تبیان، دستیار زندگی
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران با اظهار رضایت از عملكرد ملی‌پوشان در دیدار برابر كره شمالی گفت: مردم ایران بدانند كه كسب تساوی برابر كره شمالی ذره‌ای از امید ما .........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قطعا به جام جهانی صعود می‌كنیم

قطبی سرمربی تیم ملی

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران با اظهار رضایت از عملكرد ملی‌پوشان در دیدار برابر كره شمالی گفت: مردم ایران بدانند كه كسب تساوی برابر كره شمالی ذره‌ای از امید ما را برای صعود به جام جهانی كمتر نكرده است.

افشین قطبی پیرامون دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و كره شمالی با اظهار رضایت از عملكرد ملی‌پوشان افزود: معتقدم ما قطعا به جام جهانی صعود می‌كنیم. حال به صورت مستقیم و یا از راه پلی‌آف. نتیجه‌ی این بازی برابر كره شمالی ذره‌ای از امید ما برای صعود به جام جهانی كم نكرده است و فقط می‌تواند مسیر این صعود را تغییر دهد. معتقدم در این گروه پنج تیمی اتفاقات بسیاری خواهد افتاد چرا كه اختلاف امتیاز بین تیم‌ها كم است و هر سرنوشتی تا پایان مسابقات می‌تواند برای یك تیم به غیر از امارات رقم بخورد.

سرمربی تیم ایران با اشاره به دیدار برابر كره شمالی گفت: معتقدم ما در این مسابقه فوتبال خوبی را به نمایش گذاشتیم و شما تاكنون ندیده بودید بازیكنان تیم ایران تا این حد زمانی كه توپ را در دست دارند، با برنامه و منظم به سمت دروازه‌ی حریف حمله ‌كنند و زمانی هم كه توپ را در اختیار ندارند و توپ را از دست می‌دهند به سرعت سازمان یافته و با تمركز لازم روی بازیكنان حریف به خوبی كار پرس را انجام می‌دهند و توپ را تصاحب ‌كنند. پرس از بالای دفاع یكی از وظایف مهم بازیكنان ایران بود كه دیدید چقدر خوب از عهده‌ی آن برآمدند.

من از تمام مردم و رسانه‌ها به خاطر احساس‌های خوب و دعاهایی كه برای تیم ملی داشتند، تشكر می‌كنم و امیدوارم در 10 روز آینده سرنوشت خوبی برای فوتبال ایران در راه رسیدن به جام جهانی رقم زده شود.

وی افزود: ما فقط در این مسابقه كمی بدشانس بودیم كه مهمترین آن مصدومیت محسن خلیلی در بدو ورودش به زمین مسابقه بود. ضمن آن كه یكی، دو اشتباه در نیمه‌ی دوم باعث شد بازیكنان كره شمالی از فرصت استفاده كرده و با دادن پاس‌ها و شوت به سمت دروازه‌ی ما استادیوم را زنده كنند و جریان بازی عوض شود اما، بلافاصله بعد از هشت، نه دقیقه ما به سرعت توانستیم كنترل بازی را دوباره بدست بگیریم.

قطبی گفت: گرچه ما خوشحال می‌شدیم كه سه امتیاز از كره شمالی گرفته و به هدفمان نزدیك‌تر می‌شدیم ولی فكرمی‌كنم اكنون هم كسب یك امتیاز برابر تیم سرعتی و منظم كره شمالی ما را یك قدم به جام جهانی نزدیك‌تر كرد. كره شمالی تیمی است كه در كشور چین و در بازی رفت مقابل كره جنوبی یك امتیاز گرفت و حتی در كره جنوبی هم در دیدار برگشت تا دقیقه‌ی 92 بازی صفر - صفر بود. آنها تیم قدرتمندی هستند و به خصوص در كشور خودمان دیدید كه در چه شرایطی فوتبال بازی می‌كردند. من می‌دانم تیم ایران هیچ وقت مقابل كره شمالی شكست نخورده و همیشه نتایج خوبی كسب كرده است اما، مردم ایران بدانند این تیم كره شمالی با تیم چند سال گذشته‌ی آنها بسیار متفاوت بود و آنها امروز بازیكنان بین‌المللی متعددی دارند.

افشین قطبی

قطبی به ایسنا گفت: من از تمام مردم و رسانه‌ها به خاطر احساس‌های خوب و دعاهایی كه برای تیم ملی داشتند، تشكر می‌كنم و امیدوارم در 10 روز آینده سرنوشت خوبی برای فوتبال ایران در راه رسیدن به جام جهانی رقم زده شود. من لحظاتی پیش از بازی با كره شمالی واقعا احساس خوبی داشتم چرا كه با توجه به هدفی كه برای تیم ایران ترسیم كرده بودیم طبق برنامه جلو رفتیم و من به عنوان سرمربی تیم همه‌ی وظایفی كه باید انجام می‌دادم را عمل كردم. لذا نگرانی نداشتم و هیچ استرسی روی من نبود و تنها امیدوار بودم شانس هم با ما یار باشد و بتوانیم نتیجه‌ی خوبی در این مسابقه بگیریم.

قطبی ادامه داد: ما در نخستین برنامه‌ریزی خود برای تیم ایران روی تمام جزئیات هم دقت داشتیم و سعی كردیم همه امكانات لازم را فراهم كنیم و تصمیمات درستی بگیریم تا تیم ایران هر روز در آرامش باشد. در كره شمالی هم مسوولین تیم امكانات لازم رابرای ما فراهم كردند. ضمن اینكه سفارت ایران در كره شمالی هم با وجود محدودیت‌های خاص این كشور فضای خوبی را برای كاروان تیم ایران فراهم كرد كه فكر می‌كنم تمام این جزئیات روی آرامش و عملكرد تیم ملی اثر گذاشت و بازیكنان با روحیه‌ی خوبی وارد زمین شدند و حاضر بودند برای تیم ملی كارگری كنند و امید به برد داشتند.

ما پیش از این مسابقه همه چیز را درباره‌ی كره شمالی می‌دانستیم و این تیم را به دقت آنالیز كرده بودیم و جزئیات آن را برای بازیكنان تشریح كرده بودیم. آنها متوجه شده بودند كره شمالی در حال حاضر یكی از بهترین تیم‌های آسیاست و نقاط قدرت و ضعف آنها چیست. این

سرمربی ایران گفت: فكر می‌كنم در این فرصتی كه ما داشتیم و داریم كارهای روانشناسی و ایجاد یك فضای آرام و پر از دوستی بسیار مهم است و با توجه به محدودیت زمان این مساله از بحث جزئیات تكنیكی تیم مهمتر به نظر می‌رسد. ما در تیم ملی سعی كردیم بازیكنان ضمن رسیدن به هماهنگی لازم وظیفه شناس باشند و پیش از دیدار برابر كره همه‌ی تیم از سازماندهی تیمی خود در بازی مطلع بود و هر بازیكن وظیفه‌ی خود را به خوبی می‌دانست و انگیزه‌ای داشت كه برای عملكرد خوب تلاش كند. ما پیش از این مسابقه همه چیز را درباره‌ی كره شمالی می‌دانستیم و این تیم را به دقت آنالیز كرده بودیم و جزئیات آن را برای بازیكنان تشریح كرده بودیم. آنها متوجه شده بودند كره شمالی در حال حاضر یكی از بهترین تیم‌های آسیاست و نقاط قدرت و ضعف آنها چیست. این تیم فوتبال با نظم و انضباطی دارد و با قدرت و سرعت كار می‌كند. شماره‌ی 12، 10 و 11 آنها بازیكنان بزرگ و با كیفیتی بودند. می‌توانستند هر سرنوشتی را برای این بازی رقم بزنند. لذا بازیكنان با علم به همه‌ی این مسایل وارد زمین شدند.

قطبی سرمربی تیم ملی

قطبی در پاسخ به این سوال كه چرا از بازیكنان دیگری كه شاید ذهن هر ایرانی نسبت به حضور او در این مسابقه معطوف می‌شد، استفاده نكردید، گفت: دلیل اینكه من سعی كردم یك مجموعه‌ی بزرگی از بازیكنان را به تیم ملی دعوت كرده و در ادامه هم سعی كنیم بازیكنان آماده‌ی بسیاری را در این مجموعه داشته باشیم، این بود كه در فرصت فشرده و كوتاهی كه ما باید سه مسابقه‌ی حساس را برگزار كنیم نباید روی بازیكنان فشار زیادی بیاید، بنابراین سعی كردیم از برخی نفرات به طور مثال در دیدار برابر كره شمالی استفاده نكرده و آنها را آماده نگه داریم تا در دیدارهای بعدی استفاده كنیم.

وی در پایان گفت: برخی از بازیكنانی كه مقابل كره بازی كردند شاید نتوانند فشار زیاد ناشی از سه مسابقه در یك مدت زمان كوتاه را تحمل كنند. ضمن این كه در دیدار با كره شمالی كه یك مسابقه‌ی حساس خارج از خانه بود من به نوعی تجربه را به آمادگی فوق‌العاده‌ی جسمانی و جوانگرایی تیم ترجیح دادم. ما باید در این بازی مهم بین‌المللی از بازیكنان با تجربه‌ی خود استفاده می‌كردیم و نفرات دیگر را در بازی‌های بعدی كم كم وارد شرایط تیم می‌كنیم اما، حضور آنها در كنار ما و تمرین كردنشان باعث آمادگی هر لحظه‌ی این بازیكنان می‌شود، ضمن اینكه از شرایط تیم و تاكتیك‌های تیم هم مدام مطلع هستند و در جریان كار حضور دارند. در ایران 70 میلیون جمعیت حضور دارند و ما نمی‌توانیم در یك تیم یازده نفره از همه استفاده كنیم لذا باید سرمربی در لحظات خاص بهترین تصمیم را بگیرد و با یك استراتژی مشخصی به بازی‌های پیش روی خود و استفاده از بازیكنان مختلف نگاه كند.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری