تبیان، دستیار زندگی
لیوان ها، چاقوها، غذاها و نوشیدنی های داغ را دور از لبه میز قرار دهید. از رومیزی یا چیزهای دیگر مشابه هم استفاده نکنید، زیرا کودک می تواند آنها را بکشد و هرچه روی میز است روی خودش بریزد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

...که گربه شاخت نزنه

کودک

در اکثر خانه ها آشپزخانه قلب زندگی خانوادگی است. همجنین تأمین امنیت این محل یکی از مهمترین مکان ها در جهت حفظ سلامت کودک است. در هر آشپزخانه معمولی، خطرات پنهانی وجود دارند که می توانند سلامت کودک را تهدید کنند؛ اما شما با طراحی مناسب و انجام تغییرات لازم می توانید سلامت کودک را تأمین کنید. در اینجا برخی مطالب که می توانند برای طراحی یک آشپزخانه امن و به درد بخور کاربرد داشته باشد ارایه شده اند.

وسایل شیشه ای  و چینی های گران قیمت را در کابینت های دربسته یا قفس های بالا و دور از دسترس کودک نگهداری کنید.شما باید از خطراتی که مواد تمیز کننده خانگی برای کودک دارند آگاه باشید. از موادی استفاده کنید که کم ترین میزان سمی بودن را داشته باشند، آنها را در یک محل امن و قفل شده به نحوی که توجه کودک را جلب نکنند، نگهداری کنید. چاقوها و دیگر ابزارهای تیز مانند تیغه های همزن برقی را در کشوهای قفل دار قرار دهید. البته برخی کودکان می توانند قفل های ایمنی را باز کنند. اگر کودک شما یاد گرفت که چگونه قفل های معمولی را باز کند، باید یک روش جایگزین برای نگهداری مواد و وسایل خطرناک پیدا کنید.

شما می توانید یک قفسه را که ایمن بوده و چیز خطرناکی داخل آن نباشد و از اجاق گاز نیز دور باشد، به کودک نشان دهید تا آن را باز کرده و محتویات درون آن را به هم بریزد.

شما می توانید از قفسه هایی با قفل و کلید برای نگهداری وسایل و مواد خطرناک استفاده کنید یا آنها را در جایی دور از دسترس کودک قرار دهید. همچنین می توانید با استفاده از یک در کوچک ایمنی نگذارید کودک به آشپزخانه، وارد شود. در این صورت باید هنگام کار در آشپزخانه کودک را در محلی قرار دهید که کاملاً در میدان دید شما باشد تا هم از او مراقبت کنید و هم او بتواند شما را ببیند. لیوان ها، چاقوها، غذاها و نوشیدنی های داغ را دور از لبه میز قرار دهید. از رومیزی یا چیزهای دیگر مشابه هم استفاده نکنید، زیرا کودک می تواند آنها را بکشد و هرچه روی میز است روی خودش بریزد.

شما می توانید یک قفسه را که ایمن بوده و چیز خطرناکی داخل آن نباشد و از اجاق گاز نیز دور باشد، به کودک نشان دهید تا آن را باز کرده و محتویات درون آن را به هم بریزد. احتمالاً خواهید دید که پس از این کودک به باز کردن و به هم ریختن محتویات قفسه های دیگر تمایلی نشان نخواهد داد، مگر اینکه شما درب آنها را باز بگذارید.

کودک

در درون آن قفسه چیزهای جالب و ایمن را قرار دهید:

ماهی تابه کوچک و سبک، قاشق چوبی، بشقاب های پلاستیکی یا استیل و سطل ماست خالی. گاهی اوقات هم چیزهای داخل قفسه را عوض کنید تا کودک تان تنوع ایجاد کنید! از شعله های عقبی اجاق گاز استفاده کنید اگر مجبور به استفاده از شعله های جلو هستید، هنگام استفاده از اجاق گاز، دسته ماهی تابه یا قابلمه را رو به بیرون قرار ندهید. استفاده از کلید یا دستگیره ایمنی، مانع از روشن شدن اجاق گاز یا مایکروفر می شود. در سطل آشغال، سطل بازیافت، ماشین رخت شویی و ماشین ظرفشویی را ببندید و هنگامی که از آنها استفاده نمی کنید، کلید یا دستگیره ایمنی را فعال کنید. یک کپسول آتش نشانی را در مکانی که احتمال آتش سوزی در آن بیشتر است، مثلاً در آشپزخانه یا در نزدیکی بخاری یا شومینه قرار دهید. اما تنها در صورتی برای خاموش کردن آتش سوزی اقدام کنید که آتش کم و محدود باشد. در غیر این صورت سریعا کودک را از منزل خارج کرده و سپس با آتش نشانی تماس بگیرید.

هنگامی که کودک بر روی صندلی مخصوص کودک نشسته است هرگز او را تنها نگذارید و همواره از کمربند یا نوار ایمنی استفاده کنید. در صورتی که صندلی کودک شما کمربند ایمنی ندارد، آن را تهیه کنید.

هنگامی که در یک دست نوشیدنی داغ دارید هرگز کودک خود را روی دست دیگر نگه ندارید. روی سر کودک به دیگران نوشیدنی تعارف نکنید و هنگام شیر دادن به کودک، خودتان هم نوشیدنی داغ نخورید. نوشیدنی های داغ را از دسترس کودک دور نگه دارید. از یک دسته عایق و سیمی برای کتری استفاده کرده و کتری را روی شعله عقب اجاق گاز قرار دهید.

لیوان ها، چاقوها، غذاها و نوشیدنی های داغ را دور از لبه میز قرار دهید. از رومیزی یا چیزهای دیگر مشابه هم استفاده نکنید، زیرا کودک می تواند آنها را بکشد و هرچه روی میز است روی خودش بریزد.

یک پارک مخصوص کودک یا اتاقک اسباب بازی می تواند مکان مناسب و ایمنی باشد که کودک خود را برای مدتی کوتاه (مثلا هنگامی که می خواهید یک کار ضروری ولی احتمالا خطرناک را انجام دهید) به تنهایی در آن قرار دهید.

اگر هنوز کودک شما آن قدر بزرگ نشده است که هنگامی که به او می گویید کمی دورتر بایستد، حرف شما را گوش کند، می توانید پارک بازی او را در گوشه اتاق یا محل کار خود قرار دهید تا ضمن انجام کار خود مراقب او هم باشید.

ماهنامه کودک

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

کفش مناسب جهت کودکان

نكاتی ضروری درباره كودكان

دنیای باربی و کودکان ما

انرژی های دردسر ساز

خانه امن ، هدیه ای برای تو

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.