تبیان، دستیار زندگی
کتابی کم حجم و بسیار مفید جهت آشنایی و اصول و عوامل تحکیم خانواده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آتش اختلاف

تعارض

کتاب الفبای زندگی اثری از جواد محدثی است که در خصوص زندگی زناشویی نوشته شده  و به زوج های جوان پیشنهاد می گردد. این کتاب بسیار کم حجم بوده و شامل سرفصل های زیر است:

1) نهاد خانواد ه و سازندگی های ازدواج

2) سلامت خانواده

3) داور خانوادگی

4) موازنه دخل و خرج

5) حقوق و وظایف دو جانبه

6) شورای خانوادگی

7) حرمت و حریم بزرگتر ها

8) فرزندان و حق تربیت

9)آشتی میان دو نسل

10) خانواده و حقوق فرهنگی

در فصل سلامت خانواده و ذیل عنوان آتش اختلاف می خوانیم:

به کار بستن معیار های مکتوب، به انس و الفت خانواده می انجامد و بی توجهی به آنها عامل بروز تشنج و اختلاف در خانواده است. سعدی گفته است :«قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید» و چه مصیبتی سخت تر و تلخ تر از بروز اختلاف در یک خانه و خانواده ؟

صفای زندگی، نعمت بزرگی است که برخورداران از آن باید پیوسته شکر گزارآن باشند و قدر و قیمت خانه بی اختلاف و نزاع را بدانند. چنین محیط های گرمی، بهشتی دنیوی برای فرزندان نیز خواهد بود و طعم شیرین زندگی را به آنها خواچشاند.

البته گاهی برخی بگو مگو ها در حد بیان دیدگاه ها و انتقال سلیقه ها به طرف مقابل لازم است، تا دو همسر که شریک زندگی یکدیگرند، از نظرات، خواسته ها، توقعات و کاستیها و حتی انتقاد ها و عیوب خویش آگاه شوند وعقده ای در دل نماند و انتقاد حضوری به غیبت و بدگویی پشت سر نیانجامد. اما تا حدی که صمیمیت زندگی مشترک و آرامش کانون خانه را بر هم نزند و برای خود زوجین، کینه نیافریندو کودکان را هم که شاهد این گونه مشاجرات یا بحث های  درون خانگی می شوند، به نگرانی و اضطراب و آشفتگی فکری و روحی نکشاند. اگر زوجین، اهل منطق باشند و حرف های خود را مستدل و درفضایی دور از تعصب و لجاجت و پرخاش برای هم بگویند و موضوعاتی را که سبب بروز ناسازگاری شده و بحران آفریده است، ریز و مشخص کنند و برای حل آن همفکری جدی داشته باشند، مطمئناً هیچ خطری خانواده را تهدید نمی کند.

برای خرید کتاب الفبای زندگی کلیک کنید.

تنظیم:حاجی محمد علی


برای خرید کتب روانشناسی کلیک کنید.

برای خرید کتب خانواده کلیک کنید.

برای بازدید از فروشگاه تبیان کلیک کنید.