تبیان، دستیار زندگی
چاپ نخست كتاب «فاطمه(س) الگوی حیات زیبا» نوشته محمدجواد مروجی طبسی از سوی موسسه بوستان كتاب منتشر و روانه بازار نشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهي اجمالي به کتاب «فاطمه(س) الگوي حيات زيبا» تجسم تمام خوبي‌ها
نگاهی اجمالی به کتاب «فاطمه(س) الگوی حیات زیبا» تجسم تمام خوبی‌ها

چاپ نخست كتاب «فاطمه(س) الگوي حيات زيبا» نوشته محمدجواد مروجي طبسي از سوي موسسه بوستان كتاب منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اثر حاضر، گذري بر فصل‌هاي متعدد زندگاني بانوي بزرگوار دو عالم دارد و آنها را به تصوير مي‌كشد.

به عقيده نويسنده، در نظام هستي و عالم خلقت، آن‌قدر مسائل اسرارآميز وجود دارد كه به يقين بشر با همه اطلاعاتي كه از جهان دارد، هرگز به ژرفاي آن پي‌نخواهد برد. از جمله آنها وجود نازنين چهارده معصوم(ع) است كه خداوند آنها را به عنوان هديه و نعمت بر انسان ارزاني داشته و بين چهارده معصوم(ع) نیز يك زن به نام فاطمه(س) قرار داده است.

حضرت فاطمه زهرا(س) بانوي جليل‌القدري است كه براي حيات طيبه و زيباي همه انسان‌ها، الگوي تمام عياري به‌شمار مي‌رود. اين انسان معصوم، سرمنشأ همه نيكي‌ها و «كوثر» هدايت و رستگاري است.

با همين ويژگي‌هاست كه مطالعه زندگاني و سيره او براي همه انسان‌ها درس‌آموز و حيات‌آفرين است. اثر حاضر با همين انگيزه در فصل‌هاي متعددي، گذري بر زندگاني اين بانوي بزرگوار دارد.

بر اساس مطالب كتاب، مورخان سالروز ميلاد با سعادت فاطمه زهرا(س) را بيستم ماه جمادي‌الثاني سال پنجم بعثت نگاشته‌اند. شيخ مفيد(ره) درباره اين روز مبارك مي‌نويسد: «روز بيستم ماه جمادي‌الآخر روزي است كه فاطمه زهرا(س) دختر رسول خدا(ص) متولد گرديد و آن روزي است كه ـ‌همه ساله‌ـ‌ شادي و سرور مومنين تجديد مي‌شود، از اين روي مستحب است كه در روز ميلاد فاطمه(س) كارهاي نيك انجام پذيرد و به فقرا و مساكين صدقه داده شود.»

در کتاب‌های تاریخ اسلام آمده است که هنگام ولادت فاطمه(س) نوري از وجودش پديدار شد كه تمام خانه‌هاي مكه را در هاله‌اي از نور فرو برد و در شرق و غرب عالم هستي جايي نبود كه نور فاطمه(س) در آنجا نتابيده باشد و چرا چنين نباشد در جايي كه پيامبر(ص) فرمود: «خداوند از نور دخترم فاطمه(س) آسمان‌ها و زمين را آفريد، پس آسمان‌ها و زمين از نور دخترم فاطمه(س) به وجود آمده‌اند. نور دخترم فاطمه(س) از نور پروردگار است و دخترم فاطمه(س) برتر از آسمان‌ها و زمين مي‌باشد.»

خطيب بغدادي از علماي اهل سنت، در تاريخ خود، ضمن اشاره به معراج پيامبر(ص) از آن حضرت چنين روايت كرده كه فرمود: «همان شبي كه مرا به آسمان بردند ديدم كه بر درب بهشت چنين نوشته شده بود: «لا اله الا الله، محمد رسول‌الله، علي حبيب‌الله و الحسن و الحسين صفوة‌الله، فاطمة(س) خيرة‌الله و علي باغضهم لعنة‌الله.» (يعني: نيست الهي جز خدا و محمد فرستاده اوست و علي دوست خداوند است و حسن و حسين برگزيده خداوند و فاطمه برگزيده خدا و هركس بر ايشان غضب كند، لعنت خدا بر او باد.)

احاديث بسياري درباره شأن و شخصيت بي‌نظير حضرت فاطمه زهرا(س) روايت شده كه هريك از اين احاديث، به گوشه‌اي از شخصيت آن بزرگوار مي‌پردازند. حسن‌بن سليمان در كتاب «محتضر» از تفسير ثعلبي از مجاهد از پيامبر(ص) روايت كرده كه روزي آن حضرت از خانه بيرون آمد و در حالي كه دست فاطمه(س) را گرفته بود، چنين فرمود: «هركه اين را مي‌شناسد كه شناخته است و هركه وي را نمي‌شناسد بداند! اين فاطمه(س) دختر محمد(ص) است و او پاره تن من مي‌باشد، او قلب من است كه در بين دو پهلوي من قرار گرفته است؛ پس هركه او را آزار دهد مرا آزار داده و هركه مرا آزار دهد خداي را آزار داده است.»

ابن‌فتال نيشابوري ضمن حديثي از پيامبر(ص) آورده كه به علي(ع) فرمود: «علي‌جان! فاطمه(س) پاره تن من و نور چشم و ميوه دلم مي‌باشد». امام حسين(ع) نيز از پيامبر(ص) روايت كرده است كه فرمود: «فاطمه(س) مايه سرور و خوشحالي من مي‌باشد، همچنين دو فرزندش ميوه دلم و همسرش نور چشمم مي‌باشد.» و در روايتي ديگر درباره شخصيت آن بزرگوار فرمود: «اگر تمام خوبي‌ها و فضايل اخلاقي مجسم شود، شايسته است كه فاطمه(س) باشد؛ بلكه فاطمه(س) والاتر از همه آنها مي‌باشد.»

بر اساس مطالب کتاب، نكاتي كه از اين روايت به دست مي‌آيد در چند نكته خلاصه مي‌شود: پيامبر بزرگوار اسلام(ص) عنايت ويژه‌اي بر تبيين شخصيت فاطمه(س) و معرفي او و جايگاه والايش داشتند، بدين جهت با بردن فاطمه(س) در جمع صحابه و گرفتن دست او، به معرفي دختر خود پرداختند و او را پاره تن و قلب و تار و موي و نور چشم و ميوه دل خود دانستند كه اين مساله بسيار مهم و قابل مطالعه است. همچنین از روايات گذشته و ده‌ها روايت ديگر به دست مي‌آيد كه فاطمه(س) برتر از تمام زنان عالم خلقت است و هيچ يك از آنها در فضيلت و بلندي مرتبه به او نمي‌رسند، حتي مريم، مادر حضرت عيسي(ع).

پیامبر(ص) هيچگاه از سفارش نسبت به فاطمه(س) دريغ نورزيدند و پيوسته امت اسلامي را به احترام از وي و رعايت حق او فرا مي‌خواندند. نكته ديگر اين است كه هرجا سخن از فاطمه(س) به ميان مي‌آوردند، مسلمانان را به دوستي او و اهل‌بيت محترمش فراخواندند و از دشمني با آنها سخت برحذر مي‌داشتند.

كتاب حاضر از چند زوايه به ابعاد وجودي شخصيت آن بزرگوار مي‌پردازد كه سرفصل‌هاي آن با اين عناوين زينت بخش اين اثر شده‌اند؛ ميلاد نور، شخصيت فاطمه(س) از ديدگاه پيامبر(ص)، فاطمه(س) و ازدواج با علي(ع)، چشم‌اندازي به خانه فاطمه(س)، فاطمه(س) اسوه حيات زيبا، فاطمه(س) الگوي حيا و عفاف، سيماي فاطمه(س) در روز قيامت، فاطمه(س) و نقل حديث از پيامبر(ص)، بررسي حوادث هجوم به خانه فاطمه(س)، دفاع جانانه از حريم ولايت، شهادت حضرت فاطمه(س).

شيخ مفيد(ره) از بزرگان علماي شيعه در كتاب «مسارالشيعه» درباره سال و روز رحلت جانگداز فاطمه زهرا(س) مي‌نويسد: «روز سوم ماه جمادي‌الثاني سال يازدهم هجرت، سالروز رحلت حضرت فاطمه زهرا(س) مي‌باشد و اين همان روزي است كه در همه سال، غم و اندوه مومنان تجديد مي‌شود.»

از 90 منبع مورد استفاده نويسنده در تدوين اين اثر، مي‌توان به كتاب‌هاي شرح نهج‌البلاغه ابن ابي‌الحديد، مناقب‌آل ابي‌طالب، الوافي بالوفيات، مسند احمد، حلية‌الاولياء، المحاسن، تاريخ يعقوبي، كشف‌الغمة، مقاتل‌الطالبيين، الغدير، فاطمة‌الزهراء، كفاية‌الاثر، تاريخ بغداد، مناقب خوارزمي، ارشادالقلوب، فاطمة‌الزهراء بهجة قلب‌المصطفي، زندگاني حضرت فاطمه(س)، الطبقات‌الكبري، اسرار آل محمد، مسند فاطمه(س)، احقاق‌الحق، اخلاق حضرت فاطمه، الملل والنحل، امالي، معاني‌الاخبار، علل‌الشرايع، الاحتجاج، بشارة‌المصطفي، ذخائرالعقبي، دلائل‌الامامة، الكافي، بحارالانوار، اختصاص، روضة‌الواعظين و مناقب علي‌بن ابي‌طالب(ع) اشاره كرد.

اين اثر در انتها حاوي نمايه‌اي از آيات و روايات است.

چاپ نخست كتاب «فاطمه(س) الگوي حيات زيبا» در شمارگان 2000 نسخه، 152 صفحه و بهاي 25000 ريال راهي بازار نشر شد.