تبیان، دستیار زندگی

چگونه بفهمیم سنگ کیسه صفرا داریم؟

بیماری کیسه صفرا (کوله سیستیت)، اغلب بعد از اینکه فرد چندین بار دچار سنگ‌های صفراوی گردید، آشکار می‌شود. درد این بیماری در ناحیه مشخصی از بدن و شدید می‌باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
التهاب کیسه صفرا، سنگ کیسه صفرا،

طی مراحل زیر متوجه خواهید شد که آیا دچار بیماری کیسه صفرا هستید یا خیر؟

 

1- قسمتی از بدن را که درد شدیدی دارد، مشخص کنید. وقتی شخص دچار سنگ کیسه صفرا باشد، درد در قسمت کیسه صفرا دیده می‌شود که در سمت راست بدن و بالای شکم ، درست در زیر قفسه سینه است. درد می‌تواند به ناحیه پشت و شانه‌ها هم منتشر شود.

 

2- مراقب علائم بیماری باشید که تب، عرق سرد، تهوع، اسهال و درد شدید از مهم‌ترین آنها هستند. درد به قدری شدید است که نمی توانید به راحتی بنشینید، بایستید یا دراز بکشید.

 

3- آخرین باری که غذا خوردید، به یاد داشته باشد. درد سنگ کیسه صفرا معمولاً بعد از عصر شروع می‌شود. مثلا فرد بعد از خوردن شام، وقتی بخوابد، بعد از چند ساعت دچار دل درد می‌شود. هنگامی که بدن در حال استراحت است، عمل هضم غذا شروع می‌شود و باعث شروع درد می‌شود. درد به سرعت زیاد می‌شود و حدود 6 تا 8 ساعت طول می‌کشد.

سنگ‌های صفراوی، التهاب کیسه صفرا، سنگ کیسه صفرا،

4- ببینید که آیا در معرض خطر ابتلا به التهاب کیسه صفرا هستید یا خیر؟ اگرچه هر فردی ممکن است به این بیماری دچار شود، ولی کسانی که بیشتر در معرض خطر هستند شامل خانم های باردار، خانم های بالای 40 سال سن، مردان و زنان چاق و هر کسی است که اخیراً کاهش وزن سریعی داشته است.

 

5- به پزشک مراجعه کنید.

تنها راهی که می توانید از وجود سنگ در کیسه صفرای خود مطمئن شوید، انجام سونوگرافی یا عکس برداری با اشعه ایکس است.

اگر سنگ‌ها دیده شوند، پزشک آنها را اندازه می‌گیرد تا مشخص شود، بیماری شما تا چه حدی شدید است.

سنگ‌های کوچک‌تر، بیشتر از سنگ‌های بزرگ مشکل زا هستند، زیرا می توانند وارد مجرای صفراوی شوند و آن را مسدود کنند، ولی سنگ‌های بزرگ نمی توانند وارد این مجرا شوند.


مطالب مرتبط:

جلوگیری از تشکیل سنگ‌های صفراوی

کیسه صفرا و بیماری های آن

گیاه قاصدک برای درمان سنگ کلیه و کیسه صفرا

سنگ کیسه صفرا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.