تبیان، دستیار زندگی
مسوول گروه قرآنی نورسافت و پژوهشگر نرم‌افزار نورالانوار در نشست نقد و بررسی این اثر كه صبح امروز(شنبه) در خبرگزاری قرآنی (ایكنا) برگزار شد، گفت: این نرم‌افزار مختص شیعیان نیست و به تمامی مسلمانان جهان اختصاص دارد._
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«نورالانوار و جامع‌التفاسير» نرم‌افزاري براي تمامي مسلمانان جهان

 «نورالانوار و جامع‌التفاسیر» نرم‌افزاری برای تمامی مسلمانان جهان

مسوول گروه قرآني نورسافت و پژوهشگر نرم‌افزار نورالانوار در نشست نقد و بررسي اين اثر كه صبح امروز(شنبه) در خبرگزاري قرآني (ايكنا) برگزار شد، گفت: اين نرم‌افزار مختص شيعيان نيست و به تمامي مسلمانان جهان اختصاص دارد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين نشست كه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمين محمدباقر خوانساري، مدير خدمات فرهنگي مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي(نورسافت)، ابوالحسن عبدالعلي‌زاده، برنامه‌نويس نرم‌افزار جامع‌التفاسير نور، محمد سهيلي‌پور، مدير موسسه مكتب فردا(دبير نشست)، محمد قدوسي، كارشناس گروه قرآن دفتر برنامه‌ريزي و تأليف كتاب‌هاي درسي سازمان آموزش و پرورش، حافظ قرآن و كارشناس قرآني و سيد مهدي سيف، كارشناس قرائت و رسم‌الخط قرآن كريم و كارشناس دفتر تأليف كتاب‌هاي درسي، برگزار شد، ‌حجت‌الاسلام والمسلمين عزت‌الله مرتضايي، مسوول گروه قرآني نورسافت و پژوهشگر نرم‌افزار نورالانوار، افزود: اين نرم‌افزار با استناد به منابع معتبر روايي شيعه و اهل سنت طراحي و تدوين شده و از اطلاعات كاملي برخوردار است.

همچنين حجت‌الاسلام والمسلمين محمدباقر خوانساري، مدير خدمات فرهنگي مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي(نورسافت) با معرفي اجمالي فعاليت‌هاي اين مركز، تهيه نرم‌افزارهاي تحقيقاتي در زمينه‌هاي پژوهشي مورد نياز مراكز علمي  ـ اسلامي به طور عام و حوزه‌هاي علميه، به صورت خاص، را از اهداف اصلي اين موسسه برشمرد.

وي افزود: تاكنون نزديك به 100 عنوان نرم‌افزار در اين موسسه توليد شده است كه اطلاعات آن از 15 هزار كتاب منبع علوم اسلامي و كتاب‌هاي روز دنيا به زبان‌هاي فارسي، عربي و انگليسي استخراج و تدوين شده‌اند.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمين عزت‌الله مرتضايي، مسوول گروه قرآني نورسافت و پژوهشگر نرم‌افزار نورالانوار، اين نرم‌افزار را از كم‌هزينه‌ترين نرم‌افزارهاي اين موسسه عنوان كرد كه تاكنون افتخارات فراواني را كسب كرده و تنها نرم‌افزاري است كه توانست در جشنواره خوارزمي(دوره سيزدهم) موفق به كسب رتبه شود.

سپس محمد سهيلي‌پور، مدير موسسه مكتب فردا، دبير اين نشست و منتقد اثر، با پرسش سوالاتي درباره صرف زمان و هزينه‌هاي توليد اين مجموعه، از كارشناسان مركز فرهنگي مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي خواست مبناي طراحي اين نرم‌افزار، نياز سنجي‌هاي انجام شده و نحوه انتخاب مخاطبان آن را شرح دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمين عزت‌الله مرتضايي نيز در پاسخ به اين سوالات، اولويت اوليه و اصلي اين موسسه را پاسخگويي به نيازهاي حوزويان دانست و گفت: ما در همان آغاز مراحل تحقيق و پژوهش، مخاطبان اصلي اثر را تعيين مي‌كنيم و بخش عمده نرم‌افزارهاي ما براي دانشجويان و جامعه قرآن‌پژوهان كل كشور تهيه مي‌شود.

سپس ابوالحسن عبدالعلي‌زاده، برنامه‌نويس نرم‌افزار جامع‌التفاسير نور، آغاز فعاليت بر روي نرم‌افزار نورالانوار را از سال 84 و ميزان زمان صرف شده در بخش فني نرم‌افزار را 32 هزار ساعت عنوان كرد و با اشاره به قابليت‌هاي اين اثر گفت: در زمان توليد اوليه، بسياري از تكنولوي‌هاي كنوني در فونت و ساير بخش‌ها ايجاد نشده بود و به‌يقين ايرادهايي در اين اثر وجود دارد.

همچنين محمد قدوسي، كارشناس گروه قرآن دفتر برنامه‌ريزي و تأليف كتاب‌هاي درسي سازمان آموزش و پرورش و حافظ قرآن، با اشاره به اين كه در بخش‌هايي از اين نرم‌افزار از رسم‌الاملاء استفاده شده و در مواردي رسم‌المصحف، خواستار استفاده از رسم‌الاملاء كه تاحدي به نوشتار فارسي نيز نزديك است، شد و گفت: يكدست‌سازي اطلاعات ارايه شده در اين نرم‌افزار مي‌تواند در استفاده از آن سهولت بيشتري را فراهم آورد.

در ادامه جلسه نقد و برسي نرم‌افزار نور‌الانوار، سيد مهدي سيف، كارشناس قرائت و رسم‌الخط قرآن كريم و دفتر تأليف كتاب‌هاي درسي، افراط و تفريط در اعراب‌گذاري متن آيات و روايات تفسيري متون را از ايرادهاي اساسي اين اثر برشمرد و گفت: در برخي از متون از اعراب رنگي و گاهي اضافي استفاده شده كه خواندن متن را دشوارتر مي‌سازد و تنها موجب شلوغي خواهد شد، در حالي كه در برخي موارد نيز عدم اعراب‌گذاري موجب قرائت و برداشت نادرست از مفاهيم حتي از سوي متخصصان و كارشناسان اين حوزه مي‌شود.

وي افزود: رعايت برخي از نكات كه شايد در نگاه اول ساده تلقي شوند، باعث مي‌شود مخاطبان اصلي اثر و عامه مردم با سهولت بيشتر و عدم خستگي از اين نرم‌افزار بهره‌مند شوند.

در اين نشست، كارشناسان مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي(نورسافت) برخي از ايرادهاي وارده بر اين لوح را پذيرفتند و براي برخي از آنها نيز دلايل قابل تامل را ارايه كردند. آنها معتقد بودند بسياري از اين نكات در ديگر نرم‌افزارهاي اين مركز رعايت شده‌اند و آنها با آگاهي قبلي از پرداختن به برخي از آنها در تدوين اين برنامه خودداري كرده‌اند.

سيد مهدي سيف، كارشناس قرائت و رسم‌الخط قرآن كريم و دفتر تأليف كتاب‌هاي درسي، با پافشاري بر سخنان خود از راضي نشدنش در ارايه دلايل عنوان شده از سوي متخصصان مركز نورسافت، خواستار ايجاد تغييراتي در نحوه ارايه اطلاعات اين نرم‌افزار به ويژه در بخش جست‌وجوي اين نرم‌افزار شد و گفت: درست است كه اين برنامه چند سال قبل به رشته تحرير در آمد، اما نيازمند بازنگري‌هايي در بازچاپ و انتشار مجدد است.

محمد قدوسي، كارشناس گروه قرآن دفتر برنامه‌ريزي و تأليف كتاب‌هاي درسي سازمان آموزش و پرورش نيز بهاي بالاي اين نرم‌افزار و محدوديت‌هاي نصب اين برنامه ـ كه تنها سه بار امكان‌پذير است ـ را از اشكالات اين نرم‌افزار خواند.

متخصصان اين مركز با بيان اين كه از اواخر سال گذشته بهاي اين نرم‌افزار 50 درصد تقليل يافته و به حوزويان، دانشجويان و پژوهشگران علوم قرآني(پس از اعمال اين تخفيف براي عموم) به صورت نيم‌بها ارايه مي‌شود، از افزايش امكان نصب اين برنامه تا سقف پنج بار خبر دادند و در پاسخ به اين سوال كه چرا اين برنامه قابل استفاده از طريق اينترنت نيست، حجيم ‌بودن آن را علت اين امر دانستند و گفتند: در برنامه‌هاي بعدي اين مركز تصميم به كاهش حجم مطالب و ارايه برخي از اطلاعات در فضاي اينترنتي داريم.