تبیان، دستیار زندگی
یك روزنامه آمریكایی در گزارشی با اشاره به پیشرفت‌های اخیر هسته‌ای‌ جمهوری اسلامی نوشت كه توانایی هسته‌ای ایران به نقطه غیر قابل بازگشت رسیده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقطه غیر قابل بازگشت ایران هسته ای

یك روزنامه آمریكایی در گزارشی با اشاره به پیشرفت‌های اخیر هسته‌ای‌ جمهوری اسلامی نوشت كه توانایی هسته‌ای ایران به نقطه غیر قابل بازگشت رسیده است.

به گزارش فارس، روزنامه "واشنگتن پست " در گزارشی نوشت: چالش هسته‌ای ایران در زمان ریاست جمهوری "جرج بوش " تغییر كرد. رویدادها در ایران سریعتر از آن به پیش رفت كه جامعه سیاسی درباره آن فكر می‌كرد.

این روزنامه آمریكایی همچنین نوشت: واقعیت آن است كه ایران از مرزهایی كه حتی به یاد آوردن آن نیز دردناك است عبور كرده است اما غیر ممكن است كه این واقعیت را نادیده بگیریم.

طی هشت سال گذشته آمریكا اصرار داشته است كه به ایران نباید هرگز اجازه داده شود تا توانایی غنی سازی اورانیوم را توسعه دهد چون این توانایی می‌تواند در تولید بمب هسته‌ای به كار برده شود. سه قطعنامه شواری امنیت سازمان ملل علیه ایران از این كشور خواست تا تمامی فعالیت‌های مرتبط با غنی سازی را تعلیق كند. آن هدف با ارزشی بود. از نظر فنی تسلط بر غنی سازی خط قرمز روشنی است كه فاصله كمی با تسلیحات هسته‌ای دارد و اسرائیل این را "نقطه بدون بازگشت " نامیده است.

ایران اتمی
این روزنامه آمریكایی همچنین نوشت: واقعیت آن است كه ایران از مرزهایی كه حتی به یاد آوردن آن نیز دردناك است عبور كرده است اما غیر ممكن است كه این واقعیت را نادیده بگیریم

این نشریه آمریكایی می‌افزاید: بوش هدف عملی صحیحی را انتخاب كرد هنگامی كه وی اعلام كرد: «ما نمی‌توانیم به ایرانیان اجازه دهیم كه توانایی غنی سازی داشته باشند.» متاسفانه، راهبردی كه وی برای جلوگیری از عبور ایران از خط قرمز دنبال می‌كرد به شكست انجامید. در این زمان ما باید مرزهای زیرین غیر قابل تغییر را برسمیت بشناسیم. ایران نشان داده است كه بر توانایی ساخت و تولید سانتریفیوژ برای غنی سازی اورانیوم تسلط پیدا كرده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش ماه فوریه خود اعلام كرد كه ایران 4 هزار سانتریفوژ را راه‌اندازی كرده است و بیش از یك تُن اورانیوم با درصد غنی سازی پایین تولید كرده است.

بر اساس گزارش واشنگتن پست، این حقایق جدید نیاز به یك ارزشیابی مجدد دارد. این ارزشیابی نباید فقط در نحوه تعامل با ایران باشد بلكه باید در این باره نیز باشد كه چه امیدهای دست یافتنی واقعی می‌توانیم داشته باشیم.

این روزنامه آمریكایی نوشت: هدف آمریكا برای مانع شدن ایران از دستیابی به دانش غنی سازی اورانیوم با روی دادن حوادثی شكست خورد. در حالی كه این هدفی برای آن زمان بود ایران به این توانایی دست یافت. نمی‌توان دانش این كشور در غنی سازی اورانیوم را از بین برد.

با این وجود واشنگتن پست در پایان تاكید كرد: سوالی كه هم اكنون مطرح شده این است كه چه تركیبی از تعاملات در داخل و خارج ایران باید به كار برده شود تا بهترین شانس را برای ترغیب ایران برای متوقف كردن پیشرفت هسته‌ای خود داشته باشد.

تنظیم برای تبیان:سید ابراهیمی