تبیان، دستیار زندگی
یك متخصص گوارش و كبد، اسهال و استفراغ را از شایع ‌ترین بیماری‌ های گوارشی فصل گرم سال عنوان كرد و با تاكید بر پرهیز از مصرف خودسرانه دارو از جمله...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسهال و استفراغ، بیماری شایع فصل گرم

استفراغ

یك متخصص گوارش و كبد، اسهال و استفراغ را از شایع ‌ترین بیماری‌ های گوارشی فصل گرم سال عنوان كرد و با تاكید بر پرهیز از مصرف خودسرانه دارو از جمله آنتی ‌بیوتیك‌ ها در درمان این بیماری، گفت: از آن جا كه در این بیماری باید به نحوی آب از دست رفته بدن جبران شود، مصرف مایعات از راه دهان بهترین روش جایگزینی آب بدن است.

دكتر محمد جواد احسانی اردكانی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، اسهال و استفراغ و مسمومیت ‌های غذایی را از شایع ‌ترین بیماری ‌های فصل گرم سال عنوان كرد و گفت: وارد شدن میكروب و ویروس به دهان از طریق غذا، منجر به عفونت دستگاه گوارش می ‌شود كه معمولا به صورت اسهال و گاهی به صورت درد شكم، تهوع، ضعف و بی‌ حالی خود را نشان می ‌دهد.

وی گفت: از آنجا كه عوامل این بیماری از طریق دهان وارد بدن می ‌شوند، بهترین راه مقابله با آن، رعایت بهداشت تغذیه ‌ای است.

بر این اساس لازم است كه مواد غذایی از مكان ‌های سالم و بهداشتی تهیه شوند. همچنین غذاهای مانده كه احتمال آلودگی در آن ها زیاد است مانند انواع غذاهای سس ‌دار باید با احتیاط بیشتری مصرف شوند.

در مجموع بهتر است از غذاهای تازه استفاده شده و مواد غذایی بیرون از یخچال نگهداری نشوند.

اسهال و استفراغ در اغلب موارد خود به خود بهبود می ‌یابد، لذا از مصرف آنتی بیوتیك در درمان این بیماری پرهیز شود.

این فوق تخصص گوارش و كبد تاكید كرد: اسهال و استفراغ در اكثر موارد خود به خود بهبود می ‌یابند. اما لازم است همزمان با این بیماری، آب از دست رفته ی بدن جبران شود. خوردن مایعات، بهترین روش جایگزینی آب از دست رفته بدن است؛ بنابراین لازم است فرد در حد تحمل و در فواصل معین از مایعات استفاده كند. اما چنان چه فرد از تهوع زیادی برخوردار است، می ‌توان از طریق رگ و تزریق سرم، به نحوی آب بدن را جبران كرد.

وی تاكید كرد: در صورتی كه فرد تمایلی به خوردن غذا ندارد، نباید به وی اصرار كرد. همچنین در صورتی كه فرد از اسهال خونی، تب بالا و سن بالا برخوردار نباشد، می‌ توان با نظر پزشك تا حدودی از داروهای كند كننده حركات دستگاه گوارش استفاده كرد.

این در حالی است كه در برخی افراد كه دارای بیماری‌ های زمینه‌ ای دیگر هستند این داروها توصیه نمی‌ شود.

دكتر اردكانی با بیان این كه در اغلب اسهال و استفراغ ‌ها مصرف آنتی بیوتیك ضرورتی ندارد، گفت: مصرف خودسرانه آنتی بیوتیك در درمان اسهال واستفراغ، حتی مشكلات را بیشتر می ‌كند.

در مجموع بهترین اقدام در مورد اسهال و استفراغ، جبران الكترولیت ‌های از دست رفته ی بدن است.

*مطالب مرتبط:

اسهال مسافران

کمی با آن مدارا کن

علل اسهال

با تغذیه صحیح از ابتلا به بیماری عفونی جلوگیری كنید

مسمومیت غذایی در كودكان

اسهال‌ حاد

تغذیه کودک مبتلا به اسهال

اسهال‌ خونی‌ باکتریایی‌ (شیگلوز)

آماده‌باش تابستانی برای بهداشت مواد غذایی

بیماری های ناشی از غذا

تعداد بازرسان بهداشت كافی نیست، مردم نظارت كنند

پیشگیری از مسمومیت غذایی در تابستان

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.