تبیان، دستیار زندگی
میگن شراب عقل رو از کار می اندازه ولی حافظ هم میگه شرابی تلخ خواهم که مرد افکن بود زورش حالا این شراب چیه خوردنیه ،حلاله یاحرامهاین شراب کجاست تا ما هم یک لبی از آن تر کنیم .آدرس این شراب را در مطلب پیدا کن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شراب بهشتی کجا دارند؟

سیب و انار

در ادبیت فارسی و به ویژه ادبیات عرفانی وازگان می ، باده ،ساغر،صبوحی،شراب وخمر بسیار به کار رفته است.حای اگر شراب حرام است چرا در اشعار بزرگانی حتی امام خمینی نیز دعوت و طلب  باده نوشی شده است.امام خمینی می سراید:

ساقی از آن باده پنهان که زبیگانه نهان است

باده در ساغر ما ریز که ما محرم رازیم.

برای فهم معنای این واژه در کلام پاکان باید به فرهنگنامه پاکی مراجعه کرد.

سوال: مقصود از «خمر» در این آیه ی شریفه چیست که خدا می فرماید:

«وأنهر مّن خمرٍ لّذّةٍ لّلشّربین»(1)

و نهرهایی از باده ای که برای نوشندگان لذیذ است [برای بهشتیان فراهم است].

جواب: این همان خمری است که نه خُمار دارد، و نه عقل را از بین می برد، چنان که در جای دیگر می فرماید:

«لاّ یصدّعون عنها و لا ینزفون»(2)

سوال 414: آیا این خمر مستی آور است و نوشندگان را مست می کند؟

جواب: بله، مست کننده است البته شکر و مستی به این معنی که آنان را نبت به ساحت مقدس حق بی خود می کند، به گونه ای که محو جمال و جلال حق تعالی می گردند، نه به معنای از بین رفتن عقل آنان، که عربده کشیدن از آثار آن است، بهشت که جای عربده کشیدن نیست.

محرومان از باده ی بهشتی و...

سوال 415: معنای روایت زیر چیست که می فرماید:

«سامع الغنا محرومٌ من سماع اصوات شجرة طوبیء و شارب الخمر من الرّحیق المختوم، و الملوط من الجلوس علی سرور الجنّة، و ان تابوا دخلوا الجنّة.»

و نهرهایی از باده ای که برای نوشندگان لذیذ است [برای بهشتیان فراهم است].

کسی که به آواز خوانی گوش فرا می دهد از شنیدن صدای درخت طوبی، و شراب خوار از (نوشدن) شراب سر به مُهر، و کسی که لواط شده از نشستن بر تخت های بهشت محروم خواهند بود، اگر چه توبه کنند و به بهشت وارد شوند.

جواب: یعنی درک این اشخاص محدود می شود «بحیث لا یشعرون بالمحرومیّة من الرّحیق و الجلوس علی سرور الجنّة، بل یدرکون و یشعرون غیرها من النّعم. و لا یکونون بحث یدرکون و یشعرون ألم المحرومیّة من هذه النّعم، لمنافاته قوله تعالی»؛ «لا لغوٌ فیها»(3) (به گونه ای که به محرومیت خود از شراب و نشستن بر تخت های بهشتی توجه ندارند، و تنها دیگر نعمت های بهشتی را درک می کنند و فقط به آن ها توجه دارند. و این گونه نیست که رنج محرومیت از این نعمت ها را درک کنند، زیرا در این صورت روایت با فرمایش خداوند متعال که می فرماید: «هیچ کار بیهوده ای در بهشت نیست.» ناسازگار می گردد.)

حال اگر تو نیز در صدد نوش مدام ازاین شراب طهور هستی ،به می و باده فروشی سوره انسان مراجعه کن.


سلطانی، گروه دین و اندیشه