تبیان، دستیار زندگی
عضله از میلیون‌ها تار پروتیینی تشكیل شده است كه همكاری آنها با یكدیگر باعث ایجاد حركت در بدن می‌شود. ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی گروه های عضلانی بدن

ورزش

عضله از میلیون‌ها تار پروتیینی تشكیل شده است كه همكاری آنها با یكدیگر باعث ایجاد حركت در بدن می‌شود. در بدن بیش از 600 عضله وجود دارد كه از طریق اعصاب نخاع و مغز به هم مرتبط می‌گردند.

عضلات به وسیله تاندون‌ها و سایر بافت‌ها به استخوان متصل می‌شوند. تولید نیرو در حین فعالیت عضله توسط تغییرات شیمیایی باعث ایجاد تنش و انقباض عضلانی می‌گردد. با انقباضی ساده و كوتاه‌تر شدن عضله از حالت معمولی خود، توانایی عملكرد حركت عضلات و گروه‌های عضلانی ایجاد می‌شود و با این اتفاق ساده عضلاتی نیز كشیده می‌شوند و قابلیت اعمال فشار برای شما ایجاد خواهد شد.

اصولاً در بدن گروه‌های مختلف عضلانی وظایف مختلفی را برعهده دارند كه الزاماً به سه گروه تقسیم می‌شوند. عضله قلب كه فقط در قلب وجود دارد و خون را به بدن می‌فرستد. گروه دیگر عضلات صاف هستند كه در بافت‌های اندام داخلی بدن قابل مشاهده است.

این گروه عضلات نیازی به تمرین ندارند زیراعضلات غیرارادی هستند. گروه سوم كه بیشتر قابل مشاهده است گروه عضلاتی هستند كه می‌توان آنها را تمرین و توسعه داد. این گروه را عضلات «اسكلتی» می‌نامند و عضلاتی ارادی و قابل كنترل هستند.

عضلات بدن

عضلات اسكلتی

عضلات اسكلتی تقریباً در بدن مردان 40 درصد و در زنان 23 درصد از وزن بدن را تشكیل می‌دهد. از این عضلات در همه حركت‌های بدن استفاده می‌شود از جمله خم كردن انگشتان در راه رفتن، خم كردن بدن، حركات كششی، دویدن و هر نوع حركتی كه می‌توانید فكر كنید، این عضلات نقش دارند. به خاطر داشته باشید كه با كشش عضلات نمی‌توانید فشاری را اعمال كنید. در واقع عضلات تمایل دارند تا از محل اتصال به استخوان تا مركز خود كشیده شوند. همچنین عضلات اسكلتی دارای بافت‌های عضلانی بیشتری هستند. این عضلات كه می‌توانیم آنها را ببینیم و لمس كنیم و از طرفی بعد از تمرین شدید در آنها احساس درد می‌كنیم ولی همان طور كه در ورزش می‌گویند «بدون احساس درد پیشرفت و بهبودی اتفاق نخواهد افتاد» جهت دستیابی به توسعه و رشد عضلات و سپس كسب شكل مطلوب بدن و مورد نظر به تخصیص زمان و انگیزه‌ای قوی نیاز خواهیم داشت.

فهرستی از گروه‌های عضلانی بزرگ

- برجسته‌ترین و مهمترین عضله شانه، عضلات دلتوئید است.

- گروه عضلات خم‌كننده بازوها، در بالای بازو عضله‌ای‌ به جز عضله دو سر بازویی وجود ندارد. در پایین بازو سه گروه عضله دیگر از جمله برون‌گرداننده دراز، خم‌كننده و بازكننده‌ها كه باعث حركت دست و مچ دست می‌شوند، وجود دارد.

- عضلات سینه كه شامل سینه‌ای بزرگ و سینه‌ای كوچك است و معمولاً تحت عنوان سینه‌ای معرفی می‌شوند.

عضله سینه‌ بزرگ، عضله‌ای بزرگ است كه به شانه، ترقوه و جناغ مرتبط می‌گردد. عضله سینه‌ كوچك زیر این عضله بزرگ قرار گرفته و سینه از بالا توسط استخوان ترقوه، از وسط جناغ و در پایین دنده‌های قفسه سینه محدود می‌شود.

- عضله‌ای بزرگ در پشت بدن به نام پشتی بزرگ وجود دارد. سایر عضلات مهم در پشت عضلات متوازی‌الاضلاع و ذوزنقه‌ای است.

- دیوار شكم شامل عضله راست شكمی و عضلات مایل جانبی (داخلی و خارجی) می‌شود.

- در محدوده باسن بزرگترین عضله، سرینی بزرگ نام دارد. سایر عضلات این ناحیه سرینی میانی و سرینی كوچك است.

- چهار عضله بزرگ در ناحیه ران، عضله چهار سر رانی نامیده می‌شوند. عضله دیگر همسترینگ یا سه سر رانی گروه عضله‌ای سه‌تایی است كه در پشت ران قرار گرفته‌اند.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری