تبیان، دستیار زندگی
کتاب پرسش های شما پاسخ های آیت الله العظمی بهجت کتابی کتابی است تالیفی که شامل پرسش هایی در زمینه های مختلف از جمله نماز، امام زمان، عرفان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حضور قلب

آیت الله بهجت

کتاب پرسش های شما، پاسخ های آیت الله العظمی بهجت به قلم حامد اسلام جو، شامل پاسخ های ایشان به سوالات گوناگون است که از کتب مختلف جمع آوری شده و مورد تایید دفتر ایشان است. این کتاب شامل موضوعات نماز، امام زمان(عج)، عرفان، معارفی از اسلام، سیاسی، اجتماعی، حجاب و عفت و . . . می باشد. در این کتاب ذیل موضوع حضور قلب در نماز آمده است:

اگر کسی نماز بدون حضور قلب بخواند می تواند دوباره همان نماز را با حضور قلب اعاده کند؟

اگر کسی نماز بدون حضور قلب بخواند با حضور قلب بخواند با حضور قلب اعاده کند، (دوباره بخواند) ممکن است بگوییم که این خلاف دستور است. خلاف سنت است. به جهت این که برای تکمیل نماز و جبران آن نافله را قرار داده اند. و تشریع شده است.

حالا اگر باز هم بخواهد تحصیل کمال بکند، فعل نوافل را تکرار می کند. چه مانعی دارد؟ همه آثار را دارد. خصوصا اگر مقید باشد که دیگر ، این نوافل با حضور قلب باشد.

اگر کسی از ناحیه حضور قلب و این جور چیز ها می خواهد در نماز ترقی داشته باشد نوافلش را ادامه دهد. وَ علی صلاتِهِم دائِمون یعنی نوافل.

در اثر سجده زیاد علامت مهر گاهی بر روی پیشانی می ماند آیا این حالت ریا محسوب می شود؟

سجده طولانی از عباداتی است که کمر شیطان را می شکند. اما کسی که سجده طولانی انجام می دهد باید مواظب باشد که مرتکب ریا نشود. بعد از سجده باید جلو آیینه بایستد و ببیند آیا جای مهر در پیشانیش نقش بسته یا نه، اگر نقش بسته بود مقداری بمالد تا به صفت رذیله مبتلا نشود.

می خواهم در نماز، تمام اذکار را درک کنم و بفهمم و آن نور را درک کنم و ببینم تا با آن نور حرکت کنم.

با شرایط حضور قلب اعمالتان را انجام بدهید. در پاداش چه کار خواهند کرد به ما مربوط نیست.

اجمالا بفرمائید حضور قلب چگونه حاصل می شود؟

اگر مقصود حضور قلب است، با نوافل و عبادات مستحبه تحصیل می شود و از آن جمله تبدیل فردی به جماعت است. و تحصیل حضور قلب به این می شود که در اوقات غفلت  به خودش فشار نیاورد و در اوقات حضور (قلب) اختیارا آن را از دست ندهد.

دستور العملی جهت دفع صفات کریهه نفسانی و حضور قلب در نماز مرقوم فرمائید.

اصلاح نماز، مستلزم اصلاح ظاهر و باطن و دوری از منکران ظاهریه و باطنیه است، و از راه های اصلاح نماز توسل جدی در حال شروع نماز به حضرت ولی عصر (عج) است.

برای خرید کتاب پرسش های شما، پاسخ های آیت الله بهجت کلیک کنید.

برای خرید کتاب نکته های ناب کلیک کنید.

تنظیم: حاجی محمد علی

برای بازدید از نمایشگاه کتاب فاطمیه کلیک کنید.

برای خرید کتب اسلامی کلیک کنید.

برای خرید کتب حکمت و عرفان کلیک کنید.

برای خرید از فروشگاه تبیان کلیک کنید.