تبیان، دستیار زندگی
کتاب قدس ایران، بانوی بزرگ انقلاب با محوریت فضایل و خدمات و خاطرات خدیجه ثقفی، همسر مکرمه امام خمینی(ره)، توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام و چاپ و نشر عروج منتشر شد. اسناد ساواک درباره همسر امام خمینی(ره)، نامه‏های منتشر نشده خانم به حاج سیداحمد آقا، نام
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در كتاب "قدس ایران، بانوی بزرگ انقلاب" منتشر شد

نامه‏های منتشر نشده همسر امام به سیداحمد خميني

در كتاب قدس ایران، بانوی بزرگ انقلاب منتشر شد نامه‏های منتشر نشده همسر امام به سیداحمد خمینی

کتاب "قدس ایران، بانوی بزرگ انقلاب" با محوريت فضایل و خدمات و خاطرات خديجه ثقفي، همسر مکرمه امام خميني(ره)، توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام و چاپ و نشر عروج منتشر شد. اسناد ساواک درباره همسر امام خمینی(ره)، نامه‏های منتشر نشده خانم به حاج سیداحمد آقا، نامه‏های امام(ره) به خانم و وصیت امام به فرزندان در رعایت حقوق مادر، از عناوین بخش سوم اين کتاب هستند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از روابط عمومی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی (ره)، در اين کتاب، بیان بخشی از فضایل و خدمات همسر مکرمه امام، در پنج بخش تنظیم شده است.

دو مقاله تحلیلی درباره زندگی‌نامه و نمودار شجره‏نامه ایشان، بخش اول کتاب "قدس ایران، بانوی بزرگ انقلاب" را شامل می‌شوند.

خاطرات، بخش دوم این کتاب  در پنج فصل تنظیم شده است. خاطرات قدس ایران از نگاه یاران امام، مادر از نگاه خانواده، خانم از نگاه محارم، خانم از نگاه دوستان و فرزندان در آيینه مادر، عناوين اين بخش‌ها هستند.

اسناد و نامه‏ها، شامل اسناد ساواک درباره همسر امام خمینی(ره)، نامه‏های منتشر نشده خانم به حاج سیداحمد آقا، نامه‏های امام(ره) به خانم و وصیت امام به فرزندان در رعایت حقوق مادر، از عناوین بخش سوم اين کتاب هستند.

بخش چهارم نیز با عناوینی چون؛ خاندان، شامل شرح حال پدر و جد پدری همسر امام و کتابشناسی توصیفی آثار خاندان ايشان شكل گرفته است.

در جلد نخست "دایره‌المعارف انقلاب اسلامی" نوشته گروه نویسندگان دفتر ادبیات انقلاب اسلامی و چاپ انتشارات سوره مهر آمده است: "خدیجه ثقفی معروف به قدس ایران، در سال 1294 شمسی در تهران به دنیا آمد.

پدرش آیت‌الله حاج میرزا محمّد ثقفی از علمای تهران بود و از او چند جلد تفسیر قرآن کریم بر جای مانده است.

خانم خدیجه ثقفی نخستین فرزند از پنج فرزند (سه دختر، دو پسر) خانواده خود بود.

وي دروس ابتدایی را در تهران خواند و پس از آن دو سال دوره متوسطه را گذراند. مدتی نیز به فراگیری علوم دینی همّت گماشت.

خانم قدس ایران ثقفی به زبان‌های عربی و فرانسه تسلّط داشت. 9 ساله بود که به دلیل حضور آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حايری (موسس حوزه علمیّه قم ) در قم، پدرش به قصد تحصیل علوم دینی، همراه مادرش رهسپار قم شدند و قدس ایران در تهران نزد مادربزرگش ماند. این مدّت پنج سال به طول انجامید.

خانم ثقفی در سال 1308 شمسی با امام خمینی (ره) ازدواج کرد. واسطه این ازدواج سیّداحمد لواسانی ـ از دوستان امام خمینی(ره) ـ بود. مراسم ازدواج ساده بود و در ماه مبارک رمضان، در تهران برگزار شد. علّت برگزاری مراسم در ماه مبارک رمضان تعطیلی درس‌های حوزه‌های علمیّه در این ماه بود.

زندگی مشترک خدیجه ثقفی با امام در یک خانه اجاره‌ای در قم آغاز شد. مهریه این ازدواج هزار تومان تعیین شده بود. حاصل این ازدواج پنج فرزند بود؛ دوپسر به نام‌های مصطفی و احمد و سه دختر به نام‌های صدیقه، فریده و زهرا.

خانم ثقفی بخشی از علوم دینی را نزد همسرش خواند. این دوره تحصیلی هشت سال ادامه داشت. بعدها نیز هنگام تبعید امام به نجف، با ایشان به عراق رفت و در آنجا به تکمیل زبان عربی همت گماشت.

خانم خدیجه ثقفی از روزهای اوج گیری نهضت امام خمینی(ره) در سال 1342 شمسی، همواره کنار ایشان بود و بسیاری از سختی‌ها و مرارت‌های دوران زندان، حبس در تهران، تبعید به ترکیه، تبعید درنجف اشرف و مهاجرت به فرانسه امام را به دوش کشید. از نامه‌ها و شعرهایی که امام خمینی(ره) برای همسرش سروده، برمی‌آید که ایشان را عاشقانه دوست می‌داشت."

همسر امام خميني (ره) پس از عمري صبر و استقامت و ماه‌ها بيماري، روز اول فروردین 1388 به جوار رحمت خداوند شتافت.