تبیان، دستیار زندگی
عروسک باربی برخلاف سایر عروسک ها که تداعی کننده کودک بوده و دارای چهره ای معصومانه می باشند، یک زن بیست ساله آمریکایی با تمام مشخصات اندامی آن است که با دقت فراوان طراحی و ساخته می شود و با حضور تصاویرش در اکثر مایحتاج و
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دنیای باربی و کودکان ما

کودک

كودك در بازی عروسكی ، انرژی روانی و جسمی خود را بارور می كند و شكل مناسبی به آن می دهد.از دیدگاه بهداشت روان، عروسك درمانی شیوه دلپذیر مداوا در قلمرو روان درمانی است. می توان از این طریق، به كودك آموزش داد و اوقات فراغت او را به صورت مفید و مطلوبی پربار كرد و نكات منفی و ناسالم عاطفی، احساسی ، رفتاری و شناختی او را بهبود بخشید. كودك در ارتباط با عروسك ، دوست دارد موقعیت خود را بیان نماید و دنیای اطراف خود را تعریف كند. تعریف او از دنیا، تصویرهایی می باشد كه از پدر، مادر، برادر و خواهر،و... دارد. اگر پدر و مادر، در برخورد با او بی میلی كنند و یا برعكس – رفتار مناسبی داشته باشند ، كودك این رفتارها را برای عروسكش بازگو می نماید و همین تعریف كردن اساس آرامش و تخلیه روانی كودك می گردد .بنابراین رفتار كودك با عروسك ، در پیشرفت و تكامل كلامی كودك مؤثر می افتد. به شرط آنكه، ما رفتار و گفتار كودك را به هنگام گفتگو با عروسك ، جدی بگیریم .

عروسك برای كودك یك شخص محسوب می گردد و با او رابطه اجتماعی برقرار می كند. ضمن این كه كودك با توجه به این كه مسئول عروسك شناخته می شود ، در مسیر رشد مسئولیت پذیری و خلاقیت اجتماعی ، قرار می گیرد.

بعضی از كاركردهایی كه در بازی های عروسكی وجود دارند و نقش مستقیمی در بهداشت روانی كودك ایفا می كنند ، عبارت اند از :  حس سرپرستی و مراقبت از عروسك و افزایش اعتماد به نفس . ایجاد ارتباط احساسی و عاطفی با عروسك. فعالیت های روانی – عقلی و باروری ذهنی كودك در ارتباط با عروسك. لذت بخش شدن اوقات فراغت كودك. همانند نمودن عروسك با خویشتن . رشد عواطف و گرایش های عاطفی كودك. افزایش قدرت تصمیم گیری و هدایت فكری. و...

کودک

بنابراین: عروسك را همان گونه ببینید كه كودكان می بیند و احساس می كنند. یعنی همانند كودك حس كرده و در نظر بگیرید. آن ها را تشویق كنید آن گونه كه دوست دارند، با عروسك ها صحبت كنند و ... در دیدگاه بعضی خانواده ها ، عروسك به عنوان یك دوست كودك می باشد نه وسیله ای در جهت سرگرمی كودك. به همین دلیل ، كودك كار كردی تحت عنوان راز و نیاز عروسك را برای خود مطرح می نماید و از آن به خوبی استفاده می كند. در سایه این نگرش ، خانواده بهتر می تواند احساس تنهایی و خلاء روانی كودك را جبران كند.

عروسک باربی برخلاف سایر عروسک ها که تداعی کننده کودک بوده و دارای چهره ای معصومانه می باشند، یک زن بیست ساله  آمریکایی با تمام مشخصات اندامی آن است که با دقت فراوان طراحی و ساخته می شود و با حضور تصاویرش در اکثر مایحتاج و ملزومات ضروری کودکان و نوجوانان از قبیل لوازم التحریر، کیف، کفش، شکلات ها، ظروف، البسه، ساعت، وسایل شخصی و... ملکه ذهنی کودکان و نوجوانان گردیده، خود را به آنان تحمیل و موجب خرید عروسک می گردد. در روش های تعلیم و تربیت، مهم ترین و کلیدی ترین عامل، بحث «الگوسازی» است.  تربیت دوران کودکی توأم با بهره گیری از الگوهای خاص و ویژه این دوران است. طبیعی است که الگوهای دوران کودکی به طور عمده از مؤلفه های عاطفی، به جای گزاره های واقع گرایانه در تربیت بزرگسالان می شود. مبتنی بر این اصل، استفاده از نماد حیوانات به صورت فانتزی در انتقال مفاهیم آموزشی و تربیتی به کودکان همواره مد نظر بوده است؛در این میان دختربچه ها انحصاراً به عروسک علاقه مند هستند. این علاقه نشأت گرفته از عاطفه ویژه دختر بچه ها و همچنین به دلیل قدرت برتر عروسک در ایجاد حس همزادپنداری و تفاهم خیالی با کودک است. عروسک، بالاترین نقش تربیتی را به ویژه در شکل دهی و پایه ریزی شخصیت دختران دارد.

دختربچه ها، زنان آینده هر ملت هستند و برای اعتلای هر ملت، بایستی دختران و زنان آن ملت را متعالی تربیت کرد.

از این منظر، نقش عروسک در تهاجم فرهنگی نقش بسیار برجسته ای است. خریداران باربی با خرید یك عروسك كارشان تمام نشده بلكه مجبورند تمام وسایل مكمل آن را از قبیل لباس خواب، وسایل حمام، مایوی شنا، لباس میهمانى، وسایل آرایش و... را كه همه ساله در چندین نوبت نیز تغییر مد داده و بازسازی و تولید می‌شوند تهیه و همواره آن را به روز نمایند.  و بدین صورت دختران مأنوس با این عروسك با سلیقة باربی (یا به قول دقیق‌تر با سلیقه و خواست یك زن آمریكایی) بزرگ شده، در زمانی كه به سنّ انتخاب می‌رسند دقیقاً دارای سلیقه‌ای همانند باربی (یا یك زن آمریكایی) می‌باشند. در شرایطی كه در صفحة نیازمندی‌های روزنامه‌های صبح و عصر، آگهی‌های بسیار فریبنده‌ای با عبارات اغفال‌كننده دختران این مرز و بوم را با وعده و وعید فراوان به باربی شدن دعوت می‌نمایند!!!

ماهنامه کودک- سایت حوزه- سایت دانشجو

گردآوری شده توسط: کهتری

مقالات مرتبط

دنیای شنگول و منگول

تخیلات فعال کودکی

آدمک‌های جادویی

کار اصلی کودک : بازی

نکاتی چند در خصوص اسباب‌بازی‌ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.