تبیان، دستیار زندگی
شرح و بازنویسی بهروز وثوقیان از کتاب «المعجم فی معاییر اشعار العجم»، نوشته شمس‌الدین محمد‌بن قیس رازی، ادیب قرن هفتم، به پایان رسید. این کتاب به زودی روانه بازار نشر ایران می‌شود._
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهروز ثروتيان: بازنويسي و شرح ‏«المعجم» در راه است
بهروز ثروتیان: بازنویسی و شرح ‏«المعجم» در راه است

شرح و بازنویسی بهروز وثوقیان از کتاب «المعجم في معايير اشعار العجم»، نوشته شمس‌الدین محمد‌بن قیس رازی، ادیب قرن هفتم، به پایان رسید. این کتاب به زودی روانه بازار نشر ایران می‌شود.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، كتاب «المعجم في معايير اشعار العجم»، نوشته شمس‌الدین محمد‌بن قیس رازی، اديب و عالم قرن هفتم هجري، عنوان تازه‌ترين كتاب بهروز ثروتيان است كه  اكنون در انتشارات «سبزان» مراحل انتشار را سپري مي‌كند.

ثروتيان درباره اين كتاب توضيح داد: كتاب «المعجم في معايير اشعار العجم» شمس قیس رازی، را همراه با شرح و تفسير به زباني ساده‌تر بازنويسي كرده‌ام. اين كتاب حدود ۲۷۰ صفحه است و اكنون در نشر «سبزان» ويراستاري مي‌شود.

شمس قيس رازي در «المعجم» به علم عروض، قافیه و نقد شعر می‌پردازد. به گفته ثروتیان این کتاب سال‌ها مرجعی معتبر برای اهل ادب بود و هنوز نیز ارزش ادبی خود را تا حدود زیادی حفظ کرده ‌است.

این کتاب در  برخی واژه‌نامه‌ها به اختصار «المعجم» آمده است. شمس قیس رازي، «المعجم» را به نام شاهزاده ابوبکر‌بن‌سعد‌بن‌زنگی نگاشته است.

ثروتيان همچنين از تجديد چاپ جلد دوم «مخزن الاسرار» نيز توسط اين انتشاراتي در ماه‌هاي آينده خبر داد.

بهروز ثروتيان، متولد ۱۳۱۶ در مياندوآب، نظامي شناس، پژوهشگر و فارغ‌التحصيل دكترای ادبيات از دانشگاه تهران است.

از آثار او می‌توان به «تصحيح و شرح آثار نظامی» (۶ جلد)، «تصحيح ديوان حافظ»، «شرح ديوان حافظ» (۴ هزار صفحه و ۴ جلد)، «فرهنگ اطلاعات نفايس‌الفنون»، «تصحيح جاودان خرد»، «پير طريقت گفت»، «بيان درشعر فارسی»، «روايات گهربار»، «طنز و رمز در الهی‌نامه»، «بازنويسی آثار نظامی برای جوانان» (۶ جلد) و «رويای عشق در مثنوی گل و نوروز» اشاره كرد.