل شایع کاهش فشارخون آمده است:

* از دست دادن خون و عفونت خونی

گاهی اوقات کاهش فشارخون به دلیل فقدان خون ناشی از خونریزی می‏ باشد. این شرایط می ‏تواند به وسیله تزریق خون و مایعات داخل وریدی درمان شود. اگر علت عفونت باشد، باید توسط آنتی بیوتیک ‏ها و مایعات داخل وریدی درمان شود.

آب

* کم آبی بدن:

یکی از دلایل کم فشاری خون، کم آبی بدن است. اگر علت کم فشاری خون شما، کم‏ آبی باشد، بایستی با مایعات و املاح درمان شوید.

مایعات حجم خون را افزایش می‏ دهند.

اگر کم ‏آبی خفیف باشد و با حالت تهوع و استفراغ همراه نباشد، باید با مصرف مایعات و الکترولیت‏ها از راه دهان درمان شود.

کم آبی متوسط تا شدید به درمان تحت نظارت پزشک در بیمارستان نیاز دارد.

* برادیکاردی (کند شدن غیرطبیعی ضربان قلب)

این مشکل بیشتر ناشی از تجویز داروها است. بنابراین با اصلاح دوز و یا قطع کردن دارو، درمان خواهد شد.

* تاکیکاردی (تند شدن غیرطبیعی ضربان قلب)

درمان کم فشاری خون ناشی از تاکیکاردی به ماهیت و طبیعت تاکیکاردی وابسته است. با کمک داروها یا با دِفیبریلاتور(دستگاه الکتریکی که با ایجاد شوک، موجب ایست انقباض ماهیچه‏ های قلب می ‏شود) تاکیکاردی قلبی می‏ تواند درمان شود.

* تغذیه نادرست

اگر علت کم فشاری خون مشخص نباشد، شما فقط باید کارهایی را انجام دهید که فشارخون ‏تان را بالا ببرد و علایم و عوارض آن را کاهش دهد.

تغذیه ‏ی نادرست و سوء تغذیه نیز دو دلیل مهم کم فشاری خون هستند. سوء تغذیه به دلیل فقدان کالری کافی، پروتئین، ویتامین‏های گروه B مخصوصا ویتامین B5 یا پنتوتنیک اسید و ویتامین‏ C ایجاد می‏شود.

یکی دیگر از دلایل فشارخون پایین اضطراب است.

هرم غذایی

درمان فشار خون پایین

فشار خون پایین با روش‏های مختلفی می ‏تواند درمان شود. یکی از راه‏ های مهم برای پیشگیری از افت فشارخون، پیروی از یک رژیم غذایی صحیح می ‏یاشد.

تغذیه‏ی صحیح

زمانی که تغذیه ‏ی نامناسب عامل اصلی افت فشارخون باشد، مصرف کافی و متعادل مواد غذایی، لازم به نظر می ‏رسد.

رژیم غذایی شما باید از غلات، سبزیجات، میوه‏ها، ماهی و مرغ کم چرب غنی باشد.

آب سبزیجات(آب هویج یا گوجه فرنگی و...)، روغن‏های مفید و نمک دریایی تصفیه نشده برای شما بسیار مناسب است.

درمان و یا بهتر است بگویم که پیشگیری از افت فشار خون، مدت زیادی طول می ‏کشد، اما با راه کارهای زیر می‏ توانید نتایج خوبی بگیرید:

* آب بیشتری بنوشید

تا می‏توانید آب بنوشید و از مصرف الکل بپرهیزید، زیرا الکل موجب کم ‏آبی بدن و کاهش بیشتر فشار خون در افرادی که دچار افت فشار خون هستند، می‏ شود (در اکثر مقالات به نخوردن الکل سفارش می‏شود و من مخصوصا آن را برای ‏تان ذکر کردم تا مشخص شود که اسلام با چه دلیل و منطق روشنی، مصرف این ماده را حرام اعلام کرده است).

* وعده‏های غذایی کمتر و کم کربوهیدرات مصرف نمایید.

وعده‏های غذایی کم کربوهیدرات را به میزان چند بار در روز مصرف نمایید. به طور کلی از مصرف زیاد مواد کربوهیدراتی اجتناب کنید.

نمک

* نمک

استفاده از نمک برای پیشگیری از فشار خون پایین دارای اهمیت و با ارزش است.

نمک را نه بیشتر از آن چه سفارش شده و نه کمتر، بلکه به میزان توصیه شده مصرف نمایید (حداکثر 6 گرم در روز).

توجه داشته باشید که دریافت بیش از اندازه نمک منجر به پر فشاری خون، نارسایی قلبی و دریافت کم آن نیز، موجب بدتر شدن کم فشاری خون خواهد شد.

* میوه‏ها

به مقدار فراوان میوه بخورید. آب میوه‏ها می ‏توانند موجب جوان شدن شما و در نتیجه جلوگیری از افت فشارخون شوند. اگر برای ‏تان امکان دارد بیشتر و بیشتر میوه بخورید. میوه ها برای تنظیم عملکرد بدن شما بسیار سودمند هستند.

موارد فوق از جمله مهم ترین مواردی هستند که باید همیشه در خاطر داشته باشید. با این راه ‏کارها به طور قطع شما می ‏توانید از افت فشارخون جلوگیری نمایید.

گیاهان دارویی

* آب چغندر:

با نوشیدن آب چغندر می‏ توانید کاهش فشارخون ‏تان را کنترل کنید. برای نتیجه ‏گیری بهتر به بیماران توصیه می ‏شود که یک فنجان آب چغندر را به میزان دو بار در روز بنوشند. به این ترتیب بهبودی قابل ملاحظه‏ای حاصل خواهد شد.

سنبل هندی

* سنبل هندی:

سنبل هندی هم یک درمان خانگی بسیار موثر برای بهبود کاهش فشارخون است.

مصرف این گیاه معمولا به میزان 30 تا 40 دانه توصیه می ‏شود. معمولا مصرف مقدار خیلی کمی کافور و دارچین با این گیاه توصیه می‏ شود. شما همچنین می‏ توانید یک معجونی را با خیساندن 15 تا 20 گرم از این گیاه در 250 سی ‏سی آب جوش تهیه نمایید و این مخلوط را سه بار در روز مصرف کنید.

* حمام نمک فرنگی:

این کار یکی از راه‏های آسان برای درمان فشارخون پایین می‏ باشد. برای این کار حدود یک و نیم کیلوگرم نمک فرنگی(سولفات منیزی) را در یک وان آب گرم معمولی حل کنید و به مدت 10 تا 12 دقیقه در این محلول غوطه ‏ور شوید. بهترین زمان انجام این کار، قبل از رفتن به رختخواب می ‏باشد. فقط مراقب باشید سرما نخورید.

ورزش

یکی دیگر از مهم ترین کارهایی که می توانید برای درمان فشارخون پایین انجام دهید، ورزش است. پیاده روی آرام و دوچرخه سواری مخصوصاً در هوای آزاد و شنا بهترین ورزش ها هستند.

مریم مرادیان نیری- کارشناس تغذیه تبیان

*مطالب مرتبط:

فشار خون تان پایین است؟

کنترل فشار خون در منزل

چگونه فشار خون را كنترل كنیم؟

تازه‌ترین یافته‌ها درباره فشارخون

مواظب رگ‌هایتان باشید!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.