تبیان، دستیار زندگی
حاوی مجموعه توصیه های تربیتی که بر پایه اصول علمی و مذهبی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هشدار های تربیتی

کودک

مطاب ذیل بخشی از کتاب هشدار های تربیتی به قلم علی اکبر مظاهری است که راهنمای مناسبی است برای پدران و مادران به خصوص آن ها که به تازگی صاحب فرزند شده اند.

زندگی این جهان، همراه با سختی ها و فشار هاست. انسانی می تواند در زندگی موفق شود که بتواند با مشکلات و ناملایمات، دست و پنجه نرم کند. سعادت، بدون تلاش و مبارزه با تلخی ها، ممکن نیست. برای رسیدن به ساحل خوشبختی ، باید با امواج شکننده و طوفان های سهمگین حوادث ستیز کرد. خداوند از روی حکمت برای شکوفایی استعداد ها و نیرومند شدن انسان، این سختی ها را همراه زندگی او قرار داده است.

انسانی که نیروی روحی و جسمی مبارزه و رویایی با مشکلات و نشیب و فرازهای زندگی فردی و اجتماعی را نداشته باشد، هنگام مواجهه با آنها، درمانده شده، درهم می شکند.

بخشی عظیمی از نیرو و توان مواجه با مشکلات را در دوران کودکی و نوجوانی باید کسب کرد.

تربیت باید به گونه ای باشد که زیر بنای شخصیت کودک و نوجوان محکم و استوار گردد و به تدریج با حقایق و واقعیت های زندگی، آشنا شود اما متاسفانه روشهای تربیتی ما معمولا بگونه است که این آمادگی را در کودکان و نوجوانان به وجود نمی آوردو هنگامی که آنان وارد جامعه می شوند و مسئولیت زندگی به دوششان می آید، درمانده و حیران می شوند.

یکی از روشهای تربیتی رایج در جامعه ما «ناز پروردگی» و لوس بار آوردن کودکان و نوجوانان است. این روش غلط ضد تربیتی ضربه های سهمگینی بر پیکره شخصیت آنان وارد می کنند. ناز پرودگی ممکن است کار را به جایی بکشد که آدم با نیرومند ترین دستگاه اعصاب ، در تمام زندگی ترسوی بیچاره ای باشد.

ناز پرورد تنعم، نبرد راه به دوست          عاشقی شیوه رندان بلاکش باشد

برای خرید کتاب هشدار های تربیتی کلیک کنید.

تنظیم: حاجی محمد علی


برای خرید کتب روانشناسی کلیک کنید.

برای خرید کتب خانواده کلیک کنید.

برای خرید از فروشگاه تبیان کلیک کنید.