تبیان، دستیار زندگی
به نوجوانان و جوانان باید آموخت که عواملی در اجتماع وجود دارند که همیشه آنها را تهدید می‌کنند مانند: رقابت‌ها، تبعیض‌ها، شکست‌ها، محرومیت‌ها، حسادت‌ها، بدنامی‌ها، دروغ‌ها و سیاست بازی‌ها، که این عوامل را می‌توان شناخت، با آنها روبرو شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوجوانان و جوانان ،جو گیر نشوید!

رعایت نکاتی به منظور کاستن از مشکلات اجتماعی

نوجوان

1- به نوجوانان و جوانان باید آموخت که عواملی در اجتماع وجود دارند که همیشه آنها را تهدید می‌کنند مانند: رقابت‌ها، تبعیض‌ها، شکست‌ها، محرومیت‌ها، حسادت‌ها، بدنامی‌ها، دروغ‌ها و سیاست بازی‌ها، که این عوامل را می‌توان شناخت، با آنها روبرو شد ، مبارزه نمود و از عدم موفقیت و شکست نیز نهراسید. بنابراین باید هوشیار بود و در انتخاب دوستان شایسته و گروه‌های مناسب و هدف‌های آن گروه‌ها، مطالعه و دقت نمود ، و باید دید این گروه‌ها برای رسیدن به اهداف خود به چه وسائلی متوسل می‌شوند.

2- کمک به برنامه‌ریزی صحیح برای اوقات فراغت و تقسیم‌بندی اوقات فراغت جهت درس، تفریح و سرگرمی، ورزش و هنر، مطالعه کتاب‌های مفید و مباحثه با اشخاص مطلع و صالح، شرکت در اجتماعات مذهبی، ترتیب دادن گردش‌های علمی، نوشتن خاطرات روزانه، رفتن به سینما و تماشای تلویزیون به‌طوری که باعث خستگی زیاد جسمی و فکری نشود، از اعتدال نیز خارج نگردد و فرد در انتخاب اختیار داشته، اجباری در کار نباشد.

به نوجوان باید آموخت که : باید هوشیار بود و در انتخاب دوستان شایسته و گروه‌های مناسب و هدف‌های آن گروه‌ها، مطالعه و دقت نمود ، و باید دید این گروه‌ها برای رسیدن به اهداف خود به چه وسائلی متوسل می‌شوند.

3- دست‌اندرکاران، مسوولین و برنامه‌ریزان مملکت می‌بایست هدف‌های مناسب سیاسی- اجتماعی برای نوجوانان و جوانان مطرح و تعیین نمایند ، تا آنها به راکد ماندن، سکون، پوسیدن و از بین رفتن نیندیشند، بلکه به حرکت، جریان داشتن، فراتر رفتن از مرزهای خویشتن و فراتر رفتن از زندگی روزمره فکر کنند و هدف‌هایی برای آنها مشخص نمایند تا نوجوانان و جوانان احساس کنند که سرنوشت جامعه به دست آنهاست و آنها در سازندگی جامعه و حتی جهان باید نقش داشته باشند و این رسالت و مسوولیت را بپذیرند، و این امکان‌پذیر نیست مگر این که آنها را به سلاح علم، کمال، ایمان، اخلاق، اخلاص و ایثار مجهز نمود و روحیه آزادگی و حق‌طلبی را در آنها تقویت کرد. مسوولین باید از هدر رفتن این همه هیجان و انرژی نسل جوان جلوگیری نموده، آن را در کانال‌های صحیح ، برای سازندگی شکل و جهت خاص بدهند، و اگر برنامه‌ریزی برای این کار نداشته باشند ، نوجوانان که یک دنیا شور و هیجان هستند ، سکون و سکوت را دوست ندارند ، وضع موجود را نیز در هر شرایطی قبول ندارند و در صدد تغییر آن هستند، مشکلات عدیده‌ای را به وجود خواهند آورد که آن وقت کنترل آن بسیار مشکل خواهد بود.

4- الگوهایی که در جامعه به نوجوانان ارائه می‌گردد  بسیار اهمیت دارد ، و بخصوص صدا و سیما نقش بسیار مهمی در چگونگی ارائه دادن این الگوها دارد تا از یک همسویی و هماهنگی برخوردار باشد و گرنه جوانان خود الگوهای ارائه شده از غیر را انتخاب می‌نمایند.

نوجوان

5- بر چیدن مظاهر و مراکز فساد و از دسترس خارج نمودن مواد مخدر، مجلات و فیلم‌های مبتذل، مشروبات الکلی، وسائل قمار و هر آنچه که نوجوان را به طرق غیرصحیح سرگرم نموده و او را به انحراف می‌کشد ، اهمیت دارد و پر کردن این خلاء با ایجاد تفریحگاه‌های مناسب، کتابخانه، باشگاه‌های ورزشی، نمایشگاه‌های علمی و هنری، برقراری گشت‌های مسافرتی، علمی، تحقیقی و تفریحی و ایجاد انجمن‌های فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و ورزشی از خیابان گردی، هرزگی، فساد و پوچ‌گرایی جوانان می‌کاهد.

در برنامه ریزی برای نوجوانان و جوانان همه ی اقشار را باید در نظر گرفت نه گروه خاصی را.

6- مسوولان و برنامه‌ریزان مملکت در برنامه‌ریزی‌ها باید همه قشرهای نوجوانان و جوانان را براساس رشد و تکامل، نیازها و رغبت‌های آنها در نظر بگیرند و برنامه‌های متنوع برای قشرهای مختلف این سن جذابیت داشته باشد، نه فقط برای قشر خاصی  زیرا که تهاجمات فرهنگی دشمن عموما برای همه است. بنابراین برای آنها برنامه‌ریزی می‌نمایند و بدان‌ها نیز دلبسته‌اند. مسوولین باید نگران جوانانی باشند که خودشان را از فعالیت‌های جامعه کنار کشیده و بی‌تفاوت شده‌اند، زیرا که بی‌تفاوتی زمینه انحراف است.

7- ایجاد مراکز مشاوره در همه نقاط کشور و استفاده از افراد مسوول متعهد ، تحصیل کرده ، خوش‌فکر و صالح ، برای پاسخ‌گویی به چون و چراهای آنها، و بحث و گفتگو درباره سوالات و مسائل سیاسی، اجتماعی، مذهبی، اقتصادی، فردی و خانوادگی نوجوانان و جوانان یکی از مهمترین اقداماتی است که مسوولین برای جلوگیری از انحرافات، کاهش مشکلات و شکوفا شدن استعدادهای بالقوه این نسل می‌بایست انجام دهند.

کتاب: مسائل نوجوانان و جوانان- دکتر خدایاری فرد

تنظیم برای تبیان:داوودی

مقالات مرتبط :

در انتخابش عاقل باش

رازهای سر به مهر جوانی

انتقاد می کنم اما انتقاد نکن

هنوز به حمایتت نیاز دارد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.