تبیان، دستیار زندگی
تبیین بخش مهمی از نقش تأثیرگذار روحانیت در شكل‌گیری انقلاب اسلامی در كتاب سه جلدی «آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی به روایت اسناد ساواک» به كوشش مرکز بررسی اسناد تاریخی منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آيت‌الله مرعشي نجفي به روايت اسناد ساواک
آیت‌الله مرعشی نجفی به روایت اسناد ساواک

تبيين بخش مهمي از نقش تأثيرگذار روحانيت در شكل‌گيري انقلاب اسلامي در كتاب سه جلدي «آيت‌الله العظمي مرعشي نجفي به روايت اسناد ساواک» به كوشش مرکز بررسي اسناد تاريخي منتشر شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني كتابخانه تخصصي تاريخ اسلام و ايران، اين اثر با استناد به منابع معتبر ديني و تاريخي كوشيده است، بخش مهمی از تاریخ روحانیت و تأثير حضور آنها در شكل انقلاب اسلامي ايران را تبيين كند.

اولين سند اين كتاب به خرداد سال 1338 تعلق دارد و بيان‌گر اقامت دوازده روزه آيت‌الله مرعشي در منزل مرحوم فیروزآبادی است. در اين سفر، آیت‌الله مرعشی دیداری با آیت‌الله کاشانی داشتند که سند دوم این مجموعه محسوب مي‌شود.

در مقدمه هفتاد و هشت صفحه‌اي اين كتاب كه به شرح حال و نقش آيت‌الله مرعشي در جريان انقلاب اختصاص دارد، آمده است: «آیت‌الله مرعشی در جريان سال‌های انقلاب از 41 تا 1357 به عنوان یکی از مراجع تقلید نقشي فعال بر عهده داشت كه همين امر سبب شد ساواك ايشان را مرتب زير نظر داشته باشد و پرونده قطوری از وي تشكيل دهد.»

از مهم‌ترين اسناد اين كتاب، متن كامل سخنرانی‌های آیت‌الله مرعشی و بسیاری از بیانیه‌های ايشان را مي‌توان نام برد كه ساواك در پرونده اين روحاني مبارز ثبت كرده بود. اين نوشتار در اسناد بعدي خود به مسايل مربوط به انقلاب روحانیت در سال 41 اختصاص دارد.

یکی از نمونه‌ بيانات تأثيرگذار اين مرجع تقليد كه در اين اثر نيز به آن اشاره شده است، سخنرانی ایشان در روز ولادت حضرت زهرا(س) است كه با لحني بسیار تند و ضد رژیم بيان كردند، این روحیه‌ای مبارز و آزادي‌خواه در مضامين اعلامیه‌های ایشان نیز دیده می‌شود.

هر يك از جلدهاي كتاب «آيت‌الله العظمي مرعشي نجفي به روايت اسناد ساواک» در شمارگان 1500 نسخه و بهاي 40000 ريال روانه بازار نشر شده‌اند.