تبیان، دستیار زندگی
رییس موسسه تنظیم و نشر‌ آثار امام خمینی(ره) دفتر قم ضمن تشریح برنامه‌های این موسسه در آستانه بیستمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)، از انتشار مجموعه تقریرات شاگردان امام راحل خبر داد._
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتشار مجموعه 61 جلدي تقريرات شاگردان امام راحل(ره)

انتشار مجموعه 61 جلدی تقریرات شاگردان امام راحل(ره)

رييس موسسه تنظيم و نشر‌ آثار امام خميني(ره) دفتر قم ضمن تشريح برنامه‌هاي اين موسسه در آستانه بيستمين سالگرد ارتحال امام خميني(ره)، از انتشار مجموعه تقريرات شاگردان امام راحل خبر داد

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، حجت‌الاسلام سيدحبيب‌الله موسوي امروز(دوشنبه) در جمع خبرنگاران، فعاليت‌هاي اين موسسه را در سه بخش پژوهش و تحقيق در آثار و تقريرات امام راحل و شاگردان ايشان، آموزش انديشه‌هاي امام خميني(ره) در مركز آموزشي وابسته به اين موسسه و فعاليت‌هاي فرهنگي در مناسبت‌هاي مختلف دسته‌بندي كرد و گفت: در عرصه پژوهش تاكنون صدها جلد كتاب در ارتباط با امام راحل منتشر شده است.

وي با اشاره به آثار در دست چاپ اين موسسه تصريح كرد: انتشار كتاب تقريرات شاگردان امام راحل از جمله فعاليت‌هاي در دست اجراي موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) است كه به زودي به چاپ خواهد رسيد.

حجت‌الاسلام موسوي با بيان اين‌كه تا پيش از اين بسياري از آثار و تقريرات امام خميني(ره) به چاپ رسيده‌اند، ادامه داد: اكنون اين آثار در قالبي جديد با عنوان مجموعه مولفات و آثار امام خميني(ره) در 61 جلد گردآوري و عرضه مي‌شوند.

وي اين مجموعه را شامل آثار فقهي، اصولي، كلامي، تفسيري و انديشه‌هاي سياسي امام خميني(ره) دانست و اضافه كرد: تنظيم اين مجموعه 61 جلدي رو به اتمام است و تا پايان سال به اتمام خواهد رسيد.

وي اين مجموعه را مجزا از صحيفه امام خميني(ره) دانست و افزود: صحيفه امام خميني(ره) تا پيش از اين به زبان فارسي در 22 جلد به چاپ رسيد و اكنون اين كتاب به جز زبان فارسي، به دو زبان ديگر ترجمه شده و در اختيار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

رييس موسسه تنظيم و نشر‌ آثار امام خميني(ره) دفتر قم با بيان اين‌كه اين موسسه در حال تاليف دانشنامه امام خميني(ره) است، يادآور شد: تا پيش از اين برخي موسسات اقدام به تهيه كتاب‌هايي با عنوان دانشنامه امام خميني(ره) كرده‌اند، اما اين كتاب‌ها مورد تاييد موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) نيست.

وي با اشاره به فعاليت واحد دانشنامه در اين موسسه اظهار داشت: ده‌ها پژوهشگر در اين واحد تحقيقاتي مشغول به فعاليت هستند تا دانشنامه امام خميني(ره) را با هزار مدخل تهيه كنند.

حجت‌الاسلام موسوي هريك از مدخل‌هاي اين دانشنامه را دربردارنده يك مقاله در سطحي بالا دانست و افزود: در تاليف مقالات اين دانشنامه از استادان حوزه و دانشگاه استفاده شده است.

وي با بيان اين‌كه تاكنون يك‌سوم از كار تهيه اين دانشنامه به انجام رسيده است، خاطرنشان كرد: تهيه اين دانشنامه، پروژه‌اي سه ساله است و با اتمام آن مرجع اصلي رجوع به انديشه‌هاي امام خميني(ره) به دست مي‌آيد.

رييس موسسه تنظيم و نشر‌ آثار امام خميني(ره) دفتر قم با اشاره به ترجمه دانشنامه امام خميني(ره) به زبان‌هاي مختلف تصريح كرد: با ترجمه اين كتاب به زبان‌هاي مختلف دنيا، مرجعي جهاني براي رجوع به انديشه‌هاي امام خميني(ره) به دست مي‌آيد.

وي با اشاره به حمايت موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) از پايان‌نامه‌هايي كه در ارتباط با امام خميني(ره) به نگارش درمي‌آيند، گفت: اين موسسه علاوه بر حمايت‌هاي مالي، اقدام به چاپ اين پايان‌نامه‌ها مي‌كند و سالانه 10 تا 12 عنوان كتاب از اين دست به چاپ مي‌رسند.

حجت‌الاسلام موسوي از انتشار خاطرات شاگردان امام راحل به عنوان پروژه‌اي در دست انجام در موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) ياد كرد و اضافه كرد: در اين راستا خاطرات افراد مرتبط با امام خميني(ره) در قبل و بعد از انقلاب به‌ويژه علماي بلاد، ضبط مي‌شوند و در اين ميان آنچه قابل چاپ باشد، به چاپ خواهد رسيد.

وي با بيان اين‌كه تاكنون بيش از هزار خاطره درباره امام راحل به چاپ رسيده‌اند، از كساني كه خاطره‌اي از امام راحل دارند، خواست اين خاطرات را در اختيار اين موسسه قرار دهند.

رييس موسسه تنظيم و نشر‌ آثار امام خميني(ره) دفتر قم از انتشار مجموعه استفتائات امام خميني(ره) به عنوان يكي ديگر از فعاليت‌هاي اين موسسه ياد كرد و ادامه داد: در اين پروژه تمامي استفتائات امام راحل كه به چندين هزار مورد مي‌رسد، در قالب چند مجلد به چاپ مي‌رسند.

وي با اشاره به چاپ 196 جلد كتاب از سوي موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) در سال گذشته، خاطرنشان كرد: ‌اكنون 32 مجله نيز از سوي اين موسسه براي اقشار و سنين مختلف به چاپ مي‌رسند.

وي يادآور شد: برخي از آثار امام خميني(ره) به 17 تا 18 زبان زنده دنيا ترجمه شده‌اند.

حجت‌الاسلام موسوي با اشاره به تهيه درسنامه‌اي درباره انديشه‌هاي امام خميني(ره) براي بهره‌برداري در حوزه عمليه اظهار داشت: اكنون اين درسنامه در شوراي عالي حوزه علميه قم در دست بررسي است.

وي در قسمت ديگري از سخنان خود با اشاره به اقدامات اين موسسه به مناسبت فرا رسيدن بيستمين سالگرد ارتحال امام راحل خاطر نشان كرد:‌ همزمان با اين ايام، نمايشگاه‌ها و نشست‌هايي در استان قم برگزار مي‌شود.

حجت‌الاسلام موسوي از برگزاري نشست امام خميني(ره) و جوانان و نشست امام خميني(ره) و خانواده به عنوان برخي از نشست‌هايي كه همزمان با سالگرد ارتحال امام راحل در قم برگزار مي‌شوند، ياد كرد و ادامه داد: در اين ايام خانه قديمي امام راحل كه از سوي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مرمت شده است نيز بازگشايي خواهد شد.

مسوول موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) دفتر قم با اشاره به بازديد افراد مختلف شهرها و كشورهاي مختلف از اين خانه تاريخي خاطرنشان كرد: در فضاي محدودي از اين خانه تاريخي، نگارخانه‌اي از آثار چاپ‌شده و چاپ‌نشده رهبر فقيد انقلاب برپا مي‌شود تا مورد بازديد علاقه‌مندان قرار گيرد.

وي با بيان اين كه نمايشگاهي از آثار مكتوب امام خميني(ره) در مسجد جمكران برپا خواهد شد، ادامه داد: در اين نمايشگاه آثار امام راحل با تخفيف ويژه به علاقه‌مندان عرضه مي‌شود.