تبیان، دستیار زندگی
از آنجایی كه جهان ما گرد است، بهترین راه برای نمایش آن استفاده از یك كره است. روی یك كره‌ی خوب می‌توانید موقعیت هر مكان، ابعاد و شكل هر قاره و كوتاهترین مسیر بین فواصل دور از هم را ببینید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كره زمین

از آنجایی كه جهان ما گرد است، بهترین راه برای نمایش آن استفاده از یك كره است. روی یك كره‌ی خوب می‌توانید موقعیت هر مكان، ابعاد و شكل هر قاره و كوتاهترین مسیر بین فواصل دور از هم را ببینید. این جزئیات مزیت‌هایی است كه كره نسبت به نقشه‌ی صاف دارد. زیرا جزئیات نقشه‌ی صاف با كمی اعوجاج همراه است.

كره زمین

مشكل كره سختی ساخت آن است. شما می‌توانید به سادگی و با نقاشی روی یك توپ، یك كره بسازید. اما این روش خیلی كاربردی و یا قابل اعتماد نیست. در بیش‌تر كره‌ها جزئیات سطح، از طریق بخش‌های سپری شكل چاپ شده كه "قطاع" نامیده می‌شود، تهیه می‌شود. این صفحات تخت باید بسیار دقیق ساخته شده و به دقت روی كره قرار داده شوند.

ساخت یك كره

ساخت یك كره خوب بسیار سخت است ولی یك روش ساده، پوشاندن توپ فوتبال با كاغذهای قطاع است. در ساخت این كره ممكن است به یك تناسب كامل نرسیم، ولی اصول كار مشابه با كره‌های حرفه‌ای است.

وسایل لازم

وسایل لازم برای ساخت کره زمین

كاغذ، توپ، چسب مایع، نوار، تخته چوب، سوزن، سیم، دو عدد واشر، رنگ، لوازم و تجهیزات نشان داده شده

1- برای اینكه بفهمید چه طولی از كاغذ مورد نیاز است، آن‌را در درز توپ چسب زده و دور آن بپیچانید تا به نقطه چسب زده شده برسد.

کاردستی برای ساخت کره زمین

2- عرض كاغذ را با چرخاندن توپ از سوراخ تا یك نقطه در مقابل آن و علامت زدن بیابید.

کاردستی برای ساخت کره زمین

3- روی یك صفحه بزرگ كاغذ، مستطیلی به ابعاد به دست آمده در مراحل 1 و 2 رسم نموده و آن‌را ببرید.

کاردستی برای ساخت کره زمین

4- كاغذ را سه بار تا كردن از وسط و با استفاده از خط‌كش به هشت قسمت تقسیم كرده و روی خط تا، یك خط رسم نمایید.

کاردستی برای ساخت کره زمین

5- شروع به درآوردن شكل "قطاع"نمایید. به این ترتیب كه ابتدا عمود منصف خط بین C,B را بیابید .

کاردستی برای ساخت کره زمین

رسم قطاع‌ها

برای رسم قطاع‌ها نیازمندید كه قطعات كاغذ اضافی به صفحه‌ اصلی بچسبانید و خط استوا را از دو انتها گسترده نمایید. سپس با استفاده از یك میله بالسا یك بازوی پرگاری بسازید و شعاع (اندازه‌گیری شده را در زیر) را با مداد و سوزن روی آن مشخص نمایید. اولین كمان می‌تواند توسط سوزن از نقطه D زده شود. برای رسم كمان‌های بعدی به اندازه عرض قطاع از نقطه D به عقب بروید. سپس بازوی پرگاری را برعكس نموده و همین كارها را در جهت عكس انجام دهید.

رسم قطاع‌ها

6- شعاع مورد نیاز برای رسم قطاع‌ها را پیدا كنید قطعه‌ها را از چپ و راست به هم وصل نمایید تا خط استوا مشخص شود.

کاردستی برای ساخت کره زمین

7- سوزن بازوی پرگار خود را در هر مركز دایره محكم نموده و قطاع‌ها را همان گونه كه در قسمت بالا توضیح داده شد، رسم نمایید.

کاردستی برای ساخت کره زمین

8- قطاع‌ها را بریده و روی آن‌ها خطوط شطرنجی رسم نمایید. سپس جزئیات را از روی نقشه زیر، روی آن‌ها رسم كنید.

کاردستی برای ساخت کره زمین

9- با خم كردن یك سیم به دور نصف توپ و خم كردن دو انتها (مطابق شكل زیر) پایه‌ای برای كره بسازید.

کاردستی برای ساخت کره زمین

10- سیم را داخل صفحه تخته صاف و چوبی نموده و به بالا و پایین آن واشری چسب بزنید تا به توپ امكان چرخیدن بدهد.

کاردستی برای ساخت کره زمین

11- یك انتهای نوار قطاع را در نقطه شیاردار به توپ چسب زده و سپس آن‌را به دور استوا بچرخانید و دو انتها را به هم برسانید.

کاردستی برای ساخت کره زمین

نقاط انتهای هر قطاع را تا كنید تا در نقطه قطب به هم برسند و آن‌ها را چسب بزنید. دقت نمایید كه نقاط روبروی همدیگر را با هم تا بزنید.

کاردستی برای ساخت کره زمین

دور دنیا

ساخت یك كره گرد با استفاده از قطاع‌هایی كه روی صفحه تخت رسم شده به شما كمك خواهد نمود كه فعالیت‌های پیچیده و سخت سازندگان نقشه را درك نمایید.

كامل كردن جزئیات

كره‌ها می‌توانند با تعداد مختلفی قطاع ساخته شوند ولی در اینجا برای سادگی ما فقط از هشت تا قطاع استفاده نموده‌ایم. برای رسم قاره‌ها و اقیانوس‌ها روی قطاع‌هایتان، به آرامی مطابق شكل بالا روی صفحه شطرنجی خودتان با طول و عرض متناسب، شكل‌ها را با مداد رسم نمایید. كار را به صورت خانه به خانه انجام دهید و خطوط مرزی را دقیقا" در مكان‌های نشان داده شده بكشید. سپس تقسیم‌بندی‌های شطرنجی را پاك كرده و قاره‌ها و اقیانوس‌ها را رنگ‌آمیزی نمایید.

قاره‌ها و اقیانوس‌ها در کره زمین

بازگشت