تبیان، دستیار زندگی
آقا روح الله در سال 1308 شمسی به توصیه و وساطت یکی از دوستانش از دختر حاج میرزا محمد ثقفی تهرانی خواستگاری نمود....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی خانوادگی امام
امام خمینی

اشاره ای کوتاه به زندگی خانوادگی امام نیز لازم است. آقا روح الله در سال 1308 شمسی به توصیه و وساطت یکی از دوستانش از دختر حاج میرزا محمد ثقفی تهرانی خواستگاری نمود. آقای ثقفی از طلبه های فاضل تهران بود که پس از مهاجرت حاج شیخ عبدالکریم حائری تهرانی به قم و تأسیس حوزه ی علمیه ی آن شهر به قم مهاجرت کرد و جهت استفاده از محضر فضلا و استادان حوزه قم، مدت پنج سال در آن شهر ساکن شد. در طی همین مدت بود که با آقا روح الله – که هفت سال از او کوچکتر بود – آشنا شد و دوستی عمیقی، بین آن دو ایجاد گردید.

گرچه آقای ثقفی، شخصاً با این ازدواج موافق بود اما موافقت اصلی را منوط به نظر دخترش نمود. دختر و زنان خانواده بنا بر برخی ملاحظات چندان رضایتی نداشتند و مردد بودند و لذا خواستگاری ده ماه به طول انجامید. سرانجام بر اثر خوابی که دختر دید – و بعداً نیز تعبیر شد – دختر و زنان خانواده به این نتیجه رسیدند که این ازدواج مقدر و مورد رضایت اهل بیت(ع) است. از اینرو تردیدها برطرف شد و ازدواج صورت گرفت.

گرچه آقای ثقفی، شخصاً با این ازدواج موافق بود اما موافقت اصلی را منوط به نظر دخترش نمود

آقا روح الله به همراه چند نفر از دوستان و بستگانش برای انجام مراسم عقد به تهران آمد و چند روزی در منزل آقای ثقفی ساکن شد. در یکی از همین روزها – و شاید در روز عقد – آیت الله کاشانی نیز که از دوستان و همسایگان آقای ثقفی بود، حضور داشت و با آقا روح الله گفتگو نمود. پس از این گفتگو و در همان مجلس بود که آیت الله کاشانی در حضور آقای ثقفی و دیگران، آقا روح الله را «اعجوبه» نامید.

حاصل ازدواج امام هشت فرزند بوده است. بزرگترین فرزند، حاج آقا مصطفی بود که در سال 1309 متولد شد و در آبان ماه سال 1356 به طور مشکوکی در نجف اشرف درگذشت.

تهیه و تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور