تبیان، دستیار زندگی
چطور می‌توان بهترین فست‌فود را انتخاب كرد؟ در اینجا ما فست‌فود را به سه دسته قرمز، زرد و سبز باتوجه به میزان سالم بودن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فست فود خوب هم داریم

فست فود

چطور می‌توان بهترین فست‌فود را انتخاب كرد؟ در اینجا ما فست‌فود را به سه دسته قرمز، زرد و سبز باتوجه به میزان سالم بودن آنها تقسیم می‌كنیم.

برای خوردن یك فست فود سالم، 3 قانون ساده زیر را رعایت كنید:

قانون اول: از مصرف فست فودهای قرمز دوری كنید.

قانون دوم: در مصرف فست فودهای زرد زیاد سخت نگیرید، اما زیاده‌روی هم نكنید.

قانون سوم: با مصرف فست فودهای سبز، تغذیه‌ای سالم داشته باشید.

فست‌فودهای قرمز خطرناك هستند

عوامل زیادی برای قرارگرفتن یك غذا در این گروه وجود دارد.

اولین عاملی كه موجب می‌شود بیشتر غذاها وارد گروه قرمز شوند، داشتن بیش از یك گرم چربی ترانس است. البته بیشتر رستوران‌ها در مورد محتوای چربی ترانس غذاهای خود گزارش نمی‌دهند.

سیب زمینی سرخ شده

سیب‌زمینی سرخ كرده از دسته غذاهای قرمز است، زیرا بیشتر رستوران‌ها برای سرخ كردن آن از روغن‌‌هایی استفاده می‌كنند كه موجب افزایش چربی ترانس آن می‌شود. البته اگر رستورانی از روغن مخصوص سرخ‌‌كردنی برای تهیه سیب‌زمینی سرخ كرده استفاده كند می‌تواند سیب‌زمینی سرخ كرده سالم‌تری عرضه كند، ولی با این وجود، باز هم نباید در مصرف آن زیاده‌روی كنید. البته غذاهایی كه توسط روغن‌های سالم طبخ شوند، برای شما مفید خواهند بود؛ به عنوان مثال اگر سیب‌زمینی در روغن بادام زمینی سرخ شود، جزو گروه سبز و سالم طبقه‌بندی می‌شود.

غذاهایی كه حاوی مقدار زیادی گوشت قرمز هستند نیز قرمز طبقه‌بندی می‌شوند.

همچنین اكثر پیش غذاهایی كه در رستوران‌ها عرضه می‌شوند، جزء قرمز طبقه‌بندی می‌شوند، زیرا حاوی كالری بالا، چربی اشباع شده و قند هستند.

احتیاط در مصرف فست فودهای زرد

پیتزا

این گروه از فست‌فودها آنقدر سالم نیستند كه بتوان آنها را در گروه سبز جای داد و آنقدر هم غیرسالم نیستند كه آنها را در گروه قرمز طبقه‌بندی كنیم. به عنوان مثال پیتزای معمولی در این دسته قرار می‌گیرد، زیرا چربی ترانس و گوشت قرمز زیادی ندارد و از طرف دیگر سبزیجات یا غلات سبوس دار هم ندارد. چیكن‌‌برگر هم مانند پیتزا در همین دسته قرار می‌گیرد.

مصرف سبزیجات

فست فودهای سبز:

این دسته بهترین غذاها را در خود جای می‌دهد. برای این كه غذایی در این گروه قرار گیرد باید خصوصیات مختلفی داشته باشد. واضح است غذاهایی كه با غلات سبوس دار، میوه‌ها، سبزیجات و روغن‌های سالم تهیه شوند در این دسته قرار می گیرند.

غذاهای سبز شامل پیتزای سبزیجات ، بیشتر ساندویچ‌ها، سالادها، تخم‌مرغ و پیش‌غذاهایی كه با سبزیجات درست می‌شوند، می‌باشد.

غذاهای سبز، چربی اشباع‌ و ترانس كمی دارند، نمك و كلسترول آنها كم است و كالری آنها در مقایسه با غذاهای زرد و قرمز پایین‌تر است.

چیز برگر

این غذاها را می‌توان به صورت روزانه نیز مصرف كرد. با انتخاب غذاهای سبز شما می‌توانید هم فست فود بخورید و هم سالم بمانید. یكی دیگر از راه‌ها برای تشخیص این كه یك غذا می‌تواند جزو گروه سبز قرار گیرد این است كه ببینید آیا به فرم طبیعی نزدیك است یا نه؛ مثلا محتویات سالاد به فرم طبیعی بسیار نزدیك و بنابراین سالم هستند.

اگر نگاهی به لیست غذاهایی كه در فست‌فودها عرضه می‌شوند بیندازید، به نكات مختلفی پی خواهید برد. اول این كه میزان كالری بعضی از این غذاها بسیار بالاست. بگذارید مثالی در این مورد بزنیم. وقتی یك شخص 70 كیلویی با سرعت 5 کیلومتر در ساعت قدم می‌زند، 5/1 كالری در دقیقه مصرف می‌كند. حال فرض كنید غذایی سفارش داده شده است كه 2710 كالری دارد. در این حالت این شخص 70 كیلوگرمی باید 45 مایل پیاده‌روی كند تا بتواند این مقدار كالری را بسوزاند و این مقدار راه رفتن حدودا 9 ساعت طول خواهد كشید.

جام جم

*مطالب مرتبط:

غذا خوردن سالم در رستوران

اگر به رستوران رفتید...

غذاهای آماده و فوری را کم بخورید (FAST FOODS)

تاریخچه پیدایش فست ‌فود

اثرات مضر غذاهای آماده

چرا فست ‌فود این ‌قدر مغضوب است؟

فست فود نخورید، سرطان روده می گیرید

غذاهای بیرون و چاقی بیش ‌ازحد

تلاش برای رفع اتهام از پیتزا

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.