تبیان، دستیار زندگی
چگونه می توان از خط فقر به صورتی صعودی گذشت، رفاه را لمس کرد و رضایت را در چهره تک تک افراد جامعه دید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اقتصاد رفاه و رابطه آن با تورم

اقتصاد رفاه و رابطه آن با تورم

چگونه می توان از خط فقر به صورتی صعودی گذشت، رفاه را لمس کرد و رضایت را در چهره تک تک افراد جامعه دید. شاید بیان مطالب اقتصادی به شیوه بیان غیر تخصصی از دشواری  مطالب بکاهد. در این مطلب سعی بر این بوده است که تمام مطالب به صورتی ساده و به دور از هیچ گونه پیچیدگی بیان گردد.

تورم چه طور موجودی است؟

تورم به زبان ساده به معنی افزایش سطح عمومی قیمت ها است و  بانک مرکزی پس از مطالعه آمار بدست آمده از ارگان های مختلف افزایش قیمت کالاهای اساسی را به صورت درصدی  و برای دوره مشخص مالی بیان می کند. طبق اعلام اخیر بانک مرکزی ما در اردیبهشت ماه سال جاری تورمی معادل 6/23 درصد داشته ایم. موضوع را با مثالی توضیح می دهیم.

مثلا اگر کالای X  اردیبهشت ماه سال 87، 100تومان باشد، در سال جاری قیمت آن به 6/123 تومان خواهد بود. به عبارت دیگر قدرت خرید مردم با افزایش تورم کاهش می یابد. یعنی شما با مقدار حقوقی که در یافت می کنید اکنون، کمتر از سال پیش می توانید از کالایX خریداری کنید. برای مقابله با این پدیده هر سال حداقل دستمزد و حقوق پایه را افزایش می دهند ولی این به تنهایی نمی تواند اثر منفی تورم را خنثی کند.

تورم چگونه به وجود می آید؟

تورم یا افزایش سطح عمومی قیمت ها، زمانی به وجود می آید که ما جیب هامان پر از پول باشد اما کالای محدودی  برای خرید موجود باشد.

در همان مثال کالای X  این مفهوم را ادامه می دهیم. اگر در سال87 که این کالا 100تومان است به هر کدام از ما 10000تومان هدیه بدهند یا حقوقمان افزایش یابد، و تعداد موجود از این کالا 200عدد باشد، شما چه کار می کنید؟

آیا این پول مقداری هست که پس انداز کردن آن دردی را از من و شما دوا کند؟

آیا شما با این پول سرمایه گذاری میکنید؟

اگر پاسخ شما به سوالات بالا مثبت است. به شما تبریک عرض می کنم ولی معمولا واقعیت به گونه ای دیگر است!!

به مثال باز گردیم. با افزایش پول درون جیب ما طبیعتا بیشتر خرج می کنیم. حال بیایید تصور کنیم که تعداد این کالا همان 200عدد بماند و تولید آن تغییری نکند.

فکر می کنید این تعداد کالا جوابگوی نیاز من و شما خواهد بود؟

درست متوجه شدید. اگر تعداد تولید همان مقدار باشد و درآمد افزایش یافته باشد، در نتیجه به طور طبیعی آن کالا گران خواهد شد. این مفهوم همان است که در اقتصاد به آن تورم می گویند. جالب اینجاست که تورم را نمی توان کم کرد. تنها می توان نرخ رشد آن را پایین آورد. به عبارت بهتر باید برای آن سرعت گیر گذاشت.

چه کنیم گیر تورم نیفتیم؟

شما چه فکری می کنید؟

آیا باید درآمد را کم کرد؟ یا فکری برای تولید کرد؟

آقایان علمای اقتصاد در این دهکده جهانی خودمان بر این باورند که، اگر به جای پخش کردن پول در دست مردم، که البته از نظر انسانی کار خوبی است(ولی مشکلات عدیده ای در بر دارد) این وجه را صرف کار هایی کنیم که زیربنایی است یعنی پایه تولید است، ظاهرا یک تیر زده ایم،  دو سیبل را منهدم کرده ایم!! با این کار هم تولید افزایش می یابد- و باعث کاهش نرخ تورم می شود- و هم باعث ایجاد اشتغال می شود. علاوه بر این باید فرهنگ قناعت را نهادینه کنیم و از  مصرف بیهوده که در فرهنگ ما نکوهش شده جلوگیری کنیم.

نظر شما چیست؟

اقتصاد رفاه و رابطه آن با تورم
تنظیم: حاجی محمد علی

برای بازدید و خرید از فروشگاه تبیان کلیک کنید.