تبیان، دستیار زندگی
پروین ، پرافتخارترین پرسپولیسی فوتبال ایران سال 1368 مربیگری در تیم ملی در این سال پیروزی با مربیگری پروین ضمن کسب عنوان قهرمانی جام باشگاه های تهران ، در مسابقات لیگ قدس که در دوگروه برگزارمی شد ، درگروه اول صدر نشین و به م...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگینامه علی پروین ( قسمت پایانی)

پروین ، پرافتخارترین پرسپولیسی فوتبال ایران



سال 1368 مربیگری در تیم ملی

در این سال پیروزی با مربیگری پروین ضمن کسب عنوان قهرمانی جام باشگاه های تهران ، در مسابقات لیگ قدس که در دوگروه برگزارمی شد ، درگروه اول صدر نشین و به مرحله نیمه نهایی صعود کرد . در این سال و پس از ناکامی تیم ملی ایران در صعود به جام جهانی ایتالیا ، فدراسیون فوتبال علی پروین را به عنوان سر مربی تیم ملی منصوب کرد . وی اولین بار در تاریخ 10 آذر 68 در دیدار مقابل یمن جنوبی روی نیمکت نشست . پروین در اولین حضور به عنوان مربی ، تیم ایران را در جام صلح و دوستی کویت همراهی کرد. در اواخر این سال از سوی پروین 100 بازیکن تهرانی و شهرستانی به اردوهای مقطعی تیم ملی دعوت شدند و چند بازی تدارکاتی از جمله دیدار مقابل تیمهای لهستان و شوروی بر گزار شد.

سال 1369 ، قهرمانی در بازی های آ سیایی پکن

در آغاز این سال پیروزی در مرحله نیمه نهایی لیگ (68) با شکست دارایی به فینال رسید و در بازی نهایی 2 بر1 مغلوب استقلال شد . این اولین بار بود که پیروزی با مربیگری پروین به استقلال می باخت . درجام باشگاه های تهران نیز پیروزی با گل شماری نسبت به استقلال و برای پنجمین سال متوالی قهرمان شد .در مهر ماه 69 بازی های آسیایی 1990 در شهر پکن بر گزارشد وتیم ملی ایران بامربیگری علی پروین پس از سالها اولین قهرمانی خود درآسیا راجشن گرفت .


سال 1370 ، قهرمانی درجام آسیا

پیروزی درسال 70 عنوان نایب قهرمانی تهران و سومی لیگ را کسب کرد . در جام حذفی تهران نیز در دور اول حذف شد و در جام جام حذفی آسیا که از سال قبل باقی مانده بود پس از کناره گیری دائو ریال کره جنوبی با غلبه بر تیم های الهلال عربستان و المحرق بحرین اولین جام حذفی آسیا ( جام در جام ) را فتح کرد . این اولین عنوان بین المللی پرسپولیس بود . همچنین در مهر ماه همان سال تیم ملی ایران در جام بین قاره ا ی آسیا و آفریقا به مصاف الجزایر قهرمان جام ملتهای آ فریقا رفت . دیدار رفت در تهران برگزار شد و تیم ملی ایرا ن در یکی از بهترین بازیهای تاریخ خود با حساب 2بر1 الجزایر را شکست داد. قبل از بازی برگشت پروین در مصاحبه با جراید گفت: در الجزیره با سیستم (( علی اصغری )) حریف را متوقف میکنیم . تیم ایران در این بازی با ارائه یک بازی بسته تا دقایق پایانی درحفظ نتیجه موفق بود ولی در یک لحظه غفلت ، بین حلیمه مدافع الجزایر در بین مدافعان پرشمار ما توپ را درون دروازه عابدزاده جای داد تا عنوان قهرمانی دو قاره به الجزایری ها برسد.

سال 1371 ، ناکامی در جام ملتهای آسیا

ادامه بازیهای حذفی سال قبل برگزار شد وپیروزی ، با نتیجه 2بر1 ملوان انزلی را مغلوب کرد. در جام حذفی آسیا نیز تیم پیروزی پس از انصراف نماینده لبنان دربرابر تیمهای فانجا امان ، بنی یاس امارات والا تحاد عربستان در مجموع به برتری دست یافت و به فینال بازیها رسید. در این زمان علی پروین به علت مشغله زیاد و به خاطر حضور و تمرکز بیشتر بر روی تیم ملی که عازم جام ملتهای آسیا( 1992 ) بود ، در بیشتر بازیها محمد مایلی کهن را به جای خود قرار می داد. در جام ملت های آسیا ایران در دور اول حذف شد . در دیدار رفت نهایی جام در جام آسیا تیم پیروزی در حالی که چند یار اصلی خود را به همراه نداشت در ورزشگاه ملی توکیو در برابر نیستان ژاپن به تساوی یک بر یک رسید و قرار شد بازی برگشت در فروردین ماه سال بعد برگزا ر شود . در فینا ل جام آزادگان نیز دیدار فینال بین دو تیم پیروزی و پاس برگزار شد که این دیدار پس از 120 دقیقه یک بریک مساوی خاتمه یافت و در ضربات پنالتی این پاسی ها بودند که برای دومین بار پیاپی جام را مال خود کردند . همچنین در دی و بهمن ماه این سال بازی های سوپر لیگ باشگاه های تهران برگزار شد و تیم پیروزی به علت انتخاب قبلی به عنوان میهمان در این بازی شرکت کرد. که در این بازی ها با مربیگری مایلی کهن و بازیکنان جوانتر به میدان رفت.

سال 1372 ، برکناری پروین از تیم ملی

در شروع این سال پیروزی بازی برگشت خود در جام حذفی آسیا را در ورزشگاه آزادی در برابر نیسان ژاپن برگزار کرد و در حالی که دربازی رفت نیمی از راه قهرمانی را طی کرده بود ، در تهران و در کمال ناباوری یک بر صفر مغلوب حریف ژاپنی شد . و جام را از کف داد. در خرداد و تیر ماه سال 1372 ، تیم ملی ایران در جام اکو قهرمان شد و سپس در مسابقات مقدماتی جام جهانی 1994 موفق عمل کرد و به دور دوم صعود نمود. در جام حذفی آسیا ( 1993) پیروزی پس از غلبه بر السامیه کویت در برابر العربی قطر باخت و حذف ش و در جام آزادگان نیز پس از سایپا به مقام دومی رسید . در مهر ماه 72 بازی های مقدماتی جام جهانی آمریکا در دوحه قطر برگزار شد و ایران در حالی که چند بازیکن نام آشنای خود از جمله کرمانی ، پیوس و محرمی را به علت محرومیت و عابدزاده را به علت مصدومیت در اختیار نداشت و بدون بازی تدارکاتی جدی راهی این رقابت ها شد و در روز اول با 3 گل به کره جنوبی باخت . این باخت تبعات بسیار بدی برای فوتبال ما در پی داشت ، زیرا بر اساس گفته های بازیکنان آن دوره ، پس از این بازی در رختکن و هتل محل اقامت اختلاف و کشمکش بین بازیکنان و مربیان بالا گرفت تا جایی که بعضی از بازیکنان قصد ترک اردو را داشتند که با پا در میانی مسئولان ، ظاهراً غائله خاتمه یافت . ایران در بازی دوم ژاپن را مغلوب کرد و در بازی سوم که از حساسیت بالایی بر خوردار بود به مصاف عراق رفت و مغلوب این تیم شد . کره شمالی را دو بر یک برد و در بازی آخر در برابر عربستان در یک بازی پر گل و بدون تاکتیک که فقط هدفمان گلزنی بود مغلوب عربستان شدیم تا این تیم به همراه کره جنوبی مسافر آمریکا شود. ایران در بین 6 کشور پنجم شد . پس از بازگشت تیم ملی ، نامهربانی با پروین از فرودگاه آغاز شد و تا منزل و محل کار او ادامه یافت ! حرمت او را شکستند ، در حالی که یک عمر بازی ، مربیگری و افتخاراتی را که برای پرسپولیس و ایران بدست آورده بودند ، ندیدند! پروین از ماهها قبل از بازی های قطر بارها گفته بود که تیم ملی مشکل دارد ( مشکل بازی تدارکاتی ، بازیکن ، مالی و .... )

پس از چند روز کادر مربیان تیم ملی شامل پروین ، ابراهیمی ، کماسی و مایلی کهن از کار بر کنار شدند . البته تبعات شکست در قطر ادامه یافت تا آنجا که صفی زاده رئیس فدراسیون فوتبال و غفوری فرد رئیس سازمان تربیت بدنی نیز کنار گذاشته شدند . پس از برکناری پروین وی در تیم پیروزی هم مربیگری نکرد و پنجعلی به همراه محمدخانی هدایت تیم را بر عهده گرفتند .


سالهای 73،74،75و 1376، غیبت پروین

سال 1377، بازگشت مجدد پروین

پس از کسب نتایج ضعیف از سوی تیم پیروزی ، هواداران این تیم مدام خواهان بازگشت پروین شدند . امیر عابدینی مدیرعامل باشگاه ، ابتدا زیر بار نمی رفت ولی پس از بازی ها و نتایج روزهای اول لیگ 77 وی عقب نشینی کرد و زمینه حضور مجدد پروین را فراهم نمود. پس از 55 سال ، در مهر ماه سال77 ( بازی با فجر سپاسی ) پروین بار دیگر به صحنه فوتبال باز گشت و به عنوان سر مربی پیروزی بر روی نیمکت این باشگاه پر طرفدار نشست . روز بازگشت مجدد او به فوتبال یکی از روزهای بسیار ماندنی درنزد وی و هواداران بود. یک ماه بعد ، شادی هواداران تکمیل شد و در روز 22 آبان پیروزی ، رقیب سنتی خود ( استقلال ) را با یک گل مغلوب کرد ، این برد در حالی به دست آمد که خوشبین ترین افراد هم آنرا پیش بینی نمی کردند اما پیروزی با ترفندهای مخصوص پروین ( ؟!) استقلال را مغلوب کرد و در پایان سال نیز با اختار قهرمان شد .

سال 1378،تکرار قهرمانی

در این سال پیروزی در رقابت های جام حذفی ( باقیمانده از سال قبل ) به مقام قهرمانی رسید و د رفینال استقلال را 2بر1شکست داد. در لیگ آزادگان نیز این تیم طی دو دیدار رفت و برگشت موفق عمل کرد . در بازی رفت ( 2مهر ) در حالی که داور عربستانی دو یار پیروزی را در همان نیمه اول از بازی اخراج کرد برد استقلالی ها مسجل می نمود ولیکن تیم پیروزی با ارائه یک بازی غیرتمند و هماهنگ نتیجه مساوی را رقم زد ، نتیجه ای که برای قرمز ها کمتر از برد نبود. در بازی برگشت ( 18 اسفند ) پیروزی با دو گل ، استقلال را مغلوب کرد و در پایان بازیها با هفت امتیاز اختلاف نسبت به استقلال قهرمان شد.

سال 1379، اختلافات مدیریتی باشگاه پیروزی

در آغاز این سال پیروزی در جام باشگاه های آسیا ، سوم شد . در این سال و طی چند مرحله اختلافات مدیریتی در باشگاه پیروزی بالا گرفت و در مقاطع مختلف به تناوب اسامی افراد و ارگانهایی نظیر حجت الاسلام زم ، علی میرزایی ، امیر عابدینی ، عباس انصاری فرد ، بنیاد سوره ، تربیت بدنی و .... مطرح می شد و د رحالی که بازیکنان و مربیان این تیم از این همه سر درگمی و همچنین مشکلات مالی کلافه شده بودند ، پروین با سیاست خاص خود بازیکنان را جمع آوری کرد و ضمن روحیه دادن ، آنها را روانه بازیها کرد که عنوان نایب قهرمانی در آخرین لیگ آماتوری ایران و مقام سوم آسیا دستاورد آن بود.

سال 1380 ، اولین لیگ حرفه ای

در این سال اولین لیگ حرفه ای در ایران برگزار شد و در حالی که کش و قوس مدیریتی در این تیم ادامه داشت، بازیکنان صبورانه در بازیها حاضر شدند.

سال 1381 ، قهرمانی معجزه آسا و مدیر عاملی غمخوار

در اوایل سال اکبر غمخوار از سوی هیئت مدیره باشگاه به عنوان مدیر عامل برگزیده شد و در خرداد ماه در حالی که قهرمانی استقلالی ها در لیگ حتمی به نظر می رسید، پیروزی در حالتی معجزه آسا قهرمانی را از چنگ آبی ها در آورد. در این سال مشکلات مالی در باشگاه بیداد می کرد.


سال 1382، برکناری مجدد پروین و تولد آذربایجان

در ایـن سال و پـس از پـایـان دومیـن لـیـگ حـرفـه ای ، سران پـیـروزی یـک مـربـی کـروات ( وینگوبگوویچ ) را جایگزین پروین کردند. به مسائل موجود و حواشی در اطراف این باشگاه کاری نداریم .... اما پروین به عشق مردم و دوستانش به یاد روزهای جوانی در باشگاههای البرز و کیان امتیاز باشگاه آذربایجان را خریداری کرد تا این تیم پایگاه هوادارانش باشد . پس از خرید باشگاه با چند بازیکن مطرح سالهای قبل مثل شاهرودی ، داداش زاده ، باغمیشه و صالح پور توافق کرد . تیم آذربایجان بازیهای خود را زیر گروه لیگ دسته دوم ایران پیگیری کرد و در پایان بازیهای مقدماتی از گروه اول و در حضور تیمهای شهرداری لنگرود ، آذر آب اردبیل ، سپید رود رشت ، فرمانداری مریوان ، استقلال انزلی و پرسپولیس زنجان به عنوان تیم دوم گروه راهی مرحله بعدی بازیها شد.

پروین در سال 83 مجددا به پرسپولیس بازگشت و اینک به عنوان مدیرفنی پرسپولیس مشغول به کار است .