تبیان، دستیار زندگی
مواد لازم: اسفناج 200 گرم تره‌فرنگی 2 شاخه قارچ 100 گرم سیر تازه 3 حبه پیاز یك عدد كوچك مغز گردو 50 گرم زرشك خشك 2 قاشق غذاخوری نمك و زرد چوبه به میزان لازم تخم‌مرغ 2 عدد روغن زیتون 2 تا 3 قاشق غذاخوری...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كوكوی قارچ و اسفناج

غذایی برای بیماران دیابتی

کوکوی اسفناج

مواد لازم:

اسفناج   200 گرم

تره‌فرنگی  2 شاخه

قارچ   100 گرم

سیر تازه  3 حبه

پیاز   یك عدد كوچك

مغز گردو  50 گرم

زرشك خشك  2 قاشق غذاخوری

نمك و زرد چوبه به میزان لازم

تخم‌مرغ   2 عدد

روغن زیتون  2 تا 3 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

اسفناج را پس از پاك كردن و شستن، خرد كنید و بگذارید با حدود یك ‌سوم پیمانه آب و با شعله كم حدود 15 دقیقه بپزد تا آب آن كشیده شود. سپس آن را كنار بگذارید تا سرد شود.

قارچ‌ها را ورقه ورقه كنید. تره‌فرنگی را نیز ریز كرده و با هم مخلوط كنید و پیاز را نیز در آن رنده كنید. سیر را هم له كنید و به آن بیفزایید.

اسفناج سرد‌شده را نیز به همراه نمك و زردچوبه به مخلوط اضافه كنید.

تخم‌مرغ‌ها را هم در آن بشكنید و خوب به هم بزنید و در آخر هم مغز گردو و زرشك را در آن بریزید.

یك ظرف تفلون مناسب انتخاب كنید و روغن زیتون را در آن بریزید، به نحوی كه همه كف و دیواره آن چرب شود.

مخلوط كوكو را در آن بریزید و در فری كه از قبل در درجه حرارت 140 درجه گرم شده به مدت 20 دقیقه در طبقه وسط بگذارید.

سپس در آخر 10 دقیقه شعله بالای فر را روشن كنید تا روی كوكو هم برشته شود. این غذا را با نان سبوس دار سرو كنید.

نکات تغذیه ای :

دیابت و كربوهیدرات‌های پیچیده

یكی از ویژگی‌های اساسی در رژیم بیماران دیابتی، مصرف كربوهیدرات‌های پیچیده است كه در مقابل كربوهیدرات‌های ساده قرار دارند. كربوهیدرات‌های پیچیده به سرعت قند خون را افزایش نمی‌دهند. در حالی كه قند‌های ساده خیلی سریع جذب خون می‌شوند و قند خون را افزایش می‌دهند. این ویژگی مهم در این غذا به همراه برخی نكات دیگر آن را برای بیماران دیابتی مناسب می‌سازد. فیبر غذایی فراوان موجود در رژیم غذایی هم در پیشگیری و هم در كنترل قند این بیماران سهم فراوانی دارد. بهترین منابع فیبر، سبزی‌ها و سبوس غلات است. افراد دیابتی باید حداقل در رژیم غذایی روزانه‌شان حدود 50 گرم فیبر مصرف كنند. پزشكان معتقدند مصرف این میزان فیبر می‌تواند تا حدود 10 درصد، قند خون آنها را بكاهد. مصرف فیبر در كاهش انواع بیماری‌های دیگر از جمله یبوست و سرطان روده بزرگ ، بیماری‌های قلبی و كاهش كلسترول خون موثر است.

تكمیل پروتئین با تخم‌مرغ و قارچ

نداشتن هیچ ماده قندی در قارچ و تخم‌مرغ و غنی بودن این خوراكی‌ها از پروتئین، یكی دیگر از دلایل مفید بودن این غذا برای دیابتی‌‌هاست. قارچ علاوه بر فیبر دارای انواع ویتامین‌های گروه B مانند بیوتین، نیاسین و اسیدفولیك و نیز ویتامین D است.

ویتامین‌هایی برای سرزندگی

ویتامین‌های گروه B به ویتامین‌های مورد نیاز برای هیجان و عاطفه مشهورند و كمبود آنها در بسیاری موارد، سبب احساس خستگی و كم‌حوصلگی و حتی ناراحتی‌های روحی و روانی از جمله افسردگی و تندخویی می‌شوند. این ویتامین‌ها در آب محلولند و بنابراین در بدن ذخیره نمی‌شوند و لذا باید در غذای روزانه ما گنجانده شوند. برگ اسفناج منبعی سرشار از انواع ویتامین‌های B به خصوص نیاسین است. تخم‌مرغ، اسفناج، قارچ و گردو نیز منابع خوبی برای ویتامین‌های گروهB هستند.

لادن هومند

* مطالب مرتبط :

کوکوی اسفناج برای مبتلایان به دیابت

املت اسفناج

کوکو کدو سبز

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.