تبیان، دستیار زندگی
دیدگاه‌های اسلام درباره الگوهای صحیح رفتاری در كتابی با نام «آموزه‌های اخلاقی ـ رفتاری امامان شیعه» اثری از حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدى اشتهاردى و محمدتقی عبدوس از سوی موسسه بوستان كتاب منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخلاق در نظرگاه امامان شیعه
اخلاق در نظرگاه امامان شیعه

ديدگاه‌هاي اسلام درباره الگوهاي صحيح رفتاري در كتابي با نام «آموزه‌های اخلاقی ـ رفتاری امامان شیعه» اثري از حجت‌الاسلام والمسلمين محمد محمدى اشتهاردى و محمدتقی عبدوس از سوي موسسه بوستان كتاب منتشر شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين كتاب كه با موضوع اخلاق و علوم تربیتی در حوزه تعلیم و تربیت اسلامي به رشته تحرير در آمده است، الگوهاي رفتاري و اخلاقي صحيح با استناد به روايات اهل‌بيت(ع) و ديگر منابع معتبر ديني عنوان شده‌اند.

با توجه به مضامين اين اثر، امامان شيعه(ع) راهنمايان امين و دلسوزى بودند كه بى‏هيچ اجر و مزدى، راه‏ سعادت و سرچشمه‏ كمال را به‏ مردم نشان مى‏دادند. ميراث بزرگ اسلامى كه اينك در اختيار امت اسلامى است، سخن‏ها و رفتارهايى است كه آنان در زمينه تبيين زندگى سعادت‏مندانه از خود به يادگار گذاشته‏اند.

اثر حاضر كه تلاشي مشترك از دو نويسنده و پژوهشگر ديني است، گوشه‏اى از آموزه‏هاى امامان شيعه(ع) را در گستره اخلاق به تصوير مي‌كشد.

اين كتاب در بردارنده مجموعه‌اي از سخنراني‌هاي «محمدتقي عبدوس» با موضوع آموزه‌هاي اخلاقي و رفتاري امامان شيعه(ع) است كه با توجه به مباحثي چون قرض‌الحسنه، امانت‌داري، سخاوت گشاده دستي، نيكي به پدر و مادر، تغافل و ناديده‌گرفتن، شكرگزاري، قدرداني از خدمات ديگر، شيوه برخورد با مردم، خودستايي به انگيزه خدا خواهي، سوگندهاي امامان(ع)، مهمان‌نوازي، عزت نفس و قدرت معنوي امامان عليه‌السلام تنظيم شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمين محمد محمدى‌اشتهاردى (1323 - 1386) از ديگر نويسندگان اين اثر است. او در «اشتهارد» به دنيا آمد، تحصيلات مقدماتى خود را در همين شهر گذراند، سال 1338شمسي براى ادامه تحصيل به حوزه علميه قم وارد شد و سطوح عالى را با جدّيت پشت سر گذاشت. وي فقه و اصول و تفسير و كلام را از استاداني چون، آيات عظام سيد محمدرضا گلپايگانى، شيخ هاشم آملى، مكارم شيرازى، خزعلى، حاج شيخ على پناه اشتهاردى و شيخ على مشكينى فرا گرفت.

او در ضمن تحصيل به نويسندگى اهتمام جدّى ورزيد و از همين رهگذر، ده‏ها اثر از خود به يادگار گذاشت كه از آن ميان مي‌توان به كتاب‌هاي امر به معروف و نهى از منكر، آموزه‏هاى اخلاقى ـ رفتارى امامان شيعه، داستان دوستان، داستان باستان، آمادگى رزمى و مرزدارى در اسلام و كتاب فرازهاى برجسته از زندگى امامان عليه‌السلام، اشاره كرد.

چاپ چهارم كتاب «آموزه‌های اخلاقی رفتاری امامان شیعه» از سوي موسسه بوستان كتاب در شمارگان 2000 نسخه، 716 صفحه، قطع وزيري و بهاي 93000 ريال منتشر شد.