تبیان، دستیار زندگی
روی صحبت ما هم با خانم‏های خانه‏دار است؛ خانم‏هایی که با توجه به نکاتی ساده اما مهم می‏توانند سلامت و ایمنی را در محیط خانه به همه اعضای خانه هدیه کنند؛
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه نگو، بهشت بگو

خانه

محیط خانه تاثیر زیادی بر سلامت و کیفیت زندگی ما و افراد خانواده‏مان دارد. خانم‏های خانه‏دار چون مسوولیت بیشتری در خانه به عهده دارند، کارهایی مانند آشپزی و سرو سامان دادن به کارهای خانه را انجام می‏دهند و مشارکت سایر افراد خانه در کارهای خانه هم معمولا با اطلاع و نظر خانم خانه انجام می‌شود، نقش مهم و حیاتی در تامین سلامت و ایمنی افراد خانه دارند...

روی صحبت ما هم با خانم‏های خانه‏دار است؛ خانم‏هایی که با توجه به نکاتی ساده اما مهم می‏توانند سلامت و ایمنی را در محیط خانه به همه اعضای خانه هدیه کنند؛ نمونه‌اش همین 5 نکته زیر:

سلامت خانه از ایمنی شروع می‌شود

یک خانه سالم خانه‏ای است که نکات ایمنی در آن رعایت شود. کارشناسان ایمنی معتقدند سلامت خانه از ایمنی آن شروع می‏شود. در بررسی ایمنی خانه و از بین بردن نقاط خطر دقت و توجه کنید و به یاد داشته باشید داروها، وسایل کمک‌های اولیه و ویتامین‌ها هم در صورت استفاده نادرست می‎‏توانند خطرآفرین باشند. خطر برق‌گرفتگی را هم فراموش نکنید و تمام وسایل و لوازم خانگی برقی را از نظر ایمنی بررسی کنید. در مورد خطر افتادن و سقوط هم مراقب سرامیک‏های کف حمام و آشپزخانه باشید. پس از شستشو آنها را سریع خشک کنید و با دمپایی ابری روی آن راه نروید.

قرار دادن گل و گیاهان در خانه را فراموش نکنید و با استفاده از رنگ‏های آرام‏بخش خانه‏تان را طوری طراحی کنید که موجب آسایش و آرامش افراد خانه شود.

هوای خانه‌ را تازه کنید

اجازه دهید هوای تازه و تمیز وارد خانه شود. به علت آشپزی و بخار شدن حلال‏ها، شوینده‏ها و مواد شیمیایی گاهی هوای داخل خانه ممکن است آلوده‏تر از هوای بیرون باشد. تا جایی که می‌توانید آلودگی هوای داخل خانه را کاهش دهید. در و پنجره‏ها را باز کنید و اجازه دهید هوای تمیز در خانه جریان پیدا کند و آلودگی و رطوبت را از بین ببرد. هنگام آشپزی هود را روشن کنید و با تعبیه سیستم تهویه مناسب از آلوده شدن هوای داخل خانه پیشگیری کنید.

خانه را میکروب‌‌زدایی کنید

میکروب‏ها میهمان‏های ناخوانده‏ای هستند که در هر خانه‏ای سر و کله‏شان پیدا می‏شود. برای پیشگیری از ایجاد بیماری و داشتن خانه‏ای سالم باید از انتشار میکروب‏ها و آلودگی‏ها پیشگیری کنید. شستن مرتب دست‏ها یکی از راه‌های پیشگیری از انتشار آلودگی در خانه است. اگر هنگام تهیه غذا و تماس دست با گوشت خام در یخچال را باز و بسته کنید، میکروب‏ها و آلودگی‏ها به افراد دیگری که در یخچال را باز می‏کنند، منتقل می‏شود. بنابراین بهتر است پس از دست زدن به گوشت خام حتما دست‌هایتان را بشویید. طبق توصیه کارشناسان بهداشت، بهتر است دستان‌تان را با آب گرم و صابون و حداقل به مدت 15 ثانیه بشویید.

مراقب باشید خونابه گوشت خام به سایر مواد غذایی به ویژه مواد غذایی که به طور خام مصرف می‏شوند (نان، میوه‏ها و سبزی‏ها) منتقل نشود.

هوای قلب خانه را داشته باشید

می‏گویند آشپزخانه قلب خانه است. برای داشتن خانه‌ای سالم و بهداشتی لازم است آشپزخانه را تمیز نگه ‌دارید. توجه به بهداشت و سلامت مواد غذایی و تهیه و طبخ و نگهداری مناسب مواد غذایی به پیشگیری از بیماری‏ها و مسمومیت‏های غذایی کمک می‏کند. گوشت را در دمای مناسب بپزید و مطمئن شوید که قسمت‏های داخلی گوشت به خوبی حرارت دیده است. مراقب باشید خونابه گوشت خام به سایر مواد غذایی به ویژه مواد غذایی که به طور خام مصرف می‏شوند (نان، میوه‏ها و سبزی‏ها) منتقل نشود. دمای یخچال را زیر 4 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید.

خانه را بهشت کنید

خانه برای خیلی‏ها امن‏ترین جای دنیاست و جایی است که می‏توانند طعم شیرین آسایش و امنیت را تجربه کنند. محیط خانه را تمیز و مرتب نگه‌دارید. اسباب و وسایلی را که آزارتان می‏دهد، بردارید. قرار دادن گل و گیاهان در خانه را فراموش نکنید و با استفاده از رنگ‏های آرام‏بخش خانه‏تان را طوری طراحی کنید که موجب آسایش و آرامش افراد خانه شود.

سلامت

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

اگر تازه ازدواج کرده اید

ایمن باشید و پر نور

حمامی با شرایط ایده آل

کدبانوی دیجیتالی

خانه داری مقتصدانه

نکرده به کار و نذارین به کار

نوعروسان موفق بخوانید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.