تبیان، دستیار زندگی
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت: می‌خواهیم 16 خرداد با برتری برابر كره‌شمالی پرچم ایران را در پیونگ‌ یانگ به اهتزاز ..........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تیم ملی در چین از زبان قطبی

قطبی سرمربی تیم ملی فوتبال

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت: می‌خواهیم 16 خرداد با برتری برابر كره‌شمالی پرچم ایران را در پیونگ‌یانگ به اهتزاز درآوریم.

افشین قطبی از نحوه برگزاری اردوی تیم ملی فوتبال در چین رضایت كامل دارد و معتقد است با حضور ملی پوشان در شهر چینگ خوان دائو شرایط روحی و روانی خوبی برای رویارویی با تیم ملی كره شمالی در مرحله مقدماتی جام جهانی 2010 به وجود آمده است. صحبتهای قطبی با فارس از اردوی چین را در زیر می خوانید:

پس از 3 روز ‌ارزیابی تان از اردوی تیم ملی در چین چگونه است؟

شرایط اردویی در چین بسیار خوب است و همه دست به دست هم داده‌اند تا تیم ملی در این 3 مسابقه موفق شود. باید از مسئولان فدراسیون فوتبال و سایر افراد كادر فنی كه به من كمك می‌كنند تشكر كرد زیرا آنها ایده‌آل‌ترین وضعیت را برای تیم ملی فراهم كرد‌ه‌اند. می‌خواهیم 16 خرداد پرچم جمهوری اسلامی ایران را پس از پیروزی مقابل كره شمالی در پیونگ یانگ به اهتزاز درآوریم.

برای انتخاب تركیب اصلی به جمع‌بندی نهایی رسیده‌اید؟

برای جمع‌بندی نفرات تیم ملی مقاطع مختلفی را سپری كرده ایم و این نشان از برنامه‌ریزی منسجم ما از روز اول كارمان دارد. احتمال می دادیم بازیكنان با مصدومیت‌هایی روبرو شوند و به همین دلیل همه جوانب را در نظر گرفته و نفرات زیادی را به اردو دعوت كردیم. اهداف ما فقط به این سه مسابقه ختم نمی‌شود و به افق‌های دورتری نگاه خواهیم كرد و می خواهیم برای آینده فوتبال ایران برنامه ریزی كنیم.

در دیدار مقابل اندونزی تا چه حد خواسته های فنی شما برآورده شد؟

خوشبختانه در آن دیدار نشان دادیم كه در هر پست 2 بازیكن خوب برای تیم ملی وجود دارد و نشان دادیم كه 2 تیم ملی خوب در حال حاضر در ایران داریم . این برای آینده فوتبال ایران بسیار مهم است زیرا این نكته رقابت ایجاد می‌كند و بازیكنان سعی می‌كنند هر روز بیشتر پیشرفت كرده تا تیم ملی ایران بهتر شود.

در حال حاضر از اعتماد به نفس و امید بالایی برخورداریم و تفكر خوبی در اردوی ملی حاكم است. تلاش و تمركز بازیكنان در تمرینات بسیار امیدوار كننده است.

در روزهایی كه در چین هستیم بازیكنان پس از انجام هر تمرین با نشاط و شادابی خاصی محل تمرین را تا هتل ترك كرده اند و همین موضوع برای من و كادر فنی امیدوار كننده است.

اضافه شدن لژیونرها به تیم ملی در چین را چگونه ارزیابی می‌كنید؟

به غیر از مسعود شجاعی سایر لژیونرها به تیم ملی در چین اضافه شده‌اند. این امر كمك روحی خوبی به بازیكنان كرده است آنها به چشم خود می‌بینند كه لژیونرها از چه روحیه،‌ تجربه و كیفیت خوبی برخوردار هستند. همچنین لژیونرها با نفراتی روبرو شده‌اند كه مقابل اندونزی بسیار خوب بازی كرده‌اند و تمرینات خوبی را انجام می دهند و این مورد انگیزه لژیونرها را افزایش داده است. روز گذشته در تمرین تیم ملی یك جلسه خصوصی داشتیم. در 45 دقیقه ابتدایی تمرین بازیكنان اضافه شده از اروپا و پرسپولیس كه در روزهای گذشته با ما نبودند به ریكاوری پرداختند و پس از این 45 دقیقه به مدت 45 دقیقه دیگر آنها به جمع ما در تمرینات تاكتیكی اضافه شدند.

افشین قطبی

از میان لژیونرها كدامیك آماده‌تر است؟

نمی‌توانم از بازیكن خاصی اسم ببرم. همه آنها عالی هستند. همه لژیونرها آماده هستند و یك روحیه و فضای خوبی را در تمرینات به وجود آورده‌اند و توانسته‌اند انرژی مثبتی را به جمع ما اضافه كنند.

در مورد دیدار تیم‌های ملی آلمان و چین كه دو شب پیش در پكن برگزار شد چه نظری دارید؟

در این بازی چین بسیار خوب بازی كرد و نتیجه مناسبی گرفت و در مقابل ما با اعتماد به نفس بیشتری بازی خواهد كرد. این بازی به ما كمك كرد تا از نحوه بازی چین و تاكتیك‌های قابل استفاده آنها مطلع شویم. البته هدف بزرگ ما چین نیست. چین برای ما یك پله است تا از این پله استفاده كرده و با بهبود وضعیت، هماهنگی و آمادگی جسمانی بازیكنان در 3 بازی مقدماتی جام جهانی نتیجه‌ لازم را كسب كرده و به خاطر مردم و انرژی‌های مثبتی كه به ما می‌دهند به جام جهانی صعود كنیم. امیدوارم دعای آنها پشت سر تیم ملی باشد. از صمیم قلب از احساسات مثبت و عشق آنها تشكر می‌كنم زیرا اثر آن در فضای تیم ملی به خوبی دیده می‌شود.

به دلیل تجربیاتی كه در فوتبال كره جنوبی داشته‌ام این تیم‌ها را به خوبی می‌شناسم. این مورد برای ما مهم نیست و بیشتر به كیفیت كار خودمان می‌پردازیم

جلسه جداگانه‌ای را با بازیكنان پست های مختلف برگزار كردید. هدفتان از تشكیل چنین جلسات چیست؟

وقتی كه برای گروه‌های كوچك جلسه می‌گذاریم دقت و توجه آنها بیشتر می‌شود و این می‌تواند به روابط بین كادر فنی و بازیكنان كمك بهتری كند. سعی می‌كنیم در جزئیات وارد شویم و نكات فنی را به صورت دقیق تر به آنها بیان كنیم. تا به حال 95 درصد راه طی شده و در این 5 درصد باقی‌مانده تا بازی با كره شمالی با برگزاری این جلسات به روند رو به رشد تیم ملی كمك شایانی می كنیم.

حضور بازیكنان پرسپولیس را در تیم ملی را چطور می بینید؟ آیا از لحاظ فنی به آن سطح دلخواهتان رسیده‌اند؟

وضعیت آنها خوب است. محسن خلیلی، علی كریمی، علیرضا محمد، میثاق معمارزاده و پژمان نوری بازیكنان توانایی هستند و آینده روشنی در تیم ملی برخوردار هستند. امیدوارم در این مقطع هم به كمك ما آمده و بتوانیم با این جمع جشن صعود به جام جهانی 2010 را بر پا كنیم.

با توجه به رسانه ای نبودن كره شمالی و عدم دسترسی مناسب برای كسب اطلاعات به این كشور، آیا شناختی از وضعیت نهایی آنها كسب كرده‌اید؟

به دلیل تجربیاتی كه در فوتبال كره جنوبی داشته‌ام این تیم‌ها را به خوبی می‌شناسم. این مورد برای ما مهم نیست و بیشتر به كیفیت كار خودمان می‌پردازیم و می خواهیم شانزدهم خرداد برنامه های تاكتیكی خود را بر حریف دیكته كنیم.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری