تبیان، دستیار زندگی
صرف نظر از حالات عرفانی امام در این سالها ، ویژگیهایی نیز در پیامها ، سخنرانیها و نوع مواضع و برخوردهای سیاسی او وجود دارد كه آنها را با موارد پیشین متفاوت می سازد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سالهای آخر عمر و ارتحال

صرف نظر از حالات عرفانی امام در این سالها ، ویژگیهایی نیز در پیامها ، سخنرانیها و نوع مواضع و برخوردهای سیاسی او وجود دارد كه آنها را با موارد پیشین متفاوت می سازد. یكی از حوادثی كه آثار آن بر روح و خاطره امام سنگینی می كرد ،شهادت مظلومانه حجاج بیت الله الحرام در كنار خانه خدا و در مراسم حج سال 1366 پس از پیروزی انقلاب بود ، امام خمینی با صدور پیامهای سالانه در مراسم حج بر وجوب توجه مسلمین به مسائل سیاسی جهان اسلام و برائت از مشركین به عنوان ركن حج تأكید می كرد . همه ساله آئین برائت از مشركین با حضور ده ها هزار زائرایرانی وشركت مسلمانان انقلابی از كشورهای دیگر برگزار می شد . تأثیر فوق العاده این اقدامات سبب شد تا آمریكا فشار خویش را بر دولت سعودی برای جلوگیری از آن افزایش دهد .در روزجمعه ششم ذیحجه سال1407 هجری قمری هنگامیكه بیش از 150 هزار زائر در خیابانهای مكه برای شركت در مراسم برائت از مشركین حركت می كردند مأمورین دولت سعودی با انوع سلاحهای سرد وگرم به سركوبی تظاهر كنندگان پرداختند . در این واقعه حدود 400 نفر از حجاج شهید ، تعداد زیادی مجروح وعده ای دستگیرشدند .

مزار امام خمینی

بی تفاوتی دولتهای اسلامی در قبال تجاوز اسرائیل به جنوب لبنان وسركوبی مسلمانان بپاخاسته فلسطین در سرزمینهای اشغالی وبدتر از آن رویكرد دولتهای عربی به سمت سازش با اسرائیل، رنجهای دیگری بود كه بر قلب امام سنگینی میكرد .

در پهنه مسائل داخلی نیز شرایطی كه منجربه بركناری قائم مقام رهبری از سوی امام خمینی ( در تاریخ 8/1/68 ) گردید از جمله حوادث ناگواردیگربود نخستین مجلس خبرگان در جلسه تیرماه 1362 ، آیه الله منتظری را به عنوان قائم مقام رهبری برگزیده بود. امام خمینی در آخرین نامه ای كه خطاب به وی نوشت ومنجر به پذیرش استعفا و بركناری او از قائم مقام رهبری گردید این نكته را تصریح كرده بود كه او ازابتدا با انتخاب آقای منتظری به عنوان رهبر آینده نظام اسلامی مخالف بوده و ایشان را فاقد طاقت لازم برای پذیرش این مسئولیت سنگین و خطیر می دانسته است در این نامه تصریح شده بودكه عدم موضعگیری امام خمینی در مقابل انتخاب مجلس خبرگان به این دلیل بوده كه اونمی خواسته در محدوده وظایف قانونی مجلس دخالت كند .

در پیامها و سخنرانیهای سالهای آخر عمر امام ، مجموعه ارزشها و آرمانهایی كه اساس نهضت برای تحقق آنها پایه ریزی شده بود ،یادآوری و اولویتهای نظام و انقلاب جهانی اسلام براساس این آرمانها ترسیم شده است . وصیت نامه سیاسی . الهی حضرت امام كه در تاریخ 26 بهمن1361  بر همین مبنا نوشته شده گویای آگاهی عمیق ایشان از نیازهای جاری و آتی جوامع اسلامی و احساس مسئولیت او در این رابطه است . ازجمله ویژگیهای پیامهای اخیر تأكید امام بر ضرورت توجه مسلمین به دو نوع برداشت متقابل از اسلام است . در یك سوی «اسلام آمریكایی» است كه در پناه آن حكومت های وابسته به بیگانگان سر كار می آیند و به نام اسلام رو در روی مسلمانان واقعی قرار گرفته و در همان حال با اسرائیل و آمریكا ، دشمنان اسلام طرح تسلیم ودوستی می ریزند و در سوی دیگر «اسلام ناب »است كه با نثار خون مجاهدان و تلاش بی وقفه عالمان متعهد در طول تاریخ از گزند پیرایه و تحریفات مصون مانده است و یگانه راه رهایی ممالك اسلامی از وضعیت اسفبار كنونی است.

وقتی كه خبر رحلت منتشر شد ، سرتاسر ایران وهمه كانونهایی كه در جهان با نام و پیام امام خمینی آشنا بودند ، یكپارچه گریستند

رحلت امام خمینی : وصال یار، فراق یاران :

امام خمینی هدفها و آرمانها و هر آنچه را كه می بایست ابلاغ كند گفته بود ودر عمل نیز تمام هستیش را برای تحقق همان هدفها بكارگرفته بود . اینك در آستانه نیمه خرداد 1368 خود را آماده ملاقات عزیزی می كرد كه تمام عمرش رابرای جلب رضای او صرف كرده بود . ساعت 20/22 بعد از ظهر روز شنبه سیزدهم خرداد ماه سال 1368 لحظه وصال بود . قلبی از كار ایستاد كه میلیونها قلب را به نور خدا احیاء كرده بود . وقتی كه خبر رحلت منتشر شد ، سرتاسر ایران وهمه كانونهایی كه در جهان با نام و پیام امام خمینی آشنا بودند ، یكپارچه گریستند .

روز14 خرداد 1368 ، مجلس خبرگان رهبری تشكیل گردید و پس از قرائت وصیتنامه امام خمینی توسط حضرت آیه الله خامنه ای ، بحث وتبادل نظر برای تعیین جانشین امام خمینی و رهبر انقلاب اسلامی آغاز شد وپس از چندین ساعت ، سرانجام حضرت آیه الله خامنه ای ( رئیس جمهوروقت ) كه از شاگردان امام و از چهره های درخشان انقلاب اسلامی و از یاران 15 خرداد بود ودر همه فراز و نشیبهای نهضت ، در جمع دیگر یاوران انقلاب جانبازی كرده بود ، به اتفاق آراء برای این رسالت خطیر برگزیده شد این انتخاب سریع و شایسته امیدهای ضد انقلاب را بر باد داد و عصر امام خمینی در پهنه ای وسیعتر از گذشته آغاز شد .

منبع: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور