تبیان، دستیار زندگی
با این که مسافرت های متعدد کرد ولی داستان هایش همگی مربوط به دانمارک است. هنریک به بهترین صورت ، زندگانی پر مشقت کشاورزان و کارگران دانمارک زمان خود را منعکس ساخته ، به دمکراسی نیمبند تاخته و دگر گونی وضعیت جامعه دانمارک و گرایش به بی بند و باری در ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرباز حقیقت

زادروز هنریک پونتوپیدان

ادبیات

هنریک پونتوپیدان نویسنده حقیقت نگار دانمارکی در 24 ژوئیه سال 1857 میلادی در فردریکای دانمارک به دنیا آمد . او بعد از تحصیلات مقدماتی موفق شد در رشته فنی دانشگاه کپنهاک تحصیلش را ادامه دهد و پس از پایان تحصیلاتش از آلمان و ایتالیا دیدن کرد.هنریک مدتی شغل معلمی را تجربه کرد و بعد از آن به نویسندگی پرداخت.

او کاملاً واقع گرا و بیشتر به هجو گرایش داشت. داستان های پونتوپیدان بر پایه واقعیاتی است که خود دیده و لمس کرده است و به خاطر همین از نویسندگان مطرح در بین نویسندگان و روشنفکران می باشد . داستان های کوتاه و بلند این نویسنده تحلیل اجتماعی و سیاسی ظریف و عمیقی از شرایط دانمارک در فاصله سال های 1875 تا پایان جنگ جهانی اول بود. او به خاطر توصیف دقیق شرایط روز دانمارک ، برنده جایزه نوبل سال 1917 در ادبیات شد.

پونتوپیدان در جوانی شاهد غارت شهر محل سکونتش پس از تصرف به دست ژرمن ها بود و این خاطره که هرگز فراموش نشد از او یک حقیقت نگار نامدار به وجود آورد.

با این که مسافرت های متعدد کرد ولی داستان هایش همگی مربوط به دانمارک است. هنریک به بهترین صورت ، زندگانی پر مشقت کشاورزان و کارگران دانمارک زمان خود را منعکس ساخته ، به دمکراسی نیمبند تاخته و دگر گونی وضعیت جامعه دانمارک و گرایش به بی بند و باری در این جامعه را صریحا به زیر انتقاد کشیده است .

هنریک پونتوپیدان می گفت : « من سرباز حقیقتم و برای رسیدن به هدفم تا آخرین لحظه از خودگذشتگی خواهم کرد.»

هنریک پونتوپیدان می گفت : « من سرباز حقیقتم و برای رسیدن به هدفم تا آخرین لحظه از خودگذشتگی خواهم کرد.»

نمونه هایی از آثار او شامل تریلوژی امانوئل یا فرزندان زمینی 1895 ــ 1891 و نیز سرزمین موعد 1896 است که در آنها تنازع دو فرهنگ شهری و روستایی را به تصویر می کشد . این نویسنده توانا و صریح الکلام در 21 آگوست ( اوت ) سال 1943 میلادی در حالی که 86 سال زندگی کرد ، چشم از جهان فرو بست .

آثار:
پونتوپیدان

  1. بال های قطع شده (۱۸۸۱)
  2. تصویرهایی از روستا (۱۸۸۳)
  3. ابرها (۱۸۹۰)
  4. امانوئل (فرزندان زمین) (۱۸۹۵ - ۱۸۹۱)
  5. پیتر خوشبخت (۱۹۰۴ - ۱۸۹۸)
  6. ارض موعود (۱۸۹۶)
  7. پادشاهی مردگان / ملکوت مرگ (۱۹۱۶ - ۱۹۱۳)
  8. بهشت بشر / آسمان بشر (۱۹۲۷)
  9. روز قضاوت

تنظیم : بخش ادبیات تبیان