تبیان، دستیار زندگی
زندگی، بدون وجود سنگ‌های پوسته زمین كه مواد معدنی ما را تأمین می‌كنند، بسیار متفاوت می‌گردید. آجر ساختمان‌سازی، فلزات مورد نیاز ماشین‌ها، نفت برای سوختن، جواهرات مورد نیاز زیورآلات و مواد بسیار دیگری از تخته سنگ‌ها به دست می‌آیند. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سنگ‌های قیمتی

زندگی، بدون وجود سنگ‌های پوسته زمین كه مواد معدنی ما را تأمین می‌كنند، بسیار متفاوت می‌گردید. آجر ساختمان‌سازی، فلزات مورد نیاز ماشین‌ها، نفت برای سوختن، جواهرات مورد نیاز زیورآلات و مواد بسیار دیگری از تخته سنگ‌ها به دست می‌آیند. هر ماده معدنی، تحت تأثیر یك سری شرایط خاص تشكیل می‌شود. برخی كانی‌های فلزی (تركیب مواد معدنی) به صورت آذرسنگ (ماگما) تبلور پیدا می‌كنند. جواهرات اغلب در بسته‌های گازی موجود در تخته سنگ‌های آتشفشانی ایجاد می‌شوند. زغال‌سنگ، در رسوبات حاصل از دوره‌ی زغال‌دار یافت می‌شوند. به همین دلیل است كه اكنون می‌دانیم در كجا به دنبال رسوبات بگردیم.

رشد بلورها

سنگ‌های قیمتی

جواهرات بلورهایی هستند كه از مواد معدنی موجود در محلول به وجود می‌آیند. شما می‌توانید از زاج سفید (كه از فروشگاه مواد شیمیایی تهیه می‌شود) و یا شكر، بلور خود را تولید نمایید.

تولید بلور

آزمایش را با حل كردن زاج در آب گرم شروع كنید. این كار را تا جایی‌كه زاج بیش‌تری در آب حل نشود، ادامه دهید. كمی از محلول را در یك نعلبكی ریخته و به آن فرصت دهید بخار شود. بلورهای كوچك به سرعت پدیدار می‌شود.

وسایل لازم:

وسلیل لازم برای ساخت سنگ‌های قیمتی

پودر زاج سفید، آب، یخ، مداد، شیشه مربا، نعلبكی، موچین برای برداشتن بلور

1- یكی از بلورهایی كه از قبل ایجاد كرده‌اید را در یك شیشه محلول زاج آویزان نمایید.

کار دستی برای سنگ‌های قیمتی

2- به مدت یك هفته، شیشه را به حال خود رها كنید. در این مدت بلور بزرگ‌تر می‌شود.

کار دستی برای سنگ‌های قیمتی

مواد معدنی با ارزش

در حالی‌که بسیاری از سنگ‌های جواهر در "ژئودیس" (بسته‌های گاز موجود در تخته سنگ آتشفشانی خنك شده) یافت می‌شوند، بسیاری از فلزات، مخصوصا" سرب، روی، مس و آهن می‌توانند در "رگه‌ها" متمركز شوند. رگه‌ها، ترك‌هایی در تخته سنگ هستند كه در آن مایعات محلول در آب‌داغ به یكباره جریان یافته‌اند. وقتی آب سرد می‌شود، مواد معدنی تبلور پیدا كرده و رگه‌های جامد را می‌سازند. فلزات اغلب به صورت كانی یافت می‌شوند (كانی فلز مخلوط با سایر عناصر است) و باید قبل از استفاده تحت فرآیند پردازش قرار گیرند.

سنگ‌های قیمتی

1- زمرد:

در رگه‌ها به همراه كلسیت و پیریت یافت می‌شود.

زمرد

2- هماتیت

كانی كلیوی شكل كه منبع بزرگ آهن است.

هماتیت

3- الماس

سخت‌ترین ماده معدنی است.

الماس

4- طلا

طلای خاص اغلب در كوارتز یافت می‌شود.

طلا

5- سنگ مس

این كانی مس در رگه‌ها یافت می‌شود.

سنگ مس

بازگشت