تبیان، دستیار زندگی
دریس بن محمد، از آفریقای شمالی می‏آید- از کشور الجزایر. او مسلمان است و مانند ملانصرالدین، شوخ طبع و بذله‏گو است. برای همین داستان‏هایش دلنشین و شنیدنی است. دریس بالاخره کاری پیدا کرد. چون همیشه از عقل و فکرش استفاده می‏کرد، خیلی زود توانست کاری کند که
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دریس، مسئولیت حمل می‏کند

دریس

دریس بن محمد، از آفریقای شمالی می‏آید- از کشور الجزایر. او مسلمان است و مانند ملانصرالدین، شوخ طبع و بذله‏گو است. برای همین داستان‏هایش دلنشین و شنیدنی است.

 دریس بالاخره کاری پیدا کرد. چون همیشه از عقل و فکرش استفاده می‏کرد، خیلی زود توانست کاری کند که اوستایش به او اعتماد کند. اوستا او را سر کارگر کرد.

دریس خوشحال شد. او حالا می‏توانست به کارگرها دستور بدهد و خودش هم کاری نکند. او چپ و راست به گل لگد کن‏ها و آجر بالااندازها دستور می‏داد و از این کار لذت می‏برد.

کارگر‏ها تیرک‏های چوبی سقف را روی شانه‏هایشان می‏کشیدند و زیر این بار سنگین عرق می‏ریختند.دریس کاری نمی‏کرد و فقط امر و نهی می‏کرد.

روزی مردی پیش آنها آمد. شنیده بود کهدریس فرمان می‏دهد و خودش کاری انجام نمی‏دهد. مرد، از اینکه دریس با زیردست‏هایش با غرور رفتار می‏کرد، ناراحت شد. به طرف دریس رفت و دوستانه پرسید:

- ‏آهای سر کارگر! کارگرها چه حمل می‏کنند؟

دریس با خوشرویی جواب داد:

- تیرک سقف را حمل می‏کنند.

مرد دوباره پرسید:

- این را خودم می‏بینم. اما وظیفه تو اینجا چیست؟

تو چه حمل می‏کنی؟

دریس، دوستانه به مرد نگاه کرد و با غرور جواب داد:

- من مسئولیت حمل می‏کنم.

پرسیا برازنده

تنظیم:خرازی

************************

مطالب مرتبط

در ركاب خلیفه

رسول اکرم و دو حلقه جمعیت

بازی پدربزرگ و نوه

بستن زانوی شتر

مرد شامی و امام حسین

امام باقر و مرد مسیحی

منافقان و کافران و نعمت دنیا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.