تبیان، دستیار زندگی
نود طبق وعده قبلی ساعت 30/22 برنامه نود شروع شد. با حرف های سیدمهدی ابطحی هم شروع شد تا گمان کنیم بیشتر قرار است راجع به تیم ملی فوتسال و جام جهانی بشنویم اما... لحظاتی پس از پایان حرف های ابطحی 87 گل موجود در آرشیو علی دایی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش مکتوب از حضور علی دایی در برنامه نود


طبق وعده قبلی ساعت 30/22 برنامه نود شروع شد. با حرف های سیدمهدی ابطحی هم شروع شد تا گمان کنیم بیشتر قرار است راجع به تیم ملی فوتسال و جام جهانی بشنویم اما...

لحظاتی پس از پایان حرف های ابطحی 87 گل موجود در آرشیو علی دایی پخش شد تا باور کنیم که در نود این هفته مفصلاً به دایی و اختلاف او با پروین پرداخته می شود. اتفاقاً همینطور هم شد. آنچه را که در برنامه نود گذشت، می توانید بخوانید:

حرف های دایی قبل از شروع

علی دایی قبل از آنکه متن نوشته شده را پیش رو بگذارد! و از پروین و افراد منتسب به او! بگوید! از " ترین های" خود در 11 سال بازی در تیم ملی حرف زد: بهترین گل من؛ گل هایی که به کویت و کره جنوبی(گل دوم خودم) در جام ملت های 96 زدم. گلهایی که عربستان در مقدماتی جام جهانی 2002 زدم و گلی که مقابل مصر به ثمر رساندم. بزرگترین موقعیت گلی که خراب کردم؛ دقیقه 90 بازی با آمریکا در جام جهانی بود که فرصت تک به تک را از دست دادم و آخر سر هم مدافع حریف توپ را از روی خط دروازه بیرون کشید.

بهترین بازی؛ مردم باید قضاوت کنند.

بدترین بازی؛ همیشه در بازی ها یه جور دیگر وارد زمین می شوم! برای تیم باشگاهی ام هم همینطور. چون دوست دارم با وجدان راحت بخوابم!

بزرگترین اشتباه( فردوسی پور گفت: حتماً ضربه برگردانی که باعث شد کره جنوبی در جام ملت های 2000 به ما گل بزند)؛ نه! من برگردان نزدم. توپ خیس بود و نتوانستم آن را خوب دفع کنم! البته قبل از آن چند بار اشتباهات مدافعان را پوشش داده بودم.

دایی قبل از آغاز محاکمه پروین، راجع به انتقاد بعضی هاً! هم صحبت کرد: من انتقادات را می خوانم و از نکات مثبت آن استفاده می کنم ولی بعضی ها غرض ورزی می کنند و آنها که تعدادشان زیاد نیست در جهت منافع خودشان انتقاد نادرست می کنند! اصلاً من نمی دانم چطور همه مربیان خارجی از من راضی اند و مرا تایید می کنند اما!... مثلاً در جام ملت های 2004، من وظیفه داشتم به عقب برگردم تا هافبک های کاذب در موقعیت گلزنی قرار بگیرند. اما منتقدان می گفتند آقای دایی فلان طوری بازی کرده! یا بد کار کرده ولی همیشه خدا در دقیقه 90 به من کمک کرده!

دایی در نود چه گفت؟

همه منتظر بودند تا ببینند" علی دایی" درباره پیامدهای حوادث بازی پرسپولیس- صباباتری چه نقطه نظراتی دارد. آنچه در زیر می خوانید چکیده صحبت های اوست:

من موضوع را پیگیری کردم. مدارک هم موجود است. شما اگر با دوربین، سرتمرین پرسپولیس یا آذربایجان بروید به حرف من می رسید! ببینید من نه اولین نفری هستم که مورد بی مهری قرار می گیرم و نه آخرین فرد!

مدارکی که من دارم ثابت می کند تا وقتی آقایان هستند همین اتفاقات پیش می آید. مصطفی داودی، مرحوم دهداری یا حتی مفسران و کارشناسان تلویزیونی که علیه آقایان صحبت کرده اند مورد لطف و مهر طرفداران آنها قرار گرفته اند! حتی خود شما آقای فردوسی پور این موضوع را تجربه کرده اید.

به دلیل حساسیت فوق العاده موضوع، علی دایی از اینجا به بعد از روی یک متن تنظیم شده صحبت های خود را ادامه داد:

هر بازیکنی که از پرسپولیس که رفته و دیگر نتوانسته به هر دلیل به این تیم کمک کند مورد هتاکی قرار گرفته.

پارسال که به پرسپولیس آمدم پیشنهاد 800 هزار دلاری از العین و پیشنهاد خوب دیگری از الوحده امارات داشتم ولی با پول کمتری به پرسپولیس آمدم. خدا را شکر که علی دایی هیچ مشکل اخلاقی یا پرونده ای در کلانتری ندارد یا تا به حال زندانی نشده وگرنه امروز من در ایران نبودم!

بعد از پایان بازی پرسپولیس- صباباتری یک عده از دوستان مدیرفنی پرسپولیس با برادران من درگیر شدند که خوشبختانه نیروی انتظامی عوامل این کار را شناسایی کرد.

سال پیش که به پرسپولیس آمدم یک عده در بازی آذربایجان به ما بی حرمتی کردند. مشخص است که آنها با چه کسانی ارتباط دارند. حالا همان عده به پرسپولیس آمده اند. اگر شما یک دوربین در بازی ها و تمرینات پرسپولیس و آذربایجان ببرید این افراد که 100 تا 200 نفر هستند را شناسایی می کنید.

برق ویلای من قطع می شود، روزنامه ها تیتر می زنند که چرا پول برق را نداده! حالا من اگر در مورد یک روزنامه حرف بزنم اینطور تفسیر می کنند که با آبرو و حیثیت تمام خبرنگاران بازی کرده ام!

پارسال ما با پرسپولیس سه بازی اول لیگ را عالی کار کردیم و 9 امتیاز گرفتیم. اما آقایان گفتند:"هر تیمی معمولی هم می تواند این نتایج را بگیرد..." من نمی دانم آقایان منجم هستند که اینطوری حرف می زدند و همه چیز را پیش بینی می کردند، آنها برای شکست خوردن ما نقشه کشیده بودند.

این آقایان ادعای ارث و میراث از باشگاه پرسپولیس را دارند و هر کس هم که بخواهد به حریم پرسپولیس تجاوز کند را خراب می کنند!

من به خاطر پول به پرسپولیس آمدم؟!... اعضای هیأت مدیره می توانند در این باره دقیقاً اظهارنظر کنند . اصلاً آقایان بروند از همه نهادها، سازمان ها، ارگانها و نیروهای مسلح! استعلام کنند و ببینند علی دایی چه پولی گرفته! باور کنید اگر من از سابقه آقایان استعلام بگیرم دیگر نمی توانند در ایران بمانند! حالا خودتان ببینید من از امتیازات مختلف استفاده کرده ام یا آقایان! آقایانی که پرونده تخلفشان را می دانم ولی تا به حال رو نکرده ام . این آقایان هستند که از فلان ارگان زمین گرفته اند!

ما در این ممکلت خیلی چیزها را فدا کردیم تا صاحب فرهنگ شویم. دیگر آن زمان ها گذشته که فلان آدم با اجیرکردن چند نفر این و آن را با چاقو مضروب کند! و آنها را مورد بی احترامی قرار دهد. من حاضرم برای منافع کشورم تمام بی مهری های خودآگاه و ناخودآگاه را تحمل کنم!

چطور توقع دارید من در مقابل فحاشی تماشاگران" سعه صدر" داشته باشم. اصلاً چه سعه صدری؟!... وقتی فحش ناموس به من می دهند چطور برادران من ساکت بنشینند. تازه جالب است که آنها در جایگاه VIP نشسته بودند نه در میان تماشاگران عادی وگرنه...

تماشاگران از دقیقه یک ما را با بهترین جملات موردمحبت خود قرار دادند.اصلاً شما خودتان را جای برادران من بگذارید. چطور این اتفاقات و فحش ها را تحمل می کنید؟!

همه چیز از تشکیل تیم آذربایجان شروع شد و حالا در پرسپولیس ادامه می یابد!

این درست که پروین اولین مربی من در تیم ملی بود اما... یادم می آید دانشجوی سال اول دانشگاه بودم که به تیم ملی دعوت شدم. قبل از بازیهای هندوستان بود. آن زمان قرار بود به بانک تجارت بروم. در یکی از جلسات تمرین تیم ملی چند تن از دوستان علی پروین گفتند:" به پرسپولیس بیا" گفتم: به مسئولان بانک تجارت قول داده ام و نمی توانم زیرقولم بزنم. ولی در جواب من گفتند" اگر نیایی پرسپولیس همین امروز از تیم ملی خط می خوری! گفتم عیبی ندارد! خلاصه همین اتفاق هم افتاد و آن شب مجبور شدم با اتوبوس به اردبیل برگردم!

دست آقای حاج رضایی را می بوسم. او در همان روزها همیشه به من اعتماد به نفس می داد اما مربیان دیگر می گفتند خیلی مانده تا بزرگ شوی! خلاصه اگر بخواهم مسائل اتفاق افتاده را باز کنم باید اندازه یک" مثنوی" صحبت کنم!

چه جوری است که سوبل قبل از مسابقه به من تبریک می گوید ولی این آقایان بعد از رکوردشکنی من یک تبریک خشک و خالی هم نمی گویند؟! اصلاً چرا من باید به عوامل بی مهری به خودم و آنهایی که مرا به عنوان بازیکن مازاد اعلام کرده اند گل بدهم!

آقایان قبل از شروع لیگ با من دست همکاری داده بودند ولی چند روز بعد در شبکه خبر زیرحرف خود زدند. من هم پس از اطلاع از این اتفاقات در همان خلال برگزاری جام ملت های آسیا تصمیم به جدایی از پرسپولیس گرفتم.

فردوسی پور: علی پروین یک قطب و اسطوره این فوتبال است و... دایی حرف های مجری نود را قطع می کند: بله. هر کسی جایگاه مخصوص خود را دارد ولی هیچکس نباید نظرات خود را به بقیه تحمیل کند. ببینید من در آن شرایط خاص تصمیم گرفتم برای آقای پروین گل نبرم. الان هم فکر می کنم که بهترین کار را کردم. اصلاً وای به حال فوتبالی که با گل بردن یا نبردن من چنین مسائلی پیش می آید!

من هم می دانم که یکسری آدم" کشته مرده" پروین هستند ولی واقعاً آیا آقای پروین که ریش سفید پرسپولیس است نمی تواند به آنها بگوید به فلانی و بهمانی فحش ندهید؟!

دو نفر از این افرادی که با برادران من درگیر شدند از حضور در ورزشگاه منع شده اند. اصلاً اگر به آقایان منتسب نبودند پس چرا ممنوع الورود شدند؟!

چطور می شود که چهارشنبه شب و در بازی تیم ملی همه ما را تشویق می کنند ولی در بازی پرسپولیس- صباباتری کلی فحش می شنویم؟! ثابت می کنم که این ها منتسب به بعضی ها هستند!

فردوسی پور: آخه برای این آقایان چه فایده ای دارد که شما فحش بشنوید؟ دایی: از خود آقایان بپرسید! من هیچ نفعی از پرسپولیس نمی برم و بعداً هم نخواهم برد... در کدام تیم مطرح دنیا چند آدم خاص 30 تا 40 سال یک باشگاه را هدایت می کنند و از قبال آن نفع مادی می برند؟!

آقایان فصل پیش وقتی از پرسپولیس دور بودند این همه مصاحبه کردند و حتی علناً از باخت ما اظهار خوشحالی می کردند حالا شما بگوئید آیا عرق و تعصب یعنی همین؟!

پروین و دایی به حراست سازمان احضار شدند!

محمدپور: آنها را آشتی می دهیم

مدیرکل حراست سازمان هم تلفنی حرف های خود را در برنامه نود گفت: نوار بازی را دیدم. خیلی ناراحت شدم. خوشبختانه با تصاویری که ضبط شده عوامل جنجال شناسایی شدند. با حاشیه سازان برخورد کردیم و البته برخورد جدی تر هم انجام خواهیم داد. اصلاً شاید مجبور شویم بازی های لیگ را بدون تماشاگر برگزار کنیم. بابت اتفاقات حادث شده از علی دایی معذرت خواهی می کنم! برای ما محرز است که افراد موردنظر منتسب به چه افرادی هستند! دقیقا! نمی توان گفت که کدامیک از طرفین درگیری مقصر هستند! چون هر دو طرف( حالا یا با شدت و ضعف) در این اتفاق سهم دارند و تا حدودی مقصر هستند. پس از پایان حرف های محمدپور در برنامه نود با او تماس گرفتیم و شنیدیم: به زودی پروین و دایی را به حراست سازمان دعوت می کنیم تا آنها را بکدیگر آشتی بدهیم.

فردوسی پور: با آغوش باز منتظر آقای پروین هستیم

عادل فردوسی پور بعد از پایان برنامه نود گفت: من خیلی دوست داشتم یک طرفه به قاضی نرویم. به همین دلیل با آقایان کاشانی و خوردبین هم تماس گرفتیم. اما هیچکدام از آنها حاضر به صحبت نشدند. به همین دلیل در این برنامه من سعی کردم تا حد امکان طرف آقای پروین حرف بزنم و در اینجا صراحتاً اعلام می کنم با آغوش باز منتظر حضور آقای پروین در برنامه نود و شنیدن صحبت های ایشان هستیم.