تبیان، دستیار زندگی
زن مظهر تحقق آمال بشر است. زن پرورش‏ده زنان و مردان ارجمند است. از دامن زن‏مرد به معراج مى‏رود. دامن زن محل تربیت‏بزرگ زنان و بزرگ مردان است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زن، مظهر تحقق آرزوها

جایگاه و حقوق زن از دیدگاه امام‏قدس سره

امام خمینی

امام خمینى در مناسبت‏هاى مختلف در بیانات‏شان جایگاه و منزلت‏حقیقى زنان را از دیدگاه‏اسلام بیان داشته‏اند. در دیدگاه امام‏قدس سره زن داراى مرتبه و منزلتى است که هیچ مکتب و مرام‏فمینیستى- که زن را تا سطح یک ملعبه و یا ابزار کار نزول داده است- یاراى دسترسى به آن راندارد. ایشان با اشاره به روز زن با بیان منزلت‏حضرت فاطمه‏علیها السلام در باره جایگاه زن مى‏فرماید:

- فردا روز زن است، روز زنى است که عالم به او افتخار دارد. روز زنى است‏که دخترش در مقابل حکومت‏هاى جبار ایستاد و آن حرف را زد، آن حرف‏هارا زد که همه مى‏دانید. (1)

- روز بزرگى است، یک زن در دنیا آمد که مقابل همه مردان است. یک زن‏به دنیا آمد که نمونه انسان است، یک زن به دنیا آمد که تمام هویت انسانى دراو جلوه‏گر است.

در دیدگاه امام‏قدس سره زن داراى مرتبه و منزلتى است که هیچ مکتب و مرام‏فمینیستى- که زن را تا سطح یک ملعبه و یا ابزار کار نزول داده است- یاراى دسترسى به آن راندارد.

- مبارک باد بر ملت عظیم الشان ایران بویژه زنان بزرگوار روز مبارک زن;روز شرافتمند عنصر تابناکى که زیربناى فضیلت‏هاى انسانى و ارزشهاى والاى‏خلیفة‏الله در جهان است.

و مبارکتر و پربهاتر انتخاب بسیار والاى روز بیستم جمادى الثانى است، روزپرافتخار ولادت زنى که از معجزات تاریخ و افتخارات عالم وجود است. (2)

من عید سعید مولود اعظم حضرت زهراعلیها السلام را به همه شما خانم‏ها و زن‏هاى‏تمام کشورهاى اسلامى تبریک عرض مى‏کنم و از خداوند تعالى مسالت دارم که‏همه زن‏هاى محترمه را در راهى که خداى تبارک و تعالى مقرر فرموده است.همان راه را بروند و به مقاصد عالیه اسلامى برسند. براى زن‏ها کمال افتخاراست که روز تولد حضرت صدیقه را روز زن قرار داده‏اند ، افتخار است ومسؤولیت. (3)

کرامت وجودى زن

در مکتب امام خمینى‏(قدس سره )زن بسیار تکریم شده و در اوج والایى قرار دارد ، ایشان در این باره ‏مى‏فرمایند:

اسلام مى‏خواهد که زن و مرد رشد داشته باشند. اسلام زن‏ها را نجات داده است از آن‏چیزهایى که در جاهلیت‏بود. آنقدرى که اسلام به زن خدمت کرده است، خدا مى‏داند به مردخدمت نکرده است. آنقدر که به زن خدمت کرده. شما مى‏دانید که در جاهلیت زن چه بوده و دراسلام چه شده. در زمانى که پیغمبر اسلام آمد، زن‏ها را هیچ حساب مى‏کردند اسلام زن‏ها راقدرت داده است. (4)

زن مربى سعادت

امام به اغراض سوء دیدگاه‏هاى فمینیستى و انتظارى که از زن دارند ، توجه داشته و همواره برجایگاه آنان و تاثیرى که در جوامع دارند تاکید مى‏ورزیدند.

- اگر زنان شجاع و انسان‏ساز از ملت ها گرفته شوند ، ملت‏ها به شکست انحطاط کشیده‏مى‏شوند. (5) اسلام برای شما آنقدر احترام قایل است که براى مردها نیست، اسلام شما را مى‏خواهدنجات بدهد ، اسلام  مى‏خواهد از این ملعبه اى که اینها مى‏خواهند شما را  قرار بدهند نجات بدهد ، اسلام مى‏خواهد شما را یک انسان کامل تربیت کند.

- زن انسان است. آن هم یک انسان بزرگ. زن مربى جامعه است. از دامن زن انسان‏ها پیدامى‏شوند. مرحله اول مرد و زن صحیح، از دامن زن است. سعادت و شقاوت کشورها بسته به‏وجود زن است. زن با تربیت صحیح خودش انسان درست مى‏کند و با تربیت صحیح خودش‏کشور را آباد مى‏کند. مبدا همه سعادت‏ها از دامن زن بلند مى‏شود. زن مبدا همه سعادتها بایدباشد. (6)

سعادت و شقاوت کشورها بسته به‏وجود زن است. زن با تربیت صحیح خودش انسان درست مى‏کند و با تربیت صحیح خودش‏کشور را آباد مى‏کند.

- زن مظهر تحقق آمال بشر است. زن پرورش‏ده زنان و مردان ارجمند است. از دامن زن ، ‏مرد به معراج مى‏رود. دامن زن محل تربیت‏بزرگ زنان و بزرگ مردان است. (7) زن‏ها مردان‏شجاع را در دامن خود بزرگ مى‏کنند. قرآن کریم انسان‏ساز است و زن‏ها نیز انسان‏ساز، اگرزن‏هاى انسان‏ساز از ملت‏ها گرفته بشود ، ملت‏ها به شکست و انحطاط مبدل خواهند شد ، شکست‏خواهند خورد ، منحط خواهند شد (8) .

آزادى و تساوى زن و مرد از دیدگاه امام

در منظر امام‏قدس سره اسلام زنان را سربلند و شایسته مى‏خواهد و آنچه دین گریزان براى زن قایلند ، چیزى جز تباهى و ملعبه شدن نیست، ایشان مى‏فرمایند:

مقام زن مقام والاست، عالی رتبه هستند. بانوان در اسلام بلند پایه هستند. (9)

ما مى‏خواهیم زن به مقام والاى انسانیت‏خودش باشد ، نه ملعبه باشد، نه ملعبه در دست‏مردها باشد ، در دست اراذل باشد. (10)

اسلام زن را مثل مرد می داند . همان‏طورى که مرد در همه شؤون دخالت دارد، زن هم‏دخالت دارد ، همان‏طورى که مرد باید از فساد اجتناب کند ، زن هم باید از فساد اجتناب کند. زن‏ها نباید ملعبه دست جوان‏هاى هرزه بشوند ، زن‏ها نباید مقام خودشان را منحط کنند و خداى‏ناخواسته بزک کرده بیرون بیایند و در انظار مردم فاسد قرار بگیرند. زن‏ها باید انسان باشند ،زن‏ها باید تقوا داشته باشند، زن‏ها مقام کرامت دارند، زن‏ها اختیار دارند ، همان‏طورى که مردهااختیار دارند. خداوند شما را با کرامت‏خلق کرده است ، آزاد خلق کرده است. (11)

اسلام نظر خاص بر شما بانوان دارد ، اسلام وقتى که ظهور کرد در جزیرة‏العرب، بانوان‏حیثیت‏خودشان را پیش مردان از دست داده بودند ، اسلام آن‏ها را سربلند و سرافراز کرد، اسلام‏آن‏ها را با مردان مساوى کرد. عنایتى که اسلام به بانوان دارد بیشتر از عنایتى است که بر مردان‏دارد. (12)

پى‏نوشتها:

1) صحیفه نور، ج 12، ص 148.

2) شرح چهل حدیث، ص 486 و 487.

3) شرح چهل حدیث، ص 126.

4) صحیفه نور، ج 17، ص 143.

5) صحیفه نور، ج 15، ص 199.

6) صحیفه نور، ج 16، ص 246.

7) صحیفه نور، ج 13، ص 219.

8) صحیفه نور، ج 15، ص 257.

9) صحیفه نور، ج 15، ص 237 و 238.

10) صحیفه نور، ج 9، ص 137.

11) صحیفه نور، ج 15، ص 232.

12) صحیفه نور، ج 13، ص 221.

منبع : سایت پرس و جو

تنظیم برای تبیان:داوودی

مقالات مرتبط :

هیچ پسری در حد اونیست

زن ،گاهی خانه دار،گاهی اجتماعی

نگاه جنسیتى به زن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.