تبیان، دستیار زندگی
به فرزندان خود شخصیت بدهید. همان‌گونه که در روایات می‌خوانیم گاهی پیامبر صلی‌الله علیه و اله و سلم به احترام کودک خود سجده نماز را طولانی می‌نماید تا از دوش آن حضرت پایین بیاید و گاهی به احترام کودک دیگران که صدای گریه او را شنیده، نماز جماعت را با سرعت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با بوسه ای بهشتی شوید

کودک

در این مقاله سعی داریم به نکاتی کوتاه اما مفید و کاربردی در تربیت و رفتار با فرزندان اشاره کنیم که هر یک از آنها می تواند برای شما پدران و مادران دلسوز و هدفمند راهگشا باشد.

با طفل خود کودکانه بازی کنید. بازی بزرگسالان با کودکان در برنامه‌های تربیتی امروز، بسیار مهم تلقی شده است.

پیشوایان بزرگ اسلام به این اصل بزرگ تربیتی توجه کامل داشته و درباره آن به مسلمین سفارش نموده‌اند. از پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و اله وسلم در این زمینه نقل شده است که می‌فرمایند: آن کس که نزد او کودکی است باید در پرورش وی، کودکانه رفتار نماید.» و از حضرت علی علیه‌السلام منقول است که می‌فرمایند: «کسی که کودکی دارد باید در راه تربیت او خود را تا سرحدّ طفولیت و کودکی تنزّل دهد.»

کودک را در کارهای کودکانه خود تمسخر نکنید و کارهایش را احمقانه نخوانید.

فرزندان خود را ببوسید. پس همانا برای هر بوسیدن درجه‌ای است در بهشت.

با سلام کردن به فرزندتان به او شخصیت دهید. اگر کودک به بزرگترها سلام کرد، لازم است به گرمی جواب او را بگویند و با این عمل شخصیت او رامورد اعتنا و احترام قرار دهند. اما از صفات پسندیده پیامبر بزرگ اسلام صلی‌الله علیه وآله و سلم این بود که به تمام مردم  از کوچک و بزرگ سلام می‌کردند. زیاد  به فرزند امر و نهی نکنید تا جرات پیدا نکند (جرات فرزند بر والدینش در کودکی، باعث نافرمانی در بزرگی خواهد شد)

به فرزندان خود شخصیت بدهید. همان‌گونه که در روایات می‌خوانیم گاهی پیامبر صلی‌الله علیه و اله و سلم به احترام کودک خود سجده نماز را طولانی می‌نماید تا از دوش آن حضرت پایین بیاید و گاهی به احترام  کودک دیگران که صدای گریه او را شنیده، نماز جماعت را با سرعت خاتمه می‌دهد و بدین وسیله عملاً به مردم درس و روش حفظ شخصیت اطفال را می‌آموزد.

همچنین حضرت علی علیه‌السلام با سوال کردن مسائل علمی از فرزندان خود در حضور مردم و گاهی محوّل کردن جواب سوالات مردم بر ایشان، به آنان شخصیت می‌دادند.

وقتی پدر و مادر با پرورش صحیح و احترام به شخصیت کودک، خواهش‌های طبیعی او را ارضا ننمایند، کودک به وسیله گناه و بی‌نظمی در قلوب دیگران وارد می‌شود تا برای خویشتن ارزش و شخصیت ایجاد کند. شخصیت، استقلال، اراده، اعتماد به نفس و همچنین زبونی، فرومایگی و عدم اعتماد به نفس از صفاتی است که اساس آن در دامن پدر و آغوش مادر پی‌ریزی می‌شود. کودکی که با وی معامله یک انسان نشده و او را به عنوان یک عضو محترم خانواده به‌حساب نیاورده‌اند، نمی‌توان در بزرگی از او توقع استقلال و شخصیت داشت.

کودک

به وعده خود وفا کنید. در اسلام وفای به عهد از علائم ایمان است و در کلام خداوند سبحان می‌خوانیم:

به عهد و پیمان وفادار باشید و بدانید که این امر در پیشگاه خداوند مورد مواخذه و پرسش است.»و «مومنین کسانی هستند که به امانت و عهد و پیمان خود وفا دارند.» وفای به عهد یکی از ارکان سعادت بشر و از بزرگترین سجایای اخلاقی انسان است و اساس آن باید از دوران کودکی پی‌ریزی شود. از پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و اله و سلم روایت شده است که فرمودند: «کودکان را دوست بدارید و با آنان با عطوفت و مهربان باشید، وقتی به آنها وعده‌ای می‌دهید حتما وفا کنید، زیرا کودکان، شما را رازق خود می‌پندارند.»

برای تربیت جنسی کودکان، پدر و مادر نخست باید به فرزندان خود بیاموزند که سرزده وارد اتاق آنها نشده و اجازه بگیرند، همان‌گونه که خداوند کریم در سوره نور آیه 58 نیز اشاره فرموده است. دیگر آنکه معاشرت‌های خود را تحت کنترل قرار دهند و هر حرکتی که غرایز جنسی را در آنها بیدار می‌کند ترک کنند.

حس کنجکاوی در سنین خردسالی فوق‌العاده زیاد است. بعلاوه  دیدگان کودکان در عکس‌برداری بسیار حساس است و پیوسته دوست دارند مشاهدات خود را به طریقی عملی سازند و با بی‌باکی آنچه را دیده‌اند خود تجربه کنند. آنان در این مرحله به سرانجام رفتار خودهیچ نمی‌اندیشند.

بر پایه این گفتارها چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد:

الف. مادران دقت داشته باشند که به هنگام نظافت بچه‌ها- حتی نوزادان- کودکی دیگر بخصوص غیر همجنس نظاره‌گر نباشد.

ب. از زمان خردسالی بچه‌ها، به هیچ وجه با اندام جنسی و حتی سینه و ران‌های آنان نباید بازی کرد.

ج. نباید فرزندان را در محیط‌‌های خلوت، تنها یا با دیگری- خصوصاً خواهر و برادر- آزاد گذاشت.

د.  مرد نامحرم نباید دختر 6 ساله را بر دامن بنشاند و ببوسد.

هـ. نباید اندام دختر بچه‌ها در برابر دیگران بدون پوشش باشد.

و. از همه مهمتر آنکه در کودکان عشق و علاقه به نماز را ایجاد کنیم.

برگرفته از کتاب "ریحانه بهشتی"، با تغییر و تلخیص

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

بیا کمکت کنم

اول بخونید بعد بچه دار شید

دنیایش را کوچک نکنید

بوسه ای از سر مهر

تا اطلاع ثانوی مامانت نیستم

بگذارید شکست را تجربه کند

چگونه قرانی شود؟

پیش شرط لازم برای بچه دار شدن

سبز شدن را شاهد باشید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.