تبیان، دستیار زندگی
تأثیر رنگ در آشپزخانه ( قسمت دوم ) در قسمت قبل مطالبی در مورد ت أثیر رنگ در آشپزخانه مطرح نمودیم . اینك در ادامه می خوانیم... قفسه هایی كه هم سطح چشم اند، بیش از بوفه های دیواری ،نمای آ شپزخانه را باز و فضادار نشان می د...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشپزخانه خود را چگونه تزیین كنیم

تأثیر رنگ در آشپزخانه ( قسمت دوم )

در قسمت قبل مطالبی در مورد تأثیر رنگ در آشپزخانه مطرح نمودیم . اینك در ادامه می خوانیم...

قفسه هایی كه هم سطح چشم اند، بیش از بوفه های دیواری ،نمای آشپزخانه را باز و فضادار نشان می دهند. استفاده از این نوع قفسه ها بستگی به سبك دلخواه شما دارد. اگر ظروف قدیمی، كوزه و گلدان و وسایلی دارید كه می خواهید آنها را در دیدرس قرار دهید، این نوع  قفسه ها بسیار مناسب اند و می توانید بر روی طبقات آن وسایل دلخواه خود را بچینید و سبك مورد علاقه تان را پدید آورید. به هر روی، همان گونه كه اشاره شد، به كار بردن قفسه بسته به این است كه در پی چه نوع سبكی هستید. بی تردید، اگر می خواهید وسایل و خرده ریزهای آشپزخانه  در معرض دید نباشند یا از گرد و خاك در امان بمانند، این نوع قفسه ها را توصیه نمی كنیم. شیوه چیدن اشیاء در این قفسه ها نیز باید متناسب با كاربردشان باشد؛ مثلاً كنسروها را نزدیك به اجاق ، و  قهوه و چای را نزدیك به كتری نگهداری كنید.


گـُل خشك

گذشته از به كار بردن ظروف و لوازم زیبا برای آراستن قفسه های آشپزخانه،  می توانید روش های ابتكاری دیگری را نیز در پیش بگیرید. یكی از این روش ها، استفاده از پوشش های پارچه ای با حاشیه دوزی های زیباست. این پوشش ها را می توانید به اندازه ی هر طبقه از قفسه تهیه كنید؛ به صورتی كه لبه ی آنها به اندازه ی چند سانتی متر از طبقه آویزان شود. اگر این پوشش ها دارای حاشیه دوزی باشند، طرح شما زیباتر خواهد شد.

روش دیگر آن است كه از گل های خشك شده برای تزیین قفسه ها استفاده كنید. برای این كار، مجموعه ای از گل های زیبا و عطری فراهم آورید و آنها را به دور سیمی مدور بپیچید یا در ظرفی مناسب قرار دهید. این گل ها به تدریج خشك می شوند و می توانید آنها را به عنوان عنصری تزیینی به كار برید. از این گذشته، تا مدت ها عطر آنها نیز در فضای آشپزخانه پراكنده خواهد بود.


تزیین قفسه

قفسه هایی كه در این تصاویر مشاهده می كنید، با لوازم گوناگونی تزیین شده اند. به نظر می رسد كه استفاده از وسایل مناسب و همگون، بهترین شیوه برای آراستن قفسه های آشپزخانه باشد. چگونگی چیدن وسایل نیز سهم مهمی در این كار دارد. همچنین، گل و گیاه نیز آرایه های مناسبی برای این نوع قفسه ها به شمار می روند. همان گونه كه می بینید، می توان یك طبقه را به مجموعه ای از گل ها و گیاهان زیبا اختصاص داد. برای این كار توجه داشته باشید كه حتماً از زیر گلدانی استفاده كنید تا پس از آبیاری، آب از درون گلدان بر روی قفسه و دیگر ظروف چكه نكند.


قفسه های متحرك

بهتر است طراحی طبقات قفسه ها چنان باشد كه بتوانید ارتفاع آنها را به دلخواه و برحسب نیاز تغییر دهید. بدین ترتیب، می توانید طبقاتی با ارتفاع های متفاوت پدید آورید و جای مناسبی برای وسایل ریز و درشت و با اندازه ها و ابعاد مختلف داشته باشید. در این تصویر، مجموعه ای از وسایل و لوازم زیبا، در طرح ها و اندازه های مختلف بر روی قفسه ها چیده شده اند.


چند پیشنهاد

- بر روی قفسه ها از پوشش های مناسب استفاده كنید. این پوشش ها كمك می كنند كه قفسه ها بهتر محافظت شوند و از خـَش دار شدن آنها جلوگیری شود. ظروف چوبی، زیبایی خاصی به نمای كلی قفسه می بخشند.

- بر روی یكی از بشقاب ها پودر طلایی اكرلیك بپاشید و آن را با قلم مو رنگ آمیزی و تزیین كنید. صبر كنید تا رنگ ها خشك شوند.

- ظرف یا كوزه ای را می توانید با رنگ های قرمز و طلایی تزیین و رنگ آمیزی كنید. همچنین رنگ را می توانید به صورت نقطه هایی بر روی ظرف مورد نظر بپاشید.

- با  مداد دور تا دور لبه های قفسه را خطی صاف و مستقیم بكشید و سپس با قلم مو روی آن را با رنگ قرمز رنگ آمیزی كنید تا به صورت نواری در آید.

- پس از این كه خط قرمز رنگ خشك شد، می توانید در دو سوی حاشیه ی آن، دو خط موازی و چسبیده به آن، به رنگ  سفید بكشید. بدین ترتیب، نمای زیبایی از نواری قرمز رنگ با لبه های سفید خواهید داشت. برای آن كه دوام این نوار بیشتر شود ، نواری بی رنگ و پلاستیكی بر روی آن بچسبانید.


استفاده ی مفید

در آشپزخانه های كوچك بهتر است كه از هر گوشه و كنار آن استفاده كنید. همان گونه كه در این تصاویر مشاهده می كنید، از هر گوشه ای از آشپزخانه استفاده ای مفید شده است. مثلاً ، به كمك آویزهایی می توانید فضایی مناسب برای فنجان ها و دیگر ظروف كوچك و دم دستی فراهم آورید.


نمایش

برخی از ظروف قدیمی و زیبا وسایل مناسبی اند كه می توانید آنها را به تماشا بگذارید. بنابراین اگر چنین ظروفی دارید، حتماً جایی نیز برای آنها در نظر بگیرید. در این تصویر، نمونه ای از این شیوه را مشاهده می كنید. این فضا مكان مناسبی است كه صاحب خانه ظروف مورد علاقه و دلخواه خود را در آن به نمایش گذاشته است.

در قسمت بعد به مطلب وسایل نگهداری در آشپزخانه  می پردازیم.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.