تبیان، دستیار زندگی
آنچه امروز سرزمین ایران می نامیم تنها بخش مرکزی سرزمین بزرگ ایران است که حدود 6000 سال تمدن شناخته شده‏اش آن‏را به مهد تمدن بشری تبدیل کرده است. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسطوره‏های ایرانی

قسمت اول:

تصویر

آنچه امروز سرزمین ایران می نامیم تنها بخش مرکزی سرزمین بزرگ ایران است که حدود 6000 سال تمدن شناخته شده‏اش آن‏را به مهد تمدن بشری تبدیل کرده است.

ویژگی‏های منحصر به فرد این سرزمین عظیم از جمله دریاهای خروشان خزر، سیاه، آرال و عمان و خلیج فارس؛ کوه‏های سر به فلک کشیده و در هم تنیده سلسله جبال البرز زاگرس و دامنه‏های آلپ از غرب و هیمالیا از شرق و فلات‏ها و جنگل‏های انبوه در کنار کویر‏ها و دشت‏های وسیع آن‏ را به جایگاهی مناسب برای شکل گیری افسانه‏ها و اساطیر بشری تبدیل کرده است.

هزاره دوم پیش از میلاد شاید برای ارائه تحقیقات موثق دوره‏‏ای مناسب‏تر از 4000 سال قبل از آن باشد. چرا که در این دوره مهاجرت مشهور آریایی‏ها اتفاق افتاده است و هر چند ما هنوز از چند وچون دقیق آن اطلاع نداریم اما شواهد باستان شناسی بسیاری در دست داریم که ویژگی‏های آن تمدن را براساس باورهای اساطیری آریاییان تبیین و توجیه می‏کند آنچه در مجموعه مقالات«اسطوره‏های ایرانی» می‏خوانید همین دستاوردهاست که طی دو هزار سال قبل از میلاد مسیح در ایران نضج گرفته و کم‏کم در کالبد فرهنگ ایرانی ماندگار شده است.

هزاره دوم پیش از میلاد شاید برای ارائه تحقیقات موثق دوره‏‏ای مناسب‏تر از 4000 سال قبل از آن باشد. چرا که در این دوره مهاجرت مشهور آریایی‏ها اتفاق افتاده است...

بیشتر اطلاعات ما از تصورات و پندارهای ایران باستان، خدایان و اهریمنان و طبقات روحانی در متون مذهبی زردتشتیان ثبت شده است.

زردتشت پیامبر کیش زردتشی خود شخصیتی اسطوره‏ای است و آنچه درباره او به احتمال می‏توان گفت این نکات است:

1- در اوستا نام او «زرثوشتر» و در پهلوی «زردشت» یا «زرتشت» است .

2- از خاندان « پسیتمان » بوده و نام پدرش «پوروشسب» و نام مادرش «دغدو » روایت شده.

3- احتمالاً اهل خوارزم یا آسیای میانه یا کمی‏دورتر بوده است.

4- در باره معنای نام او مقدمه‏ای کوتاه لازم است و آن اینکه در عهد باستان سه حیوان بین ایرانیان بسیار ارزش‏مند بوده‏اند و علت آن هم‏ راهوار بودن و مفید بودن آنهاست یعنی: اسب، گاو و شتر و براساس رسمی که در جامعه بوده است و درک آن برای مردم معنا‏ گرایی امروز کمی سخت شده است، اهل آن زمان نام مردمان را براساس ویژگی‏های این سه حیوان برمی‏گزیدند و نام‏های خود را با پسوند یا پیشوندهایی که به نام این سه حیوان مرتبط بوده انتخاب می کردند برای مثال معنای نام پدر زردتشت به معنای دارنده اسب سیاه و سفید یا خاکستری است و معنای نام مادر زردتشت به معنای دوشنده شیر گاو می‏باشد.

تصویر

جالب است بدانید که ریشه کلمه «دوشیزه» نیز همان مادر زردشت یا «دغدو» ذکر شده است. براساس لغت‏شناسی پهلوی و اوستایی نام خود زرتشت به معنای «دارنده شتر زرگون» است که البته کسانی آنرا به این صراحت نپذیرفته‏‏اند اما بی‏شک از میان احتمالات یاد شده همین معنی موثق‏تر است.

5- دوره زندگی زردتشت نیز مانند دیگر ویژگی‏ها حتمی‏ نیست اما نزدیک‏ترین احتمال بین سال‏های 1400 تا 1700 پیش از میلاد آمده که با این حساب وی بین دو پیامبر بزرگ الهی یعنی حضرت موسی و حضرت عیسی علیهماالسلام می‏زیسته است و شاید شباهت‏های موجود بین بعضی از متون زردشتی و مبانی عرفانی یهود بی‏حساب نباشد!

6- بنابر روایات گوناگونی که در شاهنامه فردوسی هم ذکر شده زرتشت را در بلخ به قتل رساندند.

کتابی که از وی بین ما به جای مانده است. «اوستا» است که مهمترین نکات درباره آن ازین قرار است:

1- این کتاب به دست موبدان حفظ شده است و البته مهم است بدانید که این حفظ شدن در مدت زمانی به روش سینه به سینه بوده و نوشتاری در کار نبوده است.

2- اولین سند درباره نوشته شدن اوستا از نوشته شدن آن با طلا بر روی پوست گاو حکایت می‏کند که این نسخه مهم به دست اسکندر به آتش کشیده شده است. پس از آن بخش‏هایی در دوره پارتیان تا قرن اول و دوم میلادی بازنویسی شد اما نهایتاً اولین نسخه کامل اوستا در قرن ششم میلادی یعنی دوره ساسانیان تدوین شد و این حدود 15 قرن بعد از حیات زردتشت است.

3- متاسفانه نسخه ساسانی یاد شده هم به دست ما نرسیده اوستای کنونی متعلق به قرن 13 یا 14 بعد از میلاد است زمانی که کتاب‏های مقدس تورات، انجیل و قرآن نیز در نسخه‏های متعدد نزد مردم حاضر بوده است.

4- اوستای کنونی که بعضی آنرا تنها بخشی از کتاب اصلی اوستا می‏دانند به بخش‏های زیر تقسیم می‏شود:

الف: یسنا: مجموعه‏ای از ادعیه است.

ب: گات‏ها: سرودهای زردتشت پیامبر.

ج- ویسپرد؛ د: وندیداد: مجموعه قوانینی علیه «دیوان»

خرده اوستا : یشت‏ها یا سرودها که بسیاری از اسطورهای کفر کیشی ما قبل زردتشت در آن توصیف شده‏اند.

آنچه در اینجا منبع ماست و با این مقدمه مطول بیان شده آن‏دسته از اسطوره‏های بخش «یشت» هاست که متعلق به دوران ماقبل زرتشت است و در آن خدایان و دیوان و قهرمانان اساطیری معرفی می‏شوند و همین‏طور به کردارهای قهرمانانه خدایان و نیروهای خیر علیه دیوان و نیروهای شر پرداخته می‏شود.

تصویر

از آنجا که سنت اصلی روایت در ایران باستان بر مدار گفتن و شنیدن بوده و نه بر مبنای نوشتن بسیاری از داستان‏ها و اساطیر هر چند در دوره عباسیان نیز به عربی در آمده بودند اما هم روایت فارسی و هم عربی آنها مخدوش شده و ما برای صحه گذاشتن بر اطلاعات اساطیری ایران «تمام قد» مدیون «فردوسی» هستیم که باقی ماندن بسیاری از آن داستان‏ها را برای ما تضمین کرد و شاهنامه او در طی قرونی که شاید خود اوستا به عنوان سندی ایرانی مهجور بود فرهنگ ایران را با ملاحت و تقدس اخلاقی و دینی خود فردوسی در خانواده‏های ایرانی استوار ساخت.

در ادامه این مقاله با معرفی خدایان باستانی ایران بشر درباره اساطیر این فلات سر بلند خواهید خواند.


مریم امامی - تبیان

تنظیم : بخش ادبیات تبیان